دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۶
۰ نفر

« آهن گران شد.» هنوز فصل جدید ساخت و سازهای شهری آغاز نشده که بازهم شوک جدیدی به بازار وارد آمده است.

 سیمان آزاد از مرز170 هزار تومان عبورکرده و آهن نیز 20 درصدی به بهای خود افزوده تا قیمت گذاری‌های جدید ملک نیز تحت‌تأثیر گرانی‌های اخیر افزایش دوباره ای را تجربه کند. براساس اعلام فعالان بازار بهای سیمان با رشد بیش از 40 درصدی همراه شده است.

در همین دوران قیمت جهانی فولاد و آهن نیز رشد 15 درصدی را تجربه کردند ولی برخی منابع نقل می‌کنند که در بازار داخلی قیمت‌ها حداقل بین 20 تا 40 درصد رشد را تجربه کرده‌اند. تحلیل گران بازار اعتقاد دارند که شرکت ذوب آهن نیز قدری از تولید خود کاسته و به‌دنبال آن بحران گرانی‌ها تشدید شده است. ذوب آهن به‌دلیل ساختار دولتی خود چندان در کار همراهی با بازار نیست به همین دلیل گرانی‌های فصلی با اخلال ساختار بازار همراه شده تا اوضاع وخیم‌تر از گذشته شده باشد.

گرانی سیمان و آهن در میانه‌های خرداد ماه از افزایش بهای ملک در تابستان خبر می‌دهد که با فصل جابه‌جایی‌ها همزمان می‌شود.

بنا بر گزارش‌ها، با تصمیم دولت مبنی بر لغو خروج سیمان از سبد حمایتی، بیش از نیمی از 40 میلیون تن سیمان تولیدی کشور در سال که با قیمت دولتی 38 هزار تومان در هر تن توسط کارخانه به فروش می‌رسد، با قیمت 160 تا 170 هزار تومان در هر تن وارد بازار شده و در این میان منافع سرشاری نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود.

تحلیل گران بازار معتقدند که قیمت سیمان در بهترین حالت به رشد 10 درصدی بهای ساختمان دامن خواهد زد. این اتفاق نیز در شرایطی رخ می‌دهد که دولت قصد دارد سیاست گذاری‌های جدیدی را در حوزه قیمت گذاری ملک اتخاذ کند، اما حوادث اخیر نشان می‌دهد که مواجهه طرح‌های دولتی با شرایط کنونی بازار راه به جایی نخواهد برد. از همین روی فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که دوره تازه‌ای از تحولات در بازار مسکن به‌زودی رخ دهد.

آهن همچنان گران می‌شود

افزایش بهای جهانی آهن زمینه‌ها را برای رشد قیمت این کالای پرمصرف داخلی نیز مهیا ساخته است. آهن در شرایطی گران می‌شود که همزمان با فصل گرما بر حجم فعالیت‌های ساختمانی افزوده می‌شود و به‌دنبال آن تقاضاهای جدیدی در بازار آهن شکل می‌گیرد.
طی مدت زمان 25 روز قیمت‌ آهن‌آلات از 680 به 950 تومان افزایش یافته است.در حال حاضر هر کیلوگرم انواع میلگرد از 920 تا 980 تومان و هر کیلوگرم تیرآهن با قیمت 940 تومان از سوی کارخانجات به فروشندگان عرضه می‌شود. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم تیرآهن در بازار نیز 980 تا یک هزار و 200 تومان تخمین زده می‌شود.

اما براساس اعلام رئیس اتحادیه آهن فروشان قیمت انواع آهن در بازار تهران با رشد بیش از 20 درصدی همراه بوده است.آزاد روایت می‌کند که افزایش مصرف و رشد بهای جهانی آهن دلیل اصلی گرانی‌های اخیر بوده است. فروشندگان آهن براین باورند که گرانی‌های اخیر تا میانه‌های فصل تابستان ادامه خواهد داشت. از همین روی گروهی از فروشندگان، کالاهای تحت اختیار خود را برای عرضه ابتدای فصل تابستان در انبارهای جنوبی‌ترین نقاط تهران انباشته‌اند تا در کوران گرانی‌ سودهای بسیاری را به گاوصندوق‌های خود روانه سازند. اخباری که از بازار جهانی به گوش می‌رسد نیز خبر از ادامه رشد قیمت‌ها می‌دهد. افزایش بهای جهانی نفت در کنار رشد قیمت سوخت‌های دیگر که از مواد گیاهی تامین می‌شود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین دلیل گرانی آهن عنوان می‌شود.

منابع رسمی اطلاع می‌دهند که همزمان با رشد بهای آهن 70 درصد فعالیت‌های عمرانی دولت با رکود نسبی مواجه شده است. ساخت و سازهای شهری نیز با همین بحران همساز شده‌اند و آنها نیز در دورانی که قیمت‌ها به‌صورت روزانه افزایش می‌یابد، در جست‌وجوی شیوه‌های جدید برای فرار از بحران رفته‌اند. رئیس اتحادیه آهن فروشان اعتقاد دارد که انتظار برای ارزانی آهن تا پایان فصل تابستان بیهوده است.

 او همچنین خبر می‌دهد که محموله‌های جدید آهن نیز در کمرگ ماه‌ها باقی خواهد ماند. از همین روی انتشار چنین خبری در بازار شرایط را برای رشد چندین باره بهای آهن مهیا ساخت. سال گذشته نیز مشابه چنین حوادثی در بازار آهن رخ داده بود ولی واردات آهن‌های غیراستاندارد اوکراینی سرانجام قدری اوضاع را تعدیل کرد. اما از قرار معلوم حساسیت‌های جدید گمرک موجب شده تا محموله آهن‌های غیراستاندارد این بار از بندرگاه‌های جنوبی کشور راهی بازار نشود.

سال گذشته نیز لابی‌های بسیاری برای واردات آهن صورت گرفت. مذاکرات تا جایی پیش رفت که دو مشاور ارشد رئیس دولت و دو عضوکمیسیون اقتصادی دولت نیز جلسات متوالی را تشکیل دادند تا زمینه‌ها را برای ترخیص آهن‌های انباسته در گمرک مهیا سازند. اما براساس اعلام وزارت مسکن و شهرسازی این بار یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این نهاد دولتی مامور شده تا زمان کسب اطمینان از کیفیت مطلوب کالاهای وارداتی اجازه ترخیص آنها را صادر نکند. فروشندگان بازار تهران نیز پیش از بسیاری از مصرف‌کنندگان از این اخبار مطلع شدند. از همین روی آنان با خیالی آسوده بربهای کالای مورد نیاز ساختمان سازان افزوده‌اند.

درهمین حال مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان اطلاع داد که برای کنترل بازار بهای محصولاتی که از سوی این کارخانه عرضه می‌شود، حدود هر تن 100 دلار کمتر از قیمت‌های جهانی خواهد بود، اما محصولات ذوب آهن اصفهان تنها بخشی از نیاز بازار را تامین می‌کند. این کارخانه نیز تمام نمونه‌های تیرآهن مورد نیاز بازار را تولید نمی‌کند. از همین روی اقدامات آنان نیز چندان برای رهایی بازار مناسب نبوده است.

 ذوب آهن اصفهان تعهد کرده تا پایان سال 2 میلیون و 600هزار تن محصول به بازار عرضه کند. اما این کارخانه تنها 600 هزار تن از شمش‌های مورد نیاز خود را از منابع داخلی تامین می‌کند. خریدهای خارجی نیز زمینه ساز می‌شود تا بهای محصولات اصفهانی‌ها نیز همچون سایر کالاهای موجود در بازار افزایش یابد. از سوی دیگر کوره شماره سه ذوب آهن اصفهان نیز فعالیت‌های خود را متوقف کرده است. همین جریان نیز نگرانی‌های جدیدی را برای فعالان بازار دامن زده است.

برخی منابع آگاه نقل می‌کنند که 396 طرح عمرانی دولتی که تاکنون تنها پیشرفت 60 درصدی را تجربه کرده اند، بخش عمده‌ای از آهن موجود در بازار را به سمت خود جذب می‌کنند. دولت هفته گذشته به 5 وزارتخانه خود مجوز داد که برای کنترل بازار داخلی اقدام به واردات سیمان کنند. در همین حال پیش‌بینی می‌شود که مشابه چنین اتفاقی در مورد آهن نیز رخ دهد. 23 روز قبل اتحادیه آهن فروشان تهران اعلام کرد که بهای آهن حدود 5 درصد کاهش داشته است ولی اکنون بسیاری از اعضای رسمی اتحادیه روایت می‌کنند که قیمت‌ها حداقل رشد 15 درصدی را تجربه می‌کنند. آنان برای تحلیل دلایل گرانی‌ها یکسره پای افزایش قیمت‌های جهانی را پیش می‌کشند ولی برخی منابع نیز گزارش می‌دهند که احتکار آهن برای فروش در فصل تابستان نیز در گرانی‌های اخیر مؤثر بوده است.

کد خبر 53955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز