دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۱
۰ نفر

ترجمه ناهید پیشور: شاید بتوان گفت هیچ بازیگر زن هالیوودی در این سال‌ها به اندازه تورمن نقش‌های متفاوت و دور از هم بازی نکرده است.

تور من پس از آنکه در دهه ۸۰ بیشتر در فیلم‌های تجاری ایفای نقش کرد، پس از بازی در «قصه‌های عامه‌پسند» تولدی دوباره یافت. تارانتینو که متخصص احیای بازیگران است، در کارهای بعدی‌اش هم از تورمن استفاده کرد.

روزهای اولی که گفته شد او در فیلم‌های اکشن «بیل را بکش» نقش محوری را ایفا خواهد کرد، خیلی‌ها او را گزینه‌ای نامناسب می‌دانستند. در حالی که الان نمی‌توان بازیگر دیگری را برای این دو ساخته تارانتینو متصور شد.

در «زندگی پیش چشماهایش» هم تورمن در نقش متفاوت ظاهر شده است. به گفته خودش ابتدا قصد بازی در این فیلم را نداشته ولی نتوانسته در برابر فیلمنامه عالی اثر مقاومت کند!

بازیگری که می‌گوید بیشتر علاقه‌مند بازی در نقش‌های درام است ولی در این سال‌ها کمدی‌های جذابی را هم بازی کرده است.

تورمن با تأکید بر اینکه به نقش‌های متفاوت علاقه دارد می‌گوید با حضور در کاراکترهای جدید جست‌وجوگر دنیای تازه‌ای است!

  • درباره نقشتان در این فیلم بگویید؟

نقش زنی را دارم که در سالهای نوجوانی شاهد یک قتل درست و حسابی در دبیرستان محل تحصیلش بوده و اکنون از تأثیرات آن اتفاق رهایی ندارد.

  •  نقش سختی است، چگونه از پس ایفای چنین نقشی برآمدید؟

فکر می‌کنم هرچه زمان می‌گذرد و تجربیات شما عمیق‌تر می‌شود، دیدگاه دیگری به زندگی و نور انسانیت نسبت به سالهای قبل از کسب این تجارب پیدا می‌کنید. ولی این را هم بگویم که برای فهمیدن اینکه یک داستان را چگونه باید تعریف کرد یا یک کاراکتر را چگونه باید بازی کرد، نیاز به کارهای عجیب و غریبی نیست.

اگر این‌کاره باشید، از پس آن برخواهید آمد و برای کاراکترهای سخت‌تر نیاز به عملیاتی چون جراحی مغز و عوض کردن مغز و فکرتان با آن شخصیت خاص را ندارید! در ثانی، یک داستان، اگر جذاب باشد، شما را با خودش خواهد برد. غیرممکن است اگر هنرپیشه باشید و «آناکارنینا» را بخوانید، سمپاتی نسبت به آن حس نکنید و خودتان را به جای آن کاراکتر نگذارید. همین دقیق شدن به کاراکتر به شما کلیدهای بازی در آن را می‌دهد.

این جذاب‌ترین چیز در مورد درام، نوشتن و داستان است. می‌توانم بگویم تجربه‌ای مشترک است که همه ما داریم ما می‌توانیم از نگاه به همدیگر، به عمق زندگی‌های همدیگر برویم و فقط یک بازیگر این کار را عمیق‌تر و دقیق‌تر انجام می‌دهد.

  • من فیلم‌هایی که پایان باز دارند و تصمیم‌گیری نهایی را به‌عهده بیننده می‌گذارند را بیشتر می‌پسندم. آیا فیلم شما پاسخ روشنی را برای مخاطب دارد؟

اگر منظورتان ترفند فیلم در جلب توجه مخاطب است فکر می‌کنم پاسخ روشن و صریحی وجود داشته باشد. اما چرا به حاشیه برویم. این فیلم صورت وهم‌آلود اما زیبای زندگی و زنده بودن است. چند سال پیش فیلمنامه را به من پیشنهاد کردند، با وجود آنکه چندان تمایلی برای حضور در چنین نقشی را نداشتم این فیلمنامه عالی مرا اسیر خود کرد.

  • زندگی پیش چشماهایش از آن دسته فیلم‌هایی است که مردم از آن برداشتهای مختلفی خواهند داشت.

به‌نظر من این فیلم از آن دسته آثاری است که مردم آن را فراموش نخواهند کرد. با گفته شما هم موافقم اما به عقیده من آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار است واکنش قشر جوان و نوجوان به این موضوع و تأثیر در روابط خانوادگی‌شان است.

  •  کاراکتر شما در مقابل فرزندش آسیب‌پذیر است و حساسیت زیادی از خودش نشان می‌دهد. خودتان این ویژگی را مثبت می‌دانید؟

به‌نظر من هر قدر هم بخواهی خویشتن‌داری کنی باز هم راهی برای فرار از خود واقعی‌ات وجود ندارد. اگر سعی کنی به فرزندت یا هر کس دیگری دروغ بگویی، آنها حقیقت را از چشمانت خواهند خواند.

اما توجیهی برای عدم‌صداقت تو نخواهند یافت، این جرقه بی‌اعتمادی است که جز آنکه به آشفتگی فرد مقابلت دامن می‌زند رابطه شما را نیز دچار سستی و تزلزل می‌کند. اگر پدر و مادری حساس و عصبی و زودجوش هستند این ناملایمات روانی حتماً در گذشته‌شان ریشه دارد، اما این آسیب‌پذیری مطلق نیست و باید تا حد امکان آن را کنترل کرد.

  • وادیم پرلمن معتقد است که یکی از عوامل مهم درخشش شما در نقش دیانا این است که شما حس مادرانه را تجربه کرده‌اید؟

تا حدی ایشان را تصدیق می‌کنم اما باید اضافه کنم هر هنرپیشه زنی که تجربه مادر بودن هم نداشته باشد قادر است احساس عمیق مادری و عشق به فرزند و تمایل برای حمایت و حفاظت را در خود بپروراند و آن را اجرا کند.

  • به‌نظر می‌رسد که این فیلم 180 درجه با کار قبلی‌تان (نامزد قبلی من) متفاوت است. چگونه آمادگی پیدا کردید بعد از یک کمدی صرف روی یک طرح جدتی‌تر کار کنید؟

گرایش اصلی من به درام است اما متأسفانه شرایطش پیش نیامده که درام‌های زیادی بازی کنم به‌هر حال کمدی هم گزینه بدی نیست.

  • کار بعدی شما چیست؟

در حال حاضر روی فیلم مستقلی به نام «دوران مادری» کار می‌کنم، بعد از چند ماه استراحت کار دیگری را با عنوان الویس در پاریس شروع می‌کنم که اولین کار رسمی من در زمینه کودک است.

  • با این اوصاف بیشتر ژانرهای سینمایی را در کارنامه خواهید داشت. آیا گونه‌های دیگری هم هستند که بخواهید تجربه کنید؟

دغدغه من فعالیت در ژانر خاصی نیست، دوست دارم در کارهای جدید کاراکترهای نو و دنیاها و زندگی‌های تازه‌ای را جست‌وجو کنم.

۷ ژوئن ۲۰۰۸
Babble.com

کد خبر 55065

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز