گروه اقتصادی: رئیس کل بانک مرکزی اخیراً میزان نقدینگی کنونی را حدود 140 هزار میلیارد تومان اعلام و تأکید کرد: نقدینگی به رقم تکان‌دهنده‌ای رسیده است.

به گفته طهماسب مظاهری حجم نقدینگی در مردادماه، 2 برابر نقدینگی سال 84 سال است که باید کنترل شود. با دکتر محمد طبیبیان اقتصاددان گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • علت افزایش بی‌سابقه نقدینگی در 2 سال اخیر را چه می‌دانید؟

رابطه افرایش نقدینگی با افزایش نرخ تورم در کشور ما یک واقعیتی است که طی 30 سال اخیر کارشناسان مدام هشدار داده‌اند اما دولت‌ها کمتر به این هشدارها توجه می‌کنند و دولت حاضر هم در دامن زدن به نقدینگی بی‌پروایی به خرج داده است.

  • بانک مرکزی اعلام کرده با وضعیت کنونی تحقق هدف تورم برنامه چهارم در سال 1386 به میزان 9.1 درصد به دلیل  افزایش قیمت‌ها میسر نیست.

این موضوع ارتباطی به بانک مرکزی ندارد چرا که ابزاری برای کنترل ندارد و علت اصلی افزایش نقدینگی و به تبع آن افزایش نرخ تورم سیاست‌های مالی دولت است.

  • در بودجه سال آینده باید چه سیاست‌های انقباضی در پیش گرفت؟

آنچه تاکنون درباره بودجه سال آینده منعکس شده، نشان می‌دهد سیاست‌های مالی دولت به سمت بی‌انضباطی پیش می‌رود اگرچه ممکن است نظر واقعی دولت این نباشد اما آنچه تاکنون در روزنامه‌ها منتشر شده و قرار است بودجه در اختیار وزرا قرار گیرد باعث می‌شود، انضباط مالی کمتر شود.

  • در شرایط فعلی برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم چه باید کرد؟

تورم چیزی نیست که ما با چند راهکار مقطعی بتوانیم آن را کنترل کنیم، این موضوع در دنیا حل شده و ما باید از تجارب دیگر کشورها نظیر ترکیه استفاده کنیم.

  • آیا بورس می‌تواند بخش قابل ملاحظه‌ای از نقدینگی موجود را جمع کند؟

فکر نمی‌کنم. متأسفانه بازار بورس به‌دلیل دخالت‌های گسترده دولت دیگر معتبر نیست و از منطق بازار پیروی نمی‌کند.

  • با تداوم وضعیت موجود کدام بخش دچار افزایش قیمت‌ها شود؟

به‌نظر می‌رسد بازار مسکن وارد دوران رکود شود که البته این به معنای کاهش قیمت مسکن نخواهد بود و در کوتاه مدت امکان دارد تورم در سایر بخش‌ها به ویژه کالاهای مصرفی و خدمات به‌وجود آید.

کد خبر 35941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز