یکشنبه ۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

عباس دهقان*: بازار در چند روز اخیر به‌طور پیاپی شاهد رقابت خرید بلوک ۳۰.۵ درصدی فولاد خوزستان بوده است.

در طول رقابت  شیب نمودار قیمت، به‌شدت صعودی بوده است. این امر با توجه به افزایش قیمت روز شنبه معادل 67 درصد رشد کرده است.

باید توجه داشت از آن جا که معمولا ادامه رقابت با پیغام ناظر از حدود ساعت 30/9آغاز می‌شود، روزانه به‌طور تقریبی بیش از 180‌دقیقه فرصت برای رقبا باقی نمی‌ماند.

در معاملات عمده هنگامی که بهترین پیشنهاد خرید وارد سامانه معاملات می‌شود، مطابق با دستورالعمل این نوع از معاملات، فروشنده زمانی می‌تواند و مجاز خواهد بود اقدام به فروش و دستور فروش خود را به‌منظور انجام معامله وارد سامانه کند که حداقل 3 دقیقه از زمان ورود بهترین پیشنهاد خرید گذشته باشد.

با علم به این مطلب خریداران می‌توانند برای ورود سفارش جدید خود بدون تعجیل کاذب 3‌دقیقه صبر کرده و سپس سفارش را وارد کنند.

با علم به این مطلب اگر 180‌دقیقه زمان رقابت را بر 3‌دقیقه یاد شده تقسیم کنیم، خواهیم دید که در این حالت قیمت فقط 60 ریال می‌تواند افزایش یابد؛ اتفاقی که در چهارمین روز رقابت در عمل افتاد. در شرایط کنونی و فرایندهای موجود تعریف شده، مقام ناظر حداقل می‌تواند نماد را زودتر باز کند. 

راه دوم که نیازمند دستورالعمل جدید اما بسیار منطقی است، ارزش واحد معاملاتی (که در حال حاضر یک ریال است‌) در قیمت‌های مختلف خصوصا با افزایش قیمت، ارتقا یابد. در تعدادی از بورس‌ها، این امر حتی در معاملات عادی نماد نیز رعایت شده و به عبارتی واحد ارزشی رقابت با افزایش قیمت، ارتقا می‌یابد و همواره یکسان نیست.

این امر در سامانه معاملات جدید که در حال راه‌اندازی است، وجود دارد و می‌توان از آن استفاده کرد. اما تا بهره برداری از آن، می‌توان این شیوه را با یک دستور العمل عملیاتی کرد. 

* رئیس هیأت مدیره کارگزاری کارآمد

کد خبر 55779

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز