این روزها در بازار تهران خبری از حال و هوای روزهای پایانی سال، مشابه سال های پیش، نیست،اما تردد مردم در این محدوده همچنان زیاد است. روز گذشته اخباری مبنی بر قرنطینه شهر تهران و تعطیلی بازار تهران از روز دوشنبه در شبکه های مجازی پراکنده شد که این خبر نیز از تعداد مراجعان بازار نکاست.

بازار تهران

همشهری آنلاین / سروش جنابی : یکه تازی «کرونا» در سطح شهرهای بزرگ و کوچک این روزها علاوه بر خانه نشین کردن مردم در آستانه فرارسیدن سال نو، اقتصاد کشور را نیز به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است. مشاغل زیادی این روزها در سایه منحوس این ویروس وارداتی که حالا در دنیا حکمرانی می کند، متضرر شده و کرکره شان را پایین کشیده اند. اما در بازار تهران با وجود همه هشدارها، مردم همچنان تردد دارند و این مسئله نگرانی هایی را برای همه به همراه داشته است.

از غذاپزی های قدیمی بازار دیگر بوی غذا به مشام نمی رسد. اما مالکان آنها با بساط کردن سایر مایحتاج این روزهای مردم می کوشند به درآمد اندکی دست یابند. «رضا»، یکی از کسبه ای است که این روزها به جای ساندویچ، «ماسک» می فروشد و می گوید: «حدود 20 روز است که کسی جرات نمی کند بیرون از خانه غذا تهیه کند. ما هم چاره ای نداریم. شب عید است و باید هزینه های زندگی مان را تامین کنیم. برای همین به فروش ماسک که نیاز امروز مردم است، روی آوردیم!»

هر چه بی رونقی در مغازه های بازار بیداد می کند، بساط دستفروشی در حاشیه بازار داغ داغ است؛دستفروشانی که مشتریان زیادی دور آنها حلقه زده اند. «مصطفی»، یکی از کسبه بازار می گوید: «مردم به بازار می آیند اما کسی از مغازه ها خرید نمی کند و بیشتر بساط دستفروشی داغ است. »

او می گوید: «هر روز خبر تعطیلی بازار تهران دهان به دهان می شود اما در عمل خبری نیست، تا زمانی که بازار به صورت رسمی تعطیل نشود ما مجبوریم حتی اگر فروش نداشته باشیم سر کار حاضر باشیم .»

حرف های این مرد میانسال را همکارش ادامه می دهد و می گوید: «از یک سو رادیو و تلویزیون مردم را به خانه نشیی دعوت می کنند از سوی دیگر فروشگاه های زنجیره ای جشنواره تخفیف نوروزی می گذارند. کسی که برای خرید از این فروشگاه ها از خانه بیرون می آید سری هم به بازار می زند. اما این روزها عملا در بازار، خرید و فروشی صورت نمی گیرد.»

حاج «علی بخشی» می گوید: «اگر قرار است مردم در خانه بمانند اعلام رسمی کنند که بازار تهران تعطیل است ما هم به زندگی مان می رسبم. بازاریان تا روزی که از سوی دولت تعطیلی بازار اعلام نشود مجبورند سرکار حاضر باشند و این وضعیت نیمه تعطیل دردی از ما درمان نمی کند.»

  • مصوبه ای مبنی بر تعطیلی بازار نداریم

هر چند به قول بازاریان هر روز شایعه تعطیلی بازار دهان به دهان می شود و این شایعات از روز شنبه قوت بیشتری به خود گرفته است، اما هیچ یک از مسئولان آنها را تائید نکرده اند.

«محسن حاتمی»، شهردار ناحیه 3 منطقه 12 در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: «تعطیلی بازار تهران تا به امروز شایعه ای بیش نیست و ما همچنان منتظر ابلاغیه مصوبه ای در این باره از سوی استانداری تهران هستیم.»او ادامه می دهد: «تعطیلی بازار تهران تابع دستور استانداری تهران است و همه شایعات در این باره را تکذیب می کنیم.»

حاتمی می افزاید: «درست است بازار تهران همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد اما مردم باید به هشدارهای مسئولان بهداشتی و دولتی گوش توجه و با در خانه ماندن، زنجیره ابتلا به این بیماری را در شهر قطع کنند.»

حاتمی با اظهار تاسف از وضعیت کسب و کار کسبه بازار در این روزها می گوید: « تداوم این شرایط به ضرر همه است. اگر بازاریان امروز خواستار تعطیلی بازار هستند چون ایمان دارند تداوم این وضعیت و بلاتکلیفی شان خسران اقتصادی زیادی به کسب و کارشان وارد می کند. همه می خواهند با شکست «کرونا» و بازگشت زندگی به شرایط عادی، دوباره شاهد رونق کسب و کارهایشان باشند.»

کد خبر 492857

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    0 0
    حالا یک سال هم لباس نو نپوشید چی می شود کمی فهم داشته باشیم در خانه بمانیم