مدیر طرح: سمیه گایگانی
همکاران: شبنم چهره، سیامک کفایی، زهرا ادریسآبادی، فریده درفشی، میترا زاغی، مصطفی کوچکی
پیشگفتار
شواهد بسیاری وجود دارد که ثابت کند یکی از نخستین ساختههای انسان اولیه پوششی بوده است تا محافظ پاهایشان در برابر سنگهای داغ و زمینهای ناهموار باشد.
کفش در شکل اولیه خود تکه ساده بافته شده از گیاهان یا پوست حیوانات بود که دور پاها پیچیده میشد. در میان آثار باستانی به جا مانده از مصریان، صندلهایی از برگهای بافته پاپیروس که به شکل زیبایی ساخته شده وجود دارد.
در این کتیبهها، صندل سازی یک هنر ممتاز باستانی در تاریخ آن کشور به حساب میآمد. یونانیان باستان بر طرح و زیبایی کفش حساسیت زیادی داشتند. رومیان صندلهای نظامیای اختراع کرده بودند که سپاهیان را قادر میساخت تا اقصی نقاط جهان را بپیمایند. صندلها هنوز رایجترین نوع پایپوش در بسیاری از کشورهای گرمسیر هستند و شکل و تزئین روی آنها نیز تحت تاثیر محیط جغرافیایی و تمدن هر منطقه است. همانطور که از دیرباز، صندلهای سنتی کفش رسمی مردم ژاپن بوده و نشان دهنده موقعیت اجتماعی پوشنده آن است.
از جمله کفش های به جا مانده از دوران قدیم میتوان به کفش های زیر اشاره کرد:
1- صندل فراعنه مصر، 1200 سال قبل از میلاد پنجه بلند و نوک دار آن نشان از شاهزاده ، پادشاه یا کاهن بودن صاحب آن است.
2- پاپوش، در قرن 16 کفشی بود که فقط ثروتمندان و اشراف زادگان هند شرقی میتوانستند آن را بپوشند.
3- کامپاتوس بند دار نوعی کفش بوده که سپاهیان ایرانی و روسی آن را به پا میکردند که هر چه ارتفاع ساق کفش بلندتر باشد درجه نظامی آنها بالاتر بوده است.
کفشها همیشه جایگاه مهمی در طرز لباس پوشیدن داشتهاند، حتی تا سالهای اخیر دستهای از کفشها فقط برای این ساخته میشدند که در مراسم ویژه پوشیده شوند، بعضی از این نوع کفشها از نظر طرح و تزئینات به کار رفته در آن بسیار پرهزینه بودند که همراه لباس رسمی پوشندگان آن، آنان را از دیگران متمایز می ساخت.
تا پیش از سال 1850 هیچ فرقی بین لنگه چپ و راست کفش وجود نداشت، تمامی کفش ها عملا توسط همان ابزار دستی ساخته می شد که این ابزار ساده به نامهای گاز، سنگ، سنگ دمیر، چکش و انواعی از قلم ها برای پرداخت کناره و پاشنه کفش بود.
در مجموع چهار عامل مهم در انتخاب کفش تاثیر دارند: قیمت، جنس، رنگ و مدل. قیمت یک عامل اقتصادی است که به فرد و جامعه مربوط می شود رنگ و مدل هم متاثر از سن، جنسیت و گرایش های فردی و اجتماعی است. البته میزان اهمیت به جنس و کیفیت کفش هم به اوضاع اقتصــادی باز می گردد.
اندازه بودن کفش با مفهوم راحتی آن متفاوت است، چرا که راحتی کفش به معنای در نظر گرفتن کارکردهای واقعی کفش در هنگام انتخاب است و کارکرد اصلی کفش به نقش حفاظتی آن باز می گردد. چینیان باستان "پا" را به عنوان “قلب دوم” انسان یاد میکردند. آنها نقاط مشخصـی از کف پا را بــا یــکی از حــواس پنجـگانه مرتبط می دانستند، مثلاً منطقه بین انگشت سوم الی پنجم را با چشم و یا پاشنه پا را با عصب سیاتیک ارتباط می دادند.
متخصصان مفاصل معتقدند، یک کفش استاندارد ۳ مشخصه بارز دارد که جنس خوب، پاشنه، قالب و پنجه استاندارد است. امروزه نیز تحقیقات انجام شده توسط پزشکان ثابت کرده است که عدم توجه به استاندارد بودن کفش، عوارض متعددی را به دنبال دارد که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد: داغی و سوزش پا و شیوع انواع ناهنجاری ها مثل انگشتان چکشی، انگشت شست کج، ناخن فرو رفته، تاول و میخچه، بونیون، کف پای صاف و کف پای گود، پای پهن، احساس کمر درد و درد مفاصل مچ و زانو و....
یکی دیگر از کارکردهای مهم کفش، شکل دهی و ظرافت بخشی به اعمال پا و کمک به اجــرای الگوی درست حــرکت است. تخت یک کفش مناسب باید درعین سبکی و مقاوم بودن نه زیاد کلفت نه زیاد نازک و سفت باشد که باعث پیچ خوردن و سنگینی در پا شود.
هنگام خرید کفش برای کودکان باید این نکته را در نظر داشت که در داخل کفش، فضای کافی برای انگشت شست پا وجود داشته باشد زیرا رشد پا در این سنین بسیار سریع است. کفش کودک باید از حداقل پاشنه، بند و دیوارههای محکم که پا را محکم نگه دارد، برخوردار باشد،
کلیات تحقیق
در این گزارش با به کارگیری نظرسنجی تلفنی و بدست آوردن آمارها، پردازش و تحلیل علمی آنها، سعی شده است تا به نظر مردم تهران درباره کفش دست یافت. این گزارش حاصل جمع آوری پاسخ 1177 نفر از مردم تهران به پرسشنامه تهیه شده توسط واحد نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری است. این افراد به صورت تصادفی و بر اساس مراجعه به فهرست شماره تلفن ها (از 22000000 الی 88999999) انتخاب شدند. در این گزارش نظر کسانی که تمایل به پاسخگویی به تمام پرسش های تحقیق را داشته اند، منعکس شده است.
اهداف تحقیق
هدف کلی این تحقیق ویژگی های کفش ایده آل از نظر مردم تهران
روش نظرسنجی
در این پژوهش، از نظرات عامه مردم به صورت تلفنی (نظرسنجی تلفنی) به روش پیمایشی و نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. عددهای داخل جدول گرد شده است. نتایج نظرسنجیهای گذشته این مرکز نشان میدهد که رعایت نسبت جنسی در فرآیند اجرای نظر سنجی های تلفنی بسیار مشکل و گاه (بخصوص با توجه به محدودیت زمانی) غیرممکن است.
جامعه نمونه
در این تحقیق نمونه آماری شامل 1177 نفر از مردم تهران است لازم به ذکر است که از این تعداد 38 درصد مرد و 62 درصد زن هستند.
زمان اجرای نظرسنجی
این نظرسنجی از تاریخ 8 تا 11 تیر ماه 1387 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهای روزنامه همشهری انجام شده است.
پرسشنامه نظرسنجی
1. جنس
2. سن
3. تحصیلات
4. به نظرشما مهمترین ویژگی کفش ایده آل چیست؟
5. هر یک از معیارها (جنس، قیمت، رنگ، مدل) در انتخاب کفش چقدر برای شما اهمیت دارد؟
6. بیشتر چه کفشهایی را می پوشید ؟
7. آیا تا به حال کفشی پوشیدهاید که مشکلی برای شما بهوجود بیاورد؟
8. چه مشکلی؟
9. اغلب از کجا کفش میخرید؟
10. ترجیح میدهید کفش خارجی بپوشید یا ایرانی؟
11. آگاهی دادن به مردم درباره کفش سالم پوشیدن وظیفه کیست؟
چکیده:
طرح نظرسنجی حاضر، به منظور دست یافتن به نظر مردم تهران درباره کفش ایدهآل به اجرا درآمده است. یافته های این طرح به قرار زیر است:
- 62 درصد از پاسخگویان زن و 38درصد مرد هستند.
- 30 درصد پاسخگویان در گروه سنی 21-30 سال قرار دارند.
- 39درصد از پاسخگویان دارای مدرک تحصیلی دیپلم هستند.
- بیشتر پاسخگویان (41 درصد) خانه دار هستند.
- به نظر 67 درصد از پاسخگویان راحتی پا در کفش مهمترین ویژگی یک کفش ایدهآل است.
- 80 درصد از پاسخگویان به جنس کفش بیشتر اهمیت می دهند.
- 56 درصد از پاسخگویان بیشتر کفش اسپرت میپوشند.
-به دلیل استفاده از کفش نامناسب برای 61 درصد از پاسخگویان مشکلاتی بوجود آمده.
- 48 درصد از پاسخگویانی که از پوشیدن کفش نامناسب آسیب دیدهاند به مشکل تاول زدن پای خود اشاره کردند.
- بیشتر پاسخگویان (34 درصد) اغلب از مغازههای نزدیک منزل خود ، کفش میخرند.
- 47 درصد از پاسخگویان ترجیح می دهند کفش ایرانی بپوشند.
- 40 درصد از پاسخگویان عنوان کردند اطلاع رسانی درباره عوارض استاندارد نبودن کفش، وظیفه رسانهها است.
جنس پاسخگویان
بر اساس جدول شماره 1، از میان 1177 نفر پاسخگو62 درصد زن و 38 درصد مرد هستند.
جدول و نمودار شماره 1- توزیع پاسخگویان بر اساس جنس
جنس |
تعداد |
درصد |
زن |
724 |
62 |
مرد |
453 |
38 |
جمع |
1177 |
100 |
سن پاسخگویان
جدول شماره 2، نشان دهنده توزیع جامعه آماری این تحقیق است. همان طور که مشاهده می شود بزرگترین گروه سنی در 1177 نفر پاسخگو این تحقیق را گروه سنی 21-30 سال (3 درصد) و کوچک ترین گروه سنی را افراد 71 سال به بالا (3درصد) تشکیل می دهند.
جدول و نمودار شماره 2- توزیع پاسخگویان بر اساس سن
سن |
تعداد |
درصد |
21- 30 سال |
357 |
30 |
40 – 31 سال |
278 |
24 |
41- 50 سال |
184 |
15 |
15-20 سال |
141 |
12 |
51-60 سال |
115 |
10 |
61-70 سال |
71 |
6 |
71 سال به بالا |
31 |
3 |
جمع |
1177 |
100 |
سطح تحصیلات پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 3، از میان 1177 نفر پاسخگو 39 درصد دیپلم و 4 درصد کارشناسی ارشد و دکترا هستند.
جدول و نمودار شماره 3- توزیع پاسخگویان بر اساس تحصیلات
تحصیلات |
تعداد |
درصد |
دیپلم |
464 |
39 |
زیر دیپلم |
311 |
26 |
کارشناس |
166 |
14 |
دانشجو و کاردانی |
137 |
12 |
کارشناسی ارشد و دکترا |
42 |
4 |
جمع |
1177 |
100 |
مهمترین ویژگی کفش ایده ال از نظر پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره4، از میان 1177 نفر پاسخگو، 67درصد کفش ایدهآل را کفشی عنوان کردند که پا در آن راحت باشد.
جدول و نمودار شماره 4- توزیع پاسخگویان بر اساس مهمترین ویژگی کفش ایده ال
مهمترین ویژگی کفش ایده ال |
تعداد |
درصد |
راحتی |
787 |
67 |
با کیفیت بودن |
188 |
16 |
سبک باشد |
176 |
15 |
از پا محافظت کند |
23 |
2 |
شیک باشد |
3 |
1 |
جمع |
1177 |
100 |
مقیزان اهمیت پاسخگویان به جنس، قیمت، رنگ و مدل کفش
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 5، 80 درصد از پاسخگویان به جنس کفش، 39 درصد به قیمت، 61 درصد به رنگ، 58 درصد به مدل کفش زیاد اهمیت می دهند.
جدول و نمودار شماره 5- توزیع پاسخگویان بر اساس میزان اهمیت آنها به جنس، قیمت، رنگ و مدل کفش خود
پاسخگویان بیشتر چه نوع کفشهایی میپوشند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 6، از میان 1177 نفر پاسخگو، 56 درصد کفش اسپرت می پوشند.
جدول ونمودار شماره 6- توزیع پاسخگویان بر اساس کفشی که بیشتر می پوشند
بیشتر چه کفش هایی می پوشید |
تعداد |
درصد |
اسپرت |
660 |
56 |
رسمی |
276 |
23 |
طبی |
155 |
13 |
پاشنه دارو صندل |
85 |
8 |
جمع |
1177 |
100 |
کفشی پوشیدهاید که مشکلی برای شما بوجود آورد باشد؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 7، از میان 1177 نفر پاسخگو، 61 درصد کفشی که پوشیدند برایشان مشکلاتی را بوجود آورده است.
آیا تا به حال کفشی پوشیدهاید که مشکلی برای شما بوجود آورد | تعداد | درصد |
بله |
716 |
61 |
خیر |
461 |
39 |
جمع |
1177 | 100 |
مشکلی که کفش برای پاسخگویان بوجود آورده
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 8، از میان 716 نفر پاسخگویی که کفش مشکلاتی برای آنان بهوجود آورده، 48 درصد به مشکل تاول زدن پا اشاره کردند.
جدول ونمودار شماره 8 – توزیع پاسخگویان بر اساس مشکلات کفش نامناسب
مشکلات کفش نامناسب تعداد درصد تاول زدن پا 341 48 پادرد 215 30 آسیب دیدن انگشتان پا 87 12 کمردرد 73 10 جمع 716 100
پاسخگویان اغلب از کجا کفش میخرند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 9، از بین 1177 پاسخگو ، 34 درصد از مغازه های نزدیک منزل خود کفش می خرند.
جدول و نمودار شماره 9 – توزیع پاسخگویان بر اساس محل خرید کفش
اغلب از کجا کفش می خرید |
تعداد |
درصد |
مغازههای نزدیک منزل |
396 |
34 |
از مکانی خاص |
185 |
19 |
فرقی نداره |
181 |
15 |
نمایندگی های رسمی (کفش ملی و بلا...) |
172 |
15 |
باغ سپهسالار |
145 |
12 |
حراجی ها |
39 |
3 |
فردوسی |
31 |
3 |
خارج از کشور |
28 |
2 |
جمع |
1177 |
100 |
پاسخگویان ترجیح میدهند کفش خارجی بپوشند یا ایرانی؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 10، از میان 1177 نفر پاسخگو، 47 درصد عنوان کردند که ترجیح می دهند کفش ایرانی بپوشند.
جدول و نمودار شماره 10 – توزیع پاسخگویان بر اساس پوشیدن کفش ایرانی یا خارجی
کفش ایرانی یا خارجی |
تعداد |
درصد |
ایرانی |
551 |
47 |
خارجی |
372 |
32 |
فرقی نداره |
254 |
21 |
جمع |
1177 |
100 |
پاسخگویان اطلاع رسانی درباره عوارض کفش غیر استاندارد را وظیفه چه کسی میدانند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 11، از میان 1177 پاسخگو 40درصد اطلاع رسانی درباره عوارض کفشهای غیر استاندارد را وظیفه رسانهها میدانند.
جدول و نمودار شماره 11- توزیع پاسخگویان بر اساس مسئولیت اطلاع رسانی درباره عوارض کفش غیر استاندارد
مسئولیت اطلاع رسانی درباره عوارض کفش غیر استاندارد با کیست تعداد درصد رسانه 467 40 تلوزیون 377 32 خانواده 131 11 اطلاعیههای صنف کفاشان 92 8 پزشکان 62 5 نمی دانم 48 4 جمع 1177 100