مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

گروه شهری: در پی ارسال نامه شهردار تهران در دی‌ماه سال گذشته به شورای شهر در خصوص جمع‌آوری ستون‌های مونوریل، ارزیابی معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران مبنی بر نداشتن توجیه فنی و اقتصادی در اختیار کمیسیون عمران شورا قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار همشهری، شهردار تهران طی نامه‌ای در دیماه سال گذشته به رئیس شورای شهر ضمن بیان ایرادات، ابهامات و نقوص اساسی طرح نیمه کاره منوریل صادقیه از شورای شهر در خواست اجازه جمع آوری ستون‌های این طرح نیمه کاره را مطرح کرد.

در پی این نامه اعضای شورای شهر و به طور خاص کمیسیون عمران این شورا بارها از ابهامات و ایرادات طرح مونوریل صادقیه سخن گفته بودند و حتی حمزه شکیب ضمن سیاسی دانستن موضوع، از ارائه طرح ۲ صفحه‌ای برای مطالعات طرح از سوی مسئولان وقت شهرداری خبر داده‌بود.

پس از اظهار نظر اعضای شورا در این خصوص، محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در نامه‌ای به  مهدی چمران، رئیس شورای تهران با اشاره به ایرادات، اشکالات فنی و توجیهات ترافیکی درخواست صدور دستور جمع آوری ستون‌های طرح مونوریل صادقیه را با توجه به مشکلات موجود در منطقه مطرح می‌کند.

شهردار تهران در نامه دلایل توقف طرح را نیز بیان می‌کند:بالا رفتن هزینه‌ها از ۳.۵ میلیون دلار به ۸ میلیون دلار و بعد به حدود ۱۵ میلیون دلار در هر کیلومتر، فقدان راه حل قطعی برای عبور از بعضی از موانع موجود و مشکلات میراث فرهنگی به دلیل عبور از روبه‌روی برج آزادی، مشکلات با اهالی و ساختمان‌های مسیر مونوریل که بعضا با جدیت مانع فعالیت ساخت و سازهای پایه های مونوریل می‌شدند.

وی به ساخت واگن‌ها به عنوان مشکلی دیگر می‌پردازد: در ابتدا قرار بود واگن‌ها با قیمت هر واگن ۱۷۲ هزار دلار در ایران ساخته شود، لیکن در مراحل بعدی مقرر شده ۳ قطار همراه با چند واگن با قیمت ۱.۵ میلیون دلار برای هر واگن از خارج وارد شود، لذا این اقدام نیز موجب افزایش قیمت طرح شده است.

در انتهای نامه شهردار تهران آمده است: با توجه به توقف بیش از ۲.۵ سال طرح و مشکلات اهالی و مسافران مترو و همچنین آلودگی دیداری ستون‌های یاد شده، درخواست می‌شود در صورت صلاحدید اجازه و دستور صادر شود تا در جمع‌آوری ستون‌های نصب شده اقدام لازم به عمل آید.

نظر معاونت حمل و نقل و ترافیک

در این راستا معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، با اشاره به ارزیابی‌های انجام شده، طرح مورد نظر را به لحاظ فنی و اقتصادی توجیه‌پذیر ندانست.

بر اساس نظر نهایی معاونت حمل و نقل و ترافیک حجم مسافر جابجا شده از مبدا صادقیه به سمت میدان آزادی - فرودگاه مهرآباد حداکثر ۹ هزار مسافر در یک ساعت و در اوج ساعت ترافیک است که امکان جابه‌جایی آن با اتوبوس، مینی‌بوس یا تاکسی ممکن است.

-  بررسی سفرهای انجام شده در این محدوده نشان می‌دهد که اکثر سفرها از مبدا صادقیه به سایر نقاط مهم شهر تهران مثل میدان انقلاب و ولیعصر صورت می‌گیرد و تبادل سفر بین صادقیه و فرودگاه و ترمینال غرب بسیار کمتر است.

- بر اساس حجم تقریبی مسافر پیش بینی شده مشخص می‌شود که تقاضای این مسیر کمتر از ظرفیت یک سامانه مونوریل است. به عبارت دیگر تعداد سفرهایی که از ترمینال غرب به ایستگاه متروی صادقیه و بالعکس قابل پیش بینی است، تکافوی یک خط مونوریل را نمی‌دهد.

 - طبق برنامه‌های مصوب در خصوص احداث خطوط مترو،  اگر هدف برقراری اتصال مسافران ترمینال غرب به شبکه مترو در تهران باشد، خط ۴ مترو به زودی به آن منطقه خواهد رسید و مسافران ترمینال غرب با وجود خط ۴ با سهولت بیشتری  به مترو دسترسی خواهند داشت.

این قطعه از مونوریل حداکثر می‌تواند با خط ۴ مترو هم افق شود که از این نظر (اتصال مسافران ترمینال غرب به شبکه مترو) احداث مونوریل کمک شاخصی نخواهد کرد.

خط فاقد توجیه

معاون شهردار تهران اعلام کرده است که تکمیل این بخش از خط مونوریل بین ترمینال غرب و فلکه دوم صادقیه به لحاظ حمل و نقلی و ترافیکی در حال حاضر فاقد توجیه است.

وی همچنین  یاد‌آورشد چنانچه برقراری سرویس مناسب و سریع بین این ۲ نقطه مد نظر باشد، این اقدام با برقراری سرویس سریع السیر رفت و برگشت اتوبوس عملی خواهد بود.

در صورت ضرورت و اصرار جهت جایگزینی مونوریل، می‌توان به طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران توجه کرد که بر اساس آن ۳ خط مکمل ریلی پیشنهاد شده است. بنابراین به عنوان جایگزین مسیر مونوریل فوق می توان از مسیر شماره ۲ از میدان صنعت تا نمایشگاه بین المللی ( تقاطع چمران - ولیعصر) نام برد.

کد خبر 53894

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز