جمعه ۲۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

مجید اصلی *: وفادارسازی سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه، یکی از دغدغه‌های اصلی کارگزاران دوراندیش در شرایط فعلی به شمار می‌رود.

جدا از انگیزه‌های مادی که به‌عنوان بخش مهم هر فعالیت اقتصادی به شمار می‌رود در مورد شرکت‌های کارگزاری حمایت از مشتریان در کسب سود و تشکیل سبد سهام بهینه از جمله خلأهای اساسی در میان انبوه خدمات سخت افزاری و نرم‌افزاری به سهامداران محسوب می‌شود.

متأسفانه به جز موارد معدود و انگشت‌شماری از کارگزاران که بخش عمده همت خود را برای ارائه خدمات به سهامداران جزء قرار داده اند، عمدتا رویکرد معین و تعریف شده‌ای از تجهیز و بسیج امکانات برای سودآوری مشتریان و کاهش ریسک آنان در میان شرکت‌های کارگزاری به چشم نمی‌خورد.

اگر هدایت سرمایه‌گذاران برای کسب سود بیشتر و کاستن از ریسک‌های آنان را به‌عنوان یک وظیفه قانونی برای کارگزاران بورس به حساب نیاوریم، قطعا به‌عنوان یک وظیفه اخلاقی یا حداقل یک راهکار هوشمندانه در جهت تداوم همکاری و همراهی آنان با کارگزاری قابل تامل و توجه خواهد بود.

راه‌اندازی صندوق‌های مشترک یکی از خدمات ارزشمند شرکت‌های کارگزاری به سهامداران جزء محسوب می‌شود.

بدون شک انگیزه‌های مادی با توجه به کارمزد نسبتا اندک مدیریت و ضمانت صندوق در برابر هزینه‌های بالای ادامه فعالیت صندوق با سود قابل‌قبول رنگ می‌بازد، با این حال می‌توان صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک را به‌عنوان بخشی از یارانه شرکت‌های کارگزاری و سازمان بورس به سرمایه‌گذاران کم تجربه در جهت افزایش سودآوری و کاهش ریسک سهامداران و در نهایت وفادارسازی آنان به بازار سرمایه تلقی کرد.

توسعه گستره فعالیت این صندوق‌ها در شهرهای مختلف کشور نیز می‌تواند به‌عنوان قدم بعدی از مراحل رشد این صندوق‌ها مورد توجه متولیان بازار سرمایه قرار گیرد.

*مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سهم آشنا

کد خبر 58307

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز