چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۴
۰ نفر

فاطمه علیزاده: فردا اولین شب جمعه ‌ماه رجب، شب لیله‌الرغائب است و بهانه خوبی است تا روح پدر و مادریا خواهر و برادر ازدست رفته‌مان را شاد کنیم؛ عزیزانی که دست‌شان از دنیا کوتاه است و لحظه‌شماری می‌کنند برای اینکه به یادشان بیفتیم و هدیه‌ای برایشان بفرستیم.

نذری

 اموات در آرزوي خيرات هستند و چشم‌شان به بازماندگان و اهل زمين است تا از خير آنها بهره‌مند شوند. حتما روزگاري مي‌آيد كه ما هم نيازمند و چشم انتظار چنين خيرات اندك و حتي كوچكي مي‌شويم. دل‌تان براي عزيزان از دست رفته تنگ شده؟ پس دست‌به‌كار شويد و به نيت آنها يك نذري كوچك درست كنيد و در ميان مردم پخش كنيد تا ثوابش به روح آنها برسد، شاد شوند و از چشم انتظاري دربيايند. ما به شما فوت و فن‌هاي يك خيرات جمع و جور را ياد مي‌دهيم.

  • رنگينك‌هاي تك‌نفره

خرما، مرسوم‌ترين خيرات شب جمعه‌هاست. حتما خيلي‌ها در اطرافتان در نخستين پنجشنبه‌ماه رجب روزه خواهند گرفت. پس در هنگام غروب، تعارف كردن يك خرماي مغزدار خوشمزه به خيلي‌ها مي‌چسبد. هسته خرما را دربياوريد و درون آن يك تكه مغز گردو بگذاريد. البته لازم نيست دوباره لاي خرما را ببنديد. مي‌توانيد از كاغذ شيريني‌هاي كوچك كه به‌اصطلاح به آن كاغذ كپسول مي‌گويند استفاده كنيد؛ هر خرما را درون يك كاغذ بگذاريد. درست كردن رنگينك هم مي‌تواند جذاب باشد. شما براي يك بسته خرماي رطب، به يك ليوان آرد و يك تا 2 قالب كره نياز داريد. آرد سفيد را الك كنيد و آن را در قابلمه، با قاشق چوبي بلند تفت بدهيد. در اين حالت سطح گاز تميز مي‌ماند و آرد روي آن نمي‌ريزد. شعله گاز را روي متوسط بگذاريد و دائما آرد را هم بزنيد. آرد را تا مرز قهوه‌اي رنگ‌شدن تفت دهيد. سپس كره را به آن اضافه كنيد. شعله را كم كنيد و مراقب باشيد كره نسوزد. آرد را از روي گاز برداريد و در همان حالتي كه داغ است، يك قاشق از مخلوط آرد و كره را روي هر خرما بريزيد. مقداري پودر هل را روي خرماها الك كنيد و در نهايت آن را با مقداري كنجد تزئين كنيد.

  • كيك مخصوص شب آرزوها

خيلي‌ها دنبال يك دستور كيك ساده و بي‌دردسر مي‌گردند. دستوري كه در ادامه مي‌آيد بسيار راحت است. شما مي‌توانيد مايه كيك را داخل كاغذ‌هاي مخصوص كاپ كيك بريزيد و يا اينكه كل مايه را در يك قالب مستطيل شكل بريزيد. بعد از پخت كيك و سرد شدن آن، كيك را به مربع‌هاي كوچك تك نفره برش بزنيد و آن را در سيني بچينيد تا براي خيرات شب جمعه مناسب باشد. براي 15تا 20تكه از اين كيك به 4 عدد تخم‌مرغ، يك‌ونيم ليوان شكر، يك ليوان شير، يك ليوان روغن مايع، 4 قاشق ماست، 3 ليوان آرد، 2 قاشق چايخوري بيكينگ‌پودر و يك قاشق چايخوري وانيل احتياج داريد. همه مواد را جلوي رويتان آماده كنيد. آرد و بيكينگ پودر را با هم مخلوط و 3بار آن را الك كنيد.

در ظرف ديگري، تخم‌مرغ‌ها را بشكنيد و با همزن بزنيد. لازم نيست سفيده و زرده را جدا كنيد. شكر و وانيل را به تخم‌مرغ اضافه كنيد و آنقدر بزنيد تا كرم سفيد و غليظي بشود. يادتان باشد كه اين بخش از كار بسيار مهم است. حالا ماست و روغن و شير را به تخم‌مرغ اضافه كنيد. در نهايت آرد الك شده را كم‌كم اضافه كنيد. 30ثانيه با دور تند همزن مواد را بزنيد تا گلوله‌اي از آرد باقي نماند. كف قالب را كاغذ روغني بيندازيد و مايه را درون آن بريزيد. مي‌توانيد تمام سطح روي كيك را كنجد بپاشيد. قالب را در فر 180درجه سانتي‌گراد به‌مدت 45تا 60دقيقه بپزيد. اگر از قالب كاپ كيك استفاده مي‌كنيد بعد از 30دقيقه كيك‌هايتان را بررسي كنيد اما حواستان باشد قبل از 20دقيقه اول، به‌هيچ‌وجه در فر را باز نكنيد. براي بررسي از سيخ چوبي استفاده كنيد. آن را در عميق‌ترين جاي كيك فرو كنيد و اگر تميز بيرون آمد، كيك آماده است.

  • لقمه‌هاي كوچك نذري و شايد هم افطاري!

براي درست كردن لقمه‌هاي تك‌نفره، مي‌توانيد از هر ناني استفاده كنيد؛ از نان سنگك گرفته تا نان باگت‌هاي سايز كوچك. نان‌ها را حداقل به تكه‌هاي 25در 20سانت برش بزنيد. اگر سر راهتان بساط سبزي‌فروشي ديديد، دسته‌هاي كوچك سبزي را كه به‌راحتي قابل پاك كردن است، بخريد. از تربچه و پيازچه صرف‌نظر كنيد و باقي سبزي‌ها را به ميزان مورد نياز برداريد. سبزي‌ها را بشوييد.

براي شستن سبزي‌ها، بعد از آبكشي اول و دوم، يك قاشق نمك توي آب آن بريزيد و سپس سبزي را آب‌كشي كنيد. بگذاريد آب سبزي برود و سپس آن را در يك دستمال يا كيسه نخي بگذاريد. توي لقمه‌ها مي‌توانيد از تركيب پنير و سبزي استفاده كنيد.

مي‌توانيد يك ليوان پنير صبحانه يا پنيرخامه‌اي را با نصف ليوان گردو و كنجد و يك ليوان سبزي خوردن ريز شده مخلوط كنيد و روي دولايه نان لواش يا يك لايه نان باگت بماليد. سپس نان را رول كنيد و با فاصله 2 سانت، با چاقوي اره‌اي تيز برش بزنيد. يا يك كوكوي ساده مانند كوكوسبزي بپزيد و با 3-2 تكه گوجه و خيارشور لقمه بگيريد.

لقمه‌ها را توي ديس بچينيد و يا اينكه هر كدام را داخل يك كيسه نايلوني كوچك بگذاريد و حتما تا قبل از اذان مغرب آنها را آماده كنيد، شايد كسي روزه باشد و اين لقمه برايش يك افطاري خوشمزه به‌حساب بيايد. يادتان باشد ثواب خيرات‌تان را به روح همه پيامبران و معصومين و اموات هديه كنيد.

  • راز و رمزهاي پختن يك حلواي مجلسي

براي درست كردن يك حلواي خوشمزه كه عطرش همه را مست كند، به 600 گرم آرد نان سنگك احتياج داريد. نانوايي‌هاي سنگكي آردها را در بسته‌هاي يك‌كيلويي مي‌فروشند و مي‌توانيد آرد را از آنجا تهيه كنيد. روغن مايع 350گرم، كره يا روغن حيواني 100گرم، شكر 450تا 500گرم و 3ليوان آب و نيم‌ليوان گلاب و مهم‌تر از همه زعفران به ميزان دلخواه كه البته پيشنهاد ما نيم‌مثقال است. ابتدا آب و شكر را در قابلمه روي گاز بگذاريد تا حل شود و به‌جوش بيايد. زعفران و گلاب را هم كنار دست‌تان بگذاريد و در آخرين مرحله اضافه كنيد تا عطرش باقي بماند. آرد را در قابلمه‌اي تفت دهيد. شعله را كم كنيد و مرتب آن را هم بزنيد تا نسوزد. آرد به رنگ قهوه‌اي كمرنگ كه در آمد، از روي شعله برداريد و يك‌بار آن را الك كنيد و دوباره روي گاز بگذاريد. روغن و كره را به آن اضافه كنيد. آرد را سرخ كنيد تا قهوه‌اي شود. سپس آن را از روي شعله برداريد يك دستكش بپوشيد و محلول آب و شكر و گلاب و زعفران كه در حال جوش است را به آرد اضافه كنيد. در اين مرحله آرد را با قاشق يا ملاقه دسته‌بلند هم بزنيد و حتما مراقب دست‌هايتان باشيد. مرتب هم بزنيد تا شربت جذب حلوا بشود. اگر ديديد حلوا شل است، آن را براي چند لحظه روي شعله بگذاريد تا شربت جذب آرد و حلوا شود. بعد 2 طرف قابلمه حلوا را با دستگيره بگيريد و حلوا را در ظرف بغلتانيد تا بهتر روغن بيندازد. در اين مرحله يك قاشق چايخوري زنجبيل پودر شده را به حلوا اضافه كنيد. حلوا را بلافاصله توي ديس يا پيش‌دستي‌هاي كوچك بكشيد. روي آن را با خلال بادام و پسته يا پودر گردو و كنجد تزئين كنيد. اگر نخواستيد آن را توي ظرف بريزيد، مي‌توانيد يك قاشق حلوا را لاي 2 عدد نان بستني بگذاريد تا پذيرايي كردن هم راحت‌تر باشد. در اين صورت بگذاريد تا حلوا كمي از داغي بيفتد.

  • خرماي توپكي

شما مي‌توانيد هسته‌هاي خرما را بگيريد. آنها را له كنيد. با كمي پودر دارچين و هل و زنجبيل مخلوط كنيد. بعد آنها را به شكل توپك‌هاي هم‌اندازه در بياوريد. مي‌توانيد اين توپك‌ها را در كنجد و پودرگل محمدي و پودر پسته و گردو بغلتانيد. بعد آنها را در كپسول‌هاي كاغذي قرار دهيد.

کد خبر 292951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha