مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

مسعود زلفی: بارندگی روزهای اخیر، یک بار دیگر نشان داد تهران به رغم تلاش‌هایی که در سالیان اخیر صورت گرفته است، همچنان بی‌دفاع و حداقل می‌توان اذعان داشت که شهری آسیب‌پذیر می‌باشد.

آن دسته از شهروندانی که در منطقه غرب در شمال غربی تهران ساکن هستند و در هنگامه اولیه صبح روز دوشنبه قصد تردد در بزرگراه نیایش را داشتند، با ترافیک بسی سخت و طولانی روبه‌رو شدند. این شهروندان برای طی‌کردن یک مسیر کوتاه 5 کیلومتری حدود 120 دقیقه وقت صرف کردند. جاری شدن آب به سطح بزرگراه دلیل اصلی بروز ترافیک سنگین در این بزرگراه حیاتی بوده است.
این رخداد کوچک را افزون بر این که باید زنگ خطری تلقی کرد، پرده از یک واقعیت انکارناپذیر برداشت و مشخص کرد که تهران، همچنان شهری بی‌دفاع است و در مواجهه با مسأله‌ای، انسجام و انضباط نیم‌بند خود را نیز از دست می‌دهد و موجب بروز اختلال در روند زندگی شهر و شهروندان می‌شود.حال که در فصل نزولات آسمانی قرار داریم و براساس اظهارنظر اقلیم‌شناسان، در دوره «ترسالی» به سر می‌بریم، افزایش نزولات آسمانی را شاهد خواهیم بود.مدیریت شهری با بهره‌گیری از تجربیات طرح جهادی 137 می‌تواند میزان خسارات و لطمات احتمالی ناشی از نزولات آسمانی را به حداقل برساند و تشکیل ستادهای ویژه در سطح مناطق بیست و دوگانه، نخستین گام در این راه می‌باشد.
مشارکت عملی شهروندان نیز با مدیریت شهری، موضوع دیگری است که از آن می‌توان به آرام‌سازی شهر در مواقع بروز معضلات شهری، چشم دوخت. توصیه مدیریت شهری به شهروندان مبنی بر عدم ریختن نخاله و زباله به درون جوی‌ها و آبراه‌ها می‌تواند در کنار لایروبی آنها ، مفید باشد.
هر چند تهران، فعلاً از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار نیست و با کوچکترین موضوعی، دچار معضل می‌شود، اما باید پذیرفت بخشی از معضلات می‌تواند برآیند رفتار ناصحیح برخی شهروندان نیز باشد. کنش غیرمسئولانه و غیرشهروندی برخی شهروندان می‌تواند به بروز اختلال در روند زندگی سایر شهروندان و شهر منتج شود.عدم دقت در رعایت نکات فنی و عمرانی، موضوع دیگری است که به عنوان پند رخداد آب‌گرفتگی و جاری شدن آن به سطح بزرگراه نیایش، باید مدنظر قرار گیرد. چگونه می‌شود که یک بزرگراه تازه تأسیس نظیر بزرگراه نیایش، فاقد شبکه مناسب جمع‌آوری و هدایت آب و نزولات باشد.به هر تقدیر جمع رفتار مسئولانه شهروندان و نیز میزان آمادگی متولیان اداره شهر می‌تواند نویدبخش روزهای خوبی برای آینده تهران و شهروندان باشد.
کد خبر 6154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز