دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشت: با وجود تلاش‌های جدی آمریکا برای منزوی کردن ایران، وضعیت بازار نفت خام باعث شده‌است که تهران مشکلی در یافتن متحدین جدید برای خود نداشته باشد.

به گزارش ایرنا، آنا فایفلد تحلیلگر اقتصادی فایننشال تایمز در تحلیلی نوشت: ایران اخیرا سیاست جدیدی را برای خنثی کردن فشار آمریکا علیه خود اتخاذ نموده است که بر اساس آن کشورهایی را که در برابر فشارهای آمریکا مقاومت می‌کنند، به خود نزدیک کرده است.

تحلیلگر روزنامه فایننشال تایمز افزود: در حال حاضر با قیمت‌های نجومی نفت و اوضاع نابسامان بازار انرژی کمتر کشوری است که تمایل به نزدیکی با تهران نداشته باشد.

این روزنامه در ادامه ضمن اشاره به قرارداد تاسیس پالایشگاه در اندونزی توسط ایران، آن را نتیجه مخالفت اندونزی با تحریم‌های ایران ارزیابی کرده و نوشت: آقای احمدی نژاد با برادر خواندن کشور اندونزی عملا پاداشی مناسب به این کشور اعطا نمود.

فایننشال تایمز افزود: فشارهای آمریکا باعث شده است که ایران بدنبال اجرای راهبرد یارگیری در سطح جهان باشد و تحریم‌ها نیز عملا باعث شده است که ایران برای اجرای این راهبرد بیش از پیش تمایل پیدا کند.

به نوشته روزنامه انگلیسی، ایران برگ‌های برنده‌ای برای مقابله با تحریم‌ها در دست دارد. در حال حاضر طیفی وسیع از کشورها از کشورهای ضعیف گرفته تا غول‌های اقتصادی در حال مذاکره با ایران هستند تا روابط خود را با تهران گسترش دهند.

به عنوان مثال کشور هند برخلاف فشارهای شدید آمریکا و مشروط بودن همکاری هسته‌ای آن با آمریکا، هنوز در حال مذاکره با ایران برای احداث خط لوله گاز موسوم به خط لوله صلح می‌باشد.

فایننشال تایمز در ادامه نوشت: موفقیت ایران در طرح احداث خط لوله صلح محک بسیار مناسبی برای موفقیت سیاست‌های ایران در مقابل سیاستهای آمریکا می‌باشد. در صورت موافقت هند با اجرای این پروژه مشخص خواهد شد که هند منافع خود را بر خواسته‌های آمریکا ترجیح می‌دهد.

در ادامه مقاله به نگاه ایران به سوی شرق اشاره شده و آمده است: تحلیلگران معتقدند درصورت پیوستن ایران به پیمانهای اقتصادی مانند پیمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای یا اتحادیه همکاری‌های اقتصادی ‪ ۱۰‬کشور آسیای جنوب شرقی، موقعیت ایران بازهم قوی تر خواهد شد. ایران در حالی به عنوان عضو ناظر در پیمان شانگهای پذیرفته شده است که درخواست آمریکا برای همین جایگاه در این پیمان رد شده است.

مایکل بل و محجوب زبیری اساتید دانشگاه اردن در این مورد اعتقاد دارند بدیهی است که سازمان همکاری‌های شانگهای به پذیرفتن دومین تولید کننده بزرگ نفت تمایل نشان دهد و این امر را می‌توان موضع‌گیری سیاسی مناسبی از سوی این سازمان ارزیابی کرد.

این اساتید همچنین اعتقاد دارند که پذیرفتن ایران در پیمان همکاری‌های شانگهای بخوبی نشان می‌دهد که دو کشور از بزرگترین قدرتهای جهان هیچ مشکلی با نزدیکی با ایران ندارند. عضویت کامل ایران در این پیمان نیز کمک شایانی به این کشور برای مقابله با برنامه‌های آمریکا خواهد کرد.

مقاله تحلیلی فایننشال تایمز با اشاره به این اظهار نظر مایکل رابین تحلیلگر امور ایران در مؤسسه امریکن انترپرایز خاتمه یافته است: آمریکا در همه سطوح بین‌المللی با چالش ایران روبه‌روست.

در حالی که ایرانی‌ها شطرنج بازی می‌کنند ما سیاست بازی تخته نرد را در پیش گرفته‌ایم. ما امیدی برای مقابله با ایران نداریم چون اولا چشم خود را بر آنچه ایران در حال انجام آن است بسته‌ایم و ثانیا هیچ برنامه مشخصی برای مقابله با آنها نداریم، حال آن که ایرانی‌ها راهبرد خوبی را پیش گرفته‌اند.

کد خبر 53974

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز