چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

رمان «توفان دیگری در راه است» آخرین نوشته سیدمهدی شجاعی بعدازظهر پنجشنبه 11 مرداد، در انجمن قلم ایران با حضور مدیران فرهنگی، نویسندگان و فرهیختگان رونمایی می‌شود.

3 ماه پیش فصلی از این کتاب به عنوان کتاب ضمیمه همشهری به چاپ رسید که انتشار همین بخش از کتاب با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شد و همان روزها بسیاری از خوانندگان در تماس با همشهری جویای زمان انتشار کتاب بودند.

انتشارات نیستان نیز توفان دیگری در راه است را در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که اردیبهشت امسال برپا بود، پیش‌فروش کرد و برای اولین بار در ایران، هزار نسخه از یک رمان بیش از انتظار، فروخته شد.

حالا این کتاب در محل انجمن قلم ایران در خیابان یوسف‌آباد، بالاتر از میدان کلانتری، بین خیابان 44 و 46 شماره 360 رونمایی می‌شود تا علاقه‌مندان آثار سیدمهدی شجاعی آخرین نوشته او را بخوانند.

سیدمهدی شجاعی که با آثاری همچون کشتی پهلو گرفته، پدر، عشق و پسر و آفتاب در حجاب در حوزه ادبیات مذهبی نویسنده شناخته شده‌ای است،‌مجموعه داستان‌های بلند و کوتاه زیادی دارد که سانتاماریا و غیرقابل چاپ از آن جمله‌اند. گر چه علاقه‌مندان آثارش می‌دانند که فیلمنامه‌های بدوک و پدر کارهای سینمای مشترک او با مجید مجیدی هستند.

شجاعی این روزها بیشتر از هر چیز درگیر اجرای سوئیت سمفونی رسول عشق و امید، کار مشترک موسیقایی او با لوریس چکناواریان است تا در شب مبعث به روی سن تالار وحدت برود. با او در مورد این 12 اتفاق ادبی و هنری کوتاه به صحبت نشستیم.

  • فصلی از کتاب توفان دیگری در راه است که در همشهری چاپ شد، به صورت نامه بود، آیا تمام کتاب در این قالب روایت می‌شود؟

همان طور که می‌دانید این کتاب 10 فصل دارد که این فصول متناسب با اسم اصلی رمان، یعنی توفانی دیگری در راه است و متأثر از حال و هوای هر فصل، نام‌هایی چون: باد، رعد و برق، باران و... دارد. برای روایت هم از قالب‌های مختلف استفاده شده است.

هم دانای کل، هم مونولوگ و هم قالب نامه در فصل‌های مختلف به کار می‌رود. در بخش‌هایی از رمان، روایت نویسنده هم هست. یعنی تمام این تکنیک‌ها در هم تلفیق شده‌اند و حتی زوایای دید مختلف در این رمان وجود دارد.

  • زمان آن فصل انتشار یافته هم گویا به قبل از انقلاب برمی‌گشت؟

زمان روایت رمان، حول و حوش سال 61 است ولی حوادث رمان از سال 1348 یعنی پیش از انقلاب تا بستر زمانی وقایع رمان را دربر می‌گیرد.

  • توفانی دیگری در راه است شبیه کدامیک ازکارهای قبلی‌تان است؟

سعی کردم برای ا ین کتاب از تجربیات نوشته‌های قبلی‌ام استفاده کنم، به عبارتی در این کتاب می‌خواستم محصول تجربیات پیش از این را به منصه ظهور برسانم.

  • حال و هوای این کار در چه ژانری می‌گنجد؟

بستر رمان عاطفی است. اما به وجوه دیگر هم در مقاطع مختلف پرداخته می‌شود. در هر فصل هم یک وجه پررنگ‌تر می‌شود، موضوعات اجتماعی،‌عقیدتی و مسایل روز بخشی از آن هستند.

اما فصل مشترک همه این فصل‌ها همان بستری عاطفی است. به جز این ژانرهای ادبیاتی دیگر هیچکدام بر دیگری ارجحیت ندارند.

  • چاپ بخشی از کتاب در همشهری موجب لورفتن قصه نشد؟

اتفاقاً تجربه جالبی بود. فکر می‌کنم چاپ فصلی از کتاب در همشهری بهترین اتفاقی بود که می‌توانست به معرفی این امر کمک کند.همین برش از کتاب توجه بسیاری از خوانندگان را برانگیخت و موجب یک استقبال بی‌سابقه شد.

به نظرم این روش می‌تواند تجربه شیرینی برای حوزه ادبیات باشد که این گونه با یک برش عاطفی از داستان، ذهن مخاطب را درگیر کنیم وگرنه صرف خبر انتشار یک کتاب تا این حد تأثیر‌گذار نیست. به هر حال این روش می‌‌تواند در ترویج ادبیات بسیار مؤثر باشد.

  • این روزها به تمرینات سمفونی رسول عشق و امید هم سر می‌زنید؟‌

عمده کار من در این روزها همین است. چون طراحی، نویسندگی و کارگردانی این کار به عهده من است.غیر از این با آقای رجب‌پور هم برای حرکات موزون مطلوب در بخش نمایشی در حال تمرین هستیم.

جلوه‌های ویژه، دکور و صفحه‌آرایی این کار تقریبا در فضای هنری کشور، بی‌سابقه است. به نوعی ترکیبی جدید ارایه می‌شود که تا به حال دیده نشده است.

به دلیل همین بی‌سابقه بودن از یک طرف و همچنین ترکیب عناصر مختلف متن، موسیقی و نمایش، این کار را دشوارتر کرده است به هر حال از روز شنبه تمرینات را در سالن شروع می‌کنیم.

  • استقبال از پیش فروش بلیت های این کار چگونه است؟

طبق گفته دوستان در گیشه تالار وحدت و تالار رودکی علیرغم این که کار، 10 روز دیگر اجرا می‌شود، با استقبال خوبی مواجه شده است.

روز اول این اجرای یعنی شب مبعث، که جمعه 19 مرداد می‌شود این سمفونی در حضور مخاطبان خاص اجرا می‌شود و روزهای بعد، برای عموم مردم به روی سن می‌رود.

کد خبر 28002

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز