شنبه ۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

در حالی که طی 2 سال گذشته، تعداد کارت‌های بانکی و دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها گسترش قابل توجهی یافته، اما به‌نظر می‌رسد تجهیزات پشتیبانی شبکه شتاب به حد کافی توسعه پیدا نکرده است

براساس آمار بانک مرکزی، تا پایان اردیبهشت‌ماه تعداد کارت‌های بانک‌ها به بیش از 7/41 میلیون کارت رسید.

این در حالی است که تعداد کارت‌های بانکی در ماه مشابه سال گذشته حدود 6/25 میلیون کارت بود که در یک سال اخیر با رشد چشمگیر مواجه شده است.

تعداد خودپردازها هم در یک سال اخیر رشد قابل توجهی یافته و از 5530 دستگاه به بیش از 10 هزار دستگاه رسیده است.

گسترش تعداد کارت‌ها و خودپردازها، موجب شده تعداد تراکنش‌های شبکه بانکی کشور در 12 ماهه منتهی به اردیبهشت امسال 32درصد رشد کند؛ به‌طوری که در اردیبهشت‌ماه امسال بیش از 61 میلیون بار از دستگاه‌های خودپرداز استفاده شده است.

بنابراین، در حالی که گسترش فیزیکی شبکه شتاب در یک سال گذشته، قابل تقدیر است اما قطعی مکرر این شبکه و خرابی دستگاه‌ها مانع از آن شده که مردم، اقدامات صورت گرفته در این زمینه را احساس کنند.

همین مسئله موجب شده در روزهای اخیر دستگاه‌های خودپرداز عمدتاً قادر به اجرای درخواست‌های مراجعان خصوصاً برای انتقال وجه از کارت یک بانک به بانک دیگر نباشند.

با وجودی که هدف از ایجاد و گسترش شبکه بانکداری الکترونیکی، تسهیل و تسریع استفاده مردم از خدمات بانکی و کاهش مراجعه به شعب بوده است، اما هم‌اکنون اختلال‌های متناوب در شبکه شتاب موجب رویگردانی شهروندان از عابربانک‌ها شده است.

حتی مدتی است که شهروندان ترجیح می‌دهند به جای آنکه حقوق ماهانه خود را از طریق کارت‌های بانکی دریافت کنند، مجدداً به دفترچه‌های بانکی روی آورند چرا که اختلال‌های مداوم شبکه شتاب، ضریب اطمینان دارندگان کارت‌های عابربانک برای دریافت پول از خودپردازها را کاهش داده‌ است.

انتظار مردم از مسئولان بانکی

شهروندان از مسئولان بانکی کشور انتظار دارند که دیگر عبارت «با عرض معذرت، دستگاه ATM موقتاً کار نمی‌کند» یا «پاسخی از بانک صادرکننده کارت شما دریافت نگردید» را در دستگاه‌های خودپرداز مشاهده نکنند.

کد خبر 59123

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز