چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۳
۰ نفر

همشهری دو - نعیمه جاویدی: برای جوان‌هایی که دوست دارند آقا و ارباب خود باشند، راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی کسب و کار کم‌هزینه‌ای است که سود مناسبی هم دارد.

فروش واقعی در دنیای مجازی

صاحب يكي از فروشگاه‌هاي اينترنتي مي‌گويد: اگر جواني لپ‌تاپ يا تلفن همراهش را بفروشد، مي‌تواند هزينه اوليه راه‌اندازي يك فروشگاه اينترنتي را تأمين كند. شما مي‌توانيد با هزينه‌اي كمتر از يك ميليون تومان فروشگاه اينترنتي راه‌اندازي كنيد. كالاي قابل ارائه در فروشگاه شما مي‌تواند هر چيزي باشد؛ پوشاك، موادخوراكي، وسايل ديجيتال يا خدماتي مانند تورهاي گردشگري، شارژ تلفن همراه يا فروش كارت اينترنت.

  • فروشگاه‌ساز را بيابيد

موفقيت در راه‌اندازي فروشگاه اينترنتي به 2بخش تقسيم مي‌شود؛ راه‌اندازي وب سايت و تبليغات. شما بايد يك شركت يا نرم‌افزار معتبر وب‌ساز يا فروشگاه‌ساز را انتخاب كنيد. فروشگاه ساز، نرم‌افزاري است كه به شما اين امكان را مي‌دهد، بي‌آنكه اطلاعاتي درباره برنامه‌نويسي، پايگاه داده‌ها، مديريت سرور و html داشته باشيد، فروشگاه اينترنتي‌تان را فعال كنيد. شما به‌عنوان مدير وب‌سايت با يك نام كاربري و رمز عبور وارد وب‌سايت مي‌شويد. در تمامي فروشگاه‌سازها نخستين امكان اين است كه شما بتوانيد به‌صورت خيلي ساده آپلود تصوير، دادن توضيحاتي درباره محصول يا واردكردن قيمت را انجام دهيد. بقيه وظايف فروشگاه‌ساز امكان سفارش‌دادن، نمايش اطلاعات محصول به مشتري و تسويه حساب است. فروشگاه‌ساز يك نرم‌افزار است كه براي راه‌اندازي به يك دامنه نشاني وب‌سايت نياز دارد، همچنين به يك هاستينگ؛ فضايي كه بتوانيد صفحات وب را روي آن بارگذاري كنيد و نرم‌افزار در آن اجرا شود.

  • تهيه محصول و قيمت‌گذاري

وقتي محصول را به‌صورت عمده مي‌خريد، هزينه نگهداري، تبليغ و درصد كمي سود اوليه خودتان را هم به قيمت محصول اضافه و كالا را قيمت‌گذاري كنيد. قيمت‌ها را بدون درنظر گرفتن سود اوليه محاسبه كنيد. وسوسه سود بيشتر از حد معمول نداشته باشيد. اگر مهارت نداريد، قيمت كالاي مشابه را با فروشگاه‌هاي ديگر و قدرت خريد مشتري‌ها بسنجيد و قيمتي منصفانه انتخاب كنيد. كالاي خاص بفروشيد؛ به اين معني كه كالاهايي را انتخاب كنيد كه مشتري به‌راحتي نمي‌تواند آنها را در مغازه‌ها پيدا كند. هرچه اين كالاها در بازار كمتر باشد، بهتر است. با اعداد بازي كنيد؛ با استفاده از تكنيك‌هاي بازاريابي كالاها را تبليغ و قيمت‌گذاري كنيد. براي مثال ديدن قيمت 1950تومان خريدار را بيشتر به خريد ترغيب مي‌كند تا قيمت 2هزار تومان.

  • پيش نمايش‌ها را بررسي كنيد

در خريد نرم‌افزار فروشگاه‌ساز به چند مورد مانند سنخيت قيمت و خدمات، داشتن امكان طراحي زيبا و مناسب، انعطاف‌پذيري براي تغييرات در افزونه‌هاي سايت و تغييرات طراحي، همچنين سرعت تطبيق فروشگاه‌ساز با سامانه‌هاي بانكي شتاب، كيفيت خدمات و پشتيباني توجه كنيد. دقت داشته باشيد، پنل كاربري انتخابي و مجوز ورود به سايت شما ساده باشد نه گيج كننده. كيفيت خدمات «هاست» را اندازه‌گيري كنيد. دمو؛ پيش‌نمايش نرم‌افزار سيستم‌ها را ببينيد و با هم مقايسه كنيد. اگر براي كسب و كارتان به امكان خاصي نياز داريد، اين امكان را بسنجيد و در دمو سيستم‌ها امتحان كنيد. نمونه فروشگاه‌هايي كه هر كدام از شركت‌هاي معرف فروشگاه‌ساز راه‌اندازي كرده‌اند را بررسي كنيد. سرعت بارگذاري بخش‌هاي مختلف، هنگ نكردن بعد از چند مرحله كليك، توجه به جزئيات طراحي، جذابيت نماي صفحات، خوانايي نوشته‌ها، امكان بارگذاري عكس‌هاي جذاب و بررسي ميزان حجم و ظرفيت بارگذاري، اطلاعات، تصاوير و اعداد و ارقام از مهم‌ترين مواردي هستند كه در طراحي فروشگاه اينترنتي بايد به آنها توجه كنيد.

  • از ابزارهاي محتوايي استفاده كنيد

هزاران نفر هر روز بدون مشكل از اينترنت خريد مي‌كنند. با داشتن كمي اطلاعات، مي‌توانيد خريد را به‌صورت اينترنتي انجام دهيد. مواردي كه مردم را نسبت به خريد اينترنتي دلسرد مي‌كند شناسايي و روي آن به‌عنوان نقطه‌قوت خود برنامه‌ريزي كنيد؛ يعني به مشتري اطمينان بدهيد كه با خريد از فروشگاه اينترنتي شما با چنين مشكلاتي روبه‌رو نخواهند شد. براي اين كار نيازي نيست بيانيه يا متن بلندبالا بنويسيد. تجربه ثابت كرده مخاطبان اينترنت حوصله خواندن چنين مواردي را ندارند. درواقع تعهدتان را در قالب يكي از خدمات و بخش‌هاي فروشگاه اينترنتي‌تان بگنجانيد؛ مثلا گزينه‌اي براي انتقادات و پيشنهادها يا تقاضاي مرجوعي كالا يا تماس با مسئولان خدمات فروش فروشگاه فراهم كنيد. اگر شما فروشگاهي داريد كه بخش فروش آنلاين دارد، مشتريان و عرضه‌كنندگان جديد را از طريق اطلاعات منتشرشده در مورد آنها مانند شماره تلفن يا نشاني، شناسايي كنيد. قبل از ارسال هر كالا به‌صورت نسيه، گزارشي از وضعيت اعتباري مشتري تهيه كنيد. ابزارهايي مانند شبكه‌هاي اجتماعي و خبرنامه و آر.اس. اس را فراموش نكنيد. اين ابزارها سبب مي‌شوند كاربران از مطالب و اطلاعيه‌هاي جديد شما زودترمطلع شوند.

  • بازاريابي اينترنتي شرط اول است

بازاريابي اينترنتي و تبليغات گام ديگري است كه بايد برداريد. در اين مرحله آنچه سود شما را تضمين مي‌كند، شيوه مناسب بازاريابي اينترنتي است. شايد اگر فروشنده يك فروشگاه معمولي باشيم با سلام و احوال‌پرسي گرم، خوشرويي با مشتري يا انواع شيوه‌هاي آداب معاشرت اجتماعي و رعايت اصول فروشندگي، مشتري را متقاعد كنيم كه دست به جيب شود و خريد كند اما در فضاي كسب و كار آنلاين امكان استفاده از مهارت‌هاي ارتباط حضوري فراهم نيست. براي دوام در بازار پرسرعت و رقابت آنلاين بايد اصول فعاليت و به‌اصطلاح اصول بازاريابي متناسب با اين فضا را به‌كار بگيريد. فرصتي كه در عرصه رقابت آنلاين در اختيار داريد اين است كه محصول نهايي رقباي شما با يك كليك قابل مشاهده است، درصورتي كه در فروشگاه‌هاي معمولي شرايط متفاوت است و نمي‌توان اين بررسي‌ها را بدون جلب توجه فروشنده، به راحتي انجام داد.

  • آسيب‌شناسي كنيد

نگهداري مشتري بزرگ‌ترين تبليغ است. خدمات پس از فروش‌تان مانند تماس با مشتري پس از خريد و حصول اطمينان از بي‌عيب بودن كالايي كه خريده است، برگ برنده شما در رقابت با ديگر فروشگاه‌هاي اينترنتي خواهد بود. با افزونه نظرسنجي بررسي كنيد كه چه كساني سايت شما را مي‌بينند؟ معمولا از چه طريق سايت شما را پيدا كرده‌اند؟ چند درصد از بازديدكنندگان از سايت شما خريد مي‌كنند؟ بررسي كنيد چند درصد از كالاهاي شما در‌ماه مرجوعي دارد؟ اگر اين رقم در 6‌ماه اول بيش از15درصد بود، حتما فكري براي كيفيت يا خدمات ارسال كالا كنيد. از تبليغات كاذب مانند شما برنده شده‌ايد يا بازشدن صفحه تبليغات پيوستي خودداري كنيد؛ براي مثال اگر مشتري قصد خريد چاي سبز را دارد، سايت را طوري طراحي نكنيد كه صفحه پيشنهاد خريد ساعت يا مواردي مانند آن فعال شود. تكرار اين موضوع مخاطب را خسته مي‌كند و از خريد همان بسته چاي سبز هم منصرف مي‌شود.

  • براي معرفي محصول برنامه داشته باشيد

معرفي محصولات بايد داراي ويژگي‌هاي خاصي باشد؛ به‌عنوان مثال جدولي براي معرفي ويژگي‌هاي محصول قرار بدهيد؛ مانند وزن، جنس، ساخت كشور، گارانتي، رنگ و ديگر جزئياتي كه اگر خود را جاي يك مشتري قرار دهيد، متوجه آنها خواهيد شد. ويژگي‌هاي يادشده بايد به‌روز و واقعي باشد؛ مثلا موجودي و عدم‌موجودي يا تغييرات قيمت را لحاظ كنيد. اگر محصول معايبي دارد آن موارد را هم در كنار محاسن يادآوري كنيد. از تصاوير واقعي كه از محصول گرفته‌ايد استفاده كنيد تا كالاي دريافتي توسط مشتري با كالاي تبليغاتي سايت يكي باشد. اگر نوع بسته‌بندي كالا تغيير مي‌كند، تصوير جديد را جايگزين كنيد. اين كار در اعتمادسازي مشتري‌ها تأثير قابل‌توجهي دارد. اگر تصويركالا را از نزديك مي‌گيريد بهتر است اندازه واقعي كالا را بنويسيد.

  • بازاريابي بومي را فراموش نكنيد

نكات كاربردي را با شرايط بومي بازار خريد و فروش كشور خودمان تطبيق بدهيد و آنچه آموخته‌ايد را بومي‌سازي‌ كنيد. اين يك واقعيت است كه قوانين تجارت و اقتصاد هر كشور متاثر از بازار همان كشور است. ممكن است يك اصل بازاريابي براي فروشگاه اينترنتي در هند يا مالزي كاربردي باشد اما در ايران نه! يك دوره مباني بازاريابي اينترنتي كه نهايتا 3تا 6‌ماه است يا دوره فشرده يك ماهه آن بين 250تا 600هزار تومان هزينه خواهد داشت. اگر چنين امكاني نداريد، مقاله‌هاي كاربردي اينترنتي، لوح‌هاي فشرده و كتاب‌هاي در اين زمينه را مطالعه كنيد. ‌‌‌‌

  • و در آغاز، فقط يك سايت بود

نخستين فروشگاه‌هاي اينترنتي كشور از اواخر دهه 1370شروع به شكل‌گرفتن كردند. به مرور با افزايش امكان دسترسي شهروندان به رايانه و اينترنت پرسرعت، تعداد فروشگاه‌هاي اينترنتي هم بيشتر شد. اوايل بيشتر اين فروشگاه‌ها مربوط به فروش خدمات مانند شارژ تلفن، نرم‌افزار و مواردي مانند اين بود. اوج آزمون و خطاي اين فروشگاه‌ها بين سال‌هاي 1380تا 1385بود. فروشگاه‌هاي اينترنتي از سال 1385تا 1390جهش كمي و كيفي داشتند.

  • نظام مالي فروشگاه

گرفتن نماد اعتماد الكترونيك فرايند بسيار آساني است كه به‌صورت آنلاين انجام مي‌شود. براي دريافت اين نماد كافي است به سايت enamad.ir مراجعه و مراحل را طي كنيد. اين نماد با ستاره يا درجه‌هاي مختلف وجود دارد. براي شروع كار اگر نماد 2يا چندستاره بخواهيد، شرايط كمي دشوارتر از دريافت نماد تك‌ستاره است. هزينه بيشتري هم خواهد داشت.

  • سئو، فروشگاه اينترنتي

يكي از روش‌هاي تبليغاتي بدون هزينه براي رونق بخشيدن به‌كار فروشگاه‌هاي اينترنتي «سئو» (SEO) يعني بهينه‌سازي‌ صفحات وب است. در سئو نام فروشگاه شما در نخستين صفحات موتورهاي جست‌وجوگري مانند گوگل قرار‌مي‌گيرد؛ براي مثال اگر مخاطب اينترنت، خريد كالاي مرغوب را در موتور جست‌وجوي گوگل ثبت كند، نشاني فروشگاه اينترنتي شما در صفحات اول نتايج جست‌وجو پيش روي كاربر قرار خواهدگرفت. سئو تكنيك‌هايي دارد كه براي اجراي آن مي‌توانيد با شركت‌هاي فعال در زمينه خدمات آنلاين مشورت كنيد.

کد خبر 326172

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha