چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

گروه ورزشی: تیم ملی کشورمان پس از صعود مقتدرانه به دور بعدی رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰، در رنکینگ فیفا صعودی ۱۱ پله‌ای داشت.

دایی که در راه رساندن این تیم به دور نهایی رقابت‌های جام جهانی ابتدا با استعفای احمدزاده روبه رو شد، پس از تکمیل عملیات صعود،‌فیرات را هم از دست داد.

اسفندماه سال گذشته بود که شایعه حضور اریش روته‌مولر در کادرفنی تیم‌ملی فوتبال کشورمان به طور جدی مطرح شد. مربی که چند ماه قبل از انتخاب علی دایی به عنوان سرمربی تیم‌ملی، مسئولیت تدریس اولین دوره حرفه‌ای مربیگری را در آکادمی ملی المپیک برعهده داشت.

مسئولان فدراسیون فوتبال اما در خصوص شایعه حضور مولر در کادر فنی تیم‌ملی هم واکنش منفی از خود نشان نمی‌دادند.

این در حالی بود که علی دایی پس از قرار گرفتن در سمت سرمربیگری تیم‌ملی نسبت به استخدام این مربی آلمانی چراغ سبز نشان داده بود. مربی تیم‌ملی قصد داشت دو دستیار آلمانی را جذب کند؛ اریش روته مولر و فیرات.

در نخستین تلاش‌ها فدراسیون نتوانست با روته‌مولر و فیرات به توافقی دست پیدا کند. فیرات که قرار بود به عنوان مربی بدنساز در کنار دایی قرار بگیرد چندی پیش ضمن مذاکره با سرمربی تیم‌ملی در نهایت سرمربیگری سپاهان را به مربیگری تیم‌ملی ترجیح داد.

اولین مذاکرات با روته مولر

آخرین روزهای سال ۸۶ شایعه حضور اریش روته‌مولر در کادرفنی در حالی از سوی برخی مسئولان فدراسیون فوتبال مورد تکذیب قرار می‌گرفت که علی دایی در یک مصاحبه تلویزیونی راجع به وی گفت: «روته مولر با فدراسیون فوتبال آلمان قرارداد دارد. وقتی قراردادش به پایان برسد و فدراسیون هم مشکلی برای جذب او نداشته باشد، من خوشحال می‌شوم که با او کار کنم.»

گویا قرارداد اریش روته‌مولر با فدراسیون فوتبال آلمان اصلی‌ترین مانع حضور وی در کادرفنی تیم‌ملی به حساب می‌آمد. قراردادی که اواخر اردیبهشت یعنی بیش از یک ماه پیش به پایان رسیده است، اما بعید نیست این موضوع با درخواست دایی پیگیری شود.

شرایط روته‌مولر

اریش روته‌مولر شنبه هفته‌آینده برای تدریس دومین دوره مربیگری حرفه‌ای به تهران خواهد آمد. مدرس بین‌المللی فیفا که تجربه دستیاری رودی فولر در جام جهانی ۲۰۰۲ را در کارنامه‌اش دارد در واکنش به شایعه حضورش در کادرفنی تیم‌ملی ایران گفته است: «در این باره هیچ خبری ندارم و با من صحبتی نشده است.»

روته مولر که آشنایی او با علی دایی به سال‌ها قبل برمی‌گردد در خصوص پذیرفتن سمت دستیاری تأکید کرده است: «مشکلی برای مذاکره با مسئولان فدراسیون فوتبال ایران ندارم اما آنها خوب می‌دانند که شرایط خاص خودم را دارم.»

از سویی دیگر مهدی محمدنبی در واکنش به مذاکره فدراسیون فوتبال با اریش روته‌مولر همه چیز را به رأی دایی وابسته می‌داند. دبیر فدراسیون فوتبال تأکید می‌کند: «ما دفعه قبل با مولر مذاکره‌ای نداشتیم. اما این بار همه چیز را در خصوص انتخاب دستیار به علی دایی واگذار کرده‌ایم و به طور حتم اگر دایی قصد همکاری با وی را داشته باشد، فدراسیون فوتبال برای جذب این مربی کوتاهی نخواهد کرد.»

مبلغ قرارداد مولر

یک منبع آگاه درباره مبلغ قرارداد روته‌مولر می‌گوید: «مولر برای عقد قرارداد یک ساله مبلغ بالایی را پیشنهاد داده است.»

گویا این اصلی‌ترین چالش فدراسیون فوتبال برای عقد قرارداد با گزینه آلمانی به حساب می‌آید. البته مدرس آلمانی کلاس مربیگری که صحبت از حضور او در تیم‌ملی فوتبال ایران است، از سال ۲۰۰۲ در هیچ تیمی مربیگری نکرده است.

روته‌مولر، مدرس آلمانی از روز شنبه کار خود را در کلاس حرفه‌ای مربیگری آغاز خواهد کرد.

مرتضی محصص، رئیس کمیته آموزش که با روته‌مولر در ارتباط است، می‌گوید: «مولر در سال ۲۰۰۲ در جام جهانی دستیار رودی فولر بود. پیش از آن نیز در تیم کلن آلمان مربیگری می‌کرد اما پس از جام جهانی دیگر مربیگری نکرده که یا به دلیل مشغله فراوان بوده یا اینکه پیشنهادی نداشته است. با توجه به شهرت و سابقه این مربی، بعید است پیشنهادی نداشته باشد.»

وی افزود:‌ «او با علی دایی دوست است و می‌تواند به تیم‌ملی کمک کند البته مولر حقوق خوبی از فدراسیون آلمان دریافت می‌کند اما حضور او در فوتبال ما بسیار مفید خواهد بود.»

صعود ایران در رنکینگ فیفا

در تازه‌ترین رده‌بندی برترین تیم‌های فوتبال جهان، تیم ایران با ۱۱ پله صعود نسبت به رده‌بندی ماه گذشته در مکان سی و هفتم دنیا قرار گرفت. همچنین اسپانیا قهرمان اروپا در صدر ایستاد.

این در حالی است که تیم‌ملی فوتبال ایران پس از آن که در رنکینگ ماه گذشته تیم‌های آسیایی در جایگاه چهارم قرار گرفته بود با دو پله صعود در مکان دوم قرار گرفت. در بین تیم‌های آسیایی ژاپن اول است و استرالیا و عربستان در مکان‌های سوم و چهارم قرار گرفته‌اند.

اردوی تدارکاتی در اسپانیا و  جمهوری چک

تیم‌ملی فوتبال کشورمان ساعت ۲:۲۰ بامداد روز پنجشنبه بیستم تیرماه عازم پاریس می‌شود تا از آنجا به شهر مالاگا در اسپانیا پرواز کند.

این تیم یک اردوی تدارکاتی ۱۱ روزه در اسپانیا برپا کرده و ۳ بازی تدارکاتی نیز با تیم‌های باشگاهی این کشور برگزار می‌کند.

تیم‌ملی در روز دوشنبه سی و یکم تیرماه وارد شهر پراگ در جمهوری چک می‌شود تا ضمن برگزاری یک اردوی ۷ روزه، دو بازی تدارکاتی نیز با تیم‌های باشگاهی مطرح این کشور برگزار نماید.

کد خبر 56834

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز