همشهری آنلاین: رانندگان ناوگان مسافربری عمومی که مقصر در تصادفات منجر به جرح و فوت باشند تا 5 سال از رانندگی ناوگان عمومی مسافر بری محروم می‌شوند.

فرمانده پلیس‌راه کشور از تشدید برخورد با رانندگان ناوگان مسافربری عمومی مقصر در تصادفات فوتی و جرحی خبر داد و گفت: بر این اساس این دسته از رانندگان تا 5 سال از رانندگی ناوگان عمومی مسافر محروم می‌شوند.

سرهنگ علیرضا اسماعیلی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اشاره به این که بیش از 90 درصد جابجایی مسافر توسط جاده‌ها انجام می‌شود، افزود: در سال گذشته 248 میلیون مسافر دارای بارنامه توسط ناوگان عمومی مسافربری کشور جابجا شده‌اند که از این تعداد 133 میلیون نفر معادل 54 درصد با اتوبوس، 87 میلیون نفر معادل 35 درصد با مینی‌بوس و 28 میلیون نفر معادل 11 درصد با سواری‌های کرایه جابجا شده‌اند.

وی تعداد ناوگان مسافربری در کشور را حدود 52 هزار دستگاه عنوان کرد و گفت: 33 درصد این ناوگان را سواری‌های کرایه، 24 درصد اتوبوسها و 23 درصد مینی‌بوسها تشکیل می‌دهند، این در حالیست که متوسط عمر ناوگان عمومی مسافربری در کشور 4/13 سال است.

فرمانده پلیس‌راه کشور تعداد رانندگان عمومی مسافربری در کشور را 76 هزار نفر عنوان کرد و افزود: بر اساس آمارهای موجود 30 درصد این رانندگان از 50 سال سن به بالا و 31 درصد هم کمتر از 5 سال سابقه رانندگی دارند.

40 هزار وسیله نقلیه ناوگان عمومی مسافربری کشور به GPS مجهز شدند

وی با اشاره به اقدامات کنترلی و پیشگیرانه پلیس برای نظارت بر رانندگان ناوگان عمومی مسافربری گفت: از سال گذشته با نصب سیستم کنترل الکترونیکی (GPS) این دسته از رانندگان مورد کنترل و مدیریت سرعت قرار گرفتند.

فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به این که هم‌اکنون حدود 66 هزار وسیله نقلیه عمومی شامل 40 هزار وسیله نقلیه ناوگان عمومی مسافربری در کشور به سیستم GPS مجهز شده‌اند، افزود: بر این اساس بیش از 22 هزار دستگاه اتوبوس، 12 هزار دستگاه سواری کرایه، 2 هزار دستگاه مینی‌بوس و یکهزار و 300 دستگاه میدل‌باس تا کنون به این سیستم مجهز شده‌اند.

وی با اشاره به اجباری شدن استفاده از مدیر فنی توسط شرکت‌های عمومی مسافربری در کشور گفت: بدین ترتیب هیچ‌یک از اتوبوسهای ناوگان عمومی بدون تأیید مدیر فنی اجازه تردد در جاده‌های کشور را ندارند.

ضریب ایمنی سفر با وسایط نقلیه عمومی افزایش می‌یابد

فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به نتایج اجرای این طرح‌های پیشگیرانه گفت: بر اساس آمارهای موجود، فقره تصادفات اتوبوسها در 3 ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 20 درصد و تصادفات جرحی آنها نیز 22 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به این که بر اساس آمارهای موجود بیشترین جابجایی مسافر در سال گذشته توسط ناوگان عمومی به ترتیب با 24 میلیون نفر در شهریور ماه و 23 میلیون نفر در مرداد ماه بوده است، افزود: در راستای تشدید برخورد با رانندگان ناوگان مسافربری مقصر در تصادفات فوتی و جرحی، از 15 شهریور ماه طبق دستورالعمل جدیدی که به کلیه رؤسای پلیس‌راه‌های کشور ابلاغ شده است، این دسته از رانندگان از یک ماه تا 5 سال از رانندگی با وسایط نقلیه عمومی مسافربری محروم می‌شوند.

اسماعیلی اجرای این دستورالعمل را گام جدیدی برای افزایش ایمنی و سلامت مسافران دانست و گفت: پلیس‌راه کشور در تلاش است با تشدید اقدامات کنترلی و استفاده از ابزارهای نوین در کنترل و مدیریت بر سرعت، ضریب ایمنی سفر با وسایط نقلیه عمومی را افزایش دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پلیس‌راه کشور بزودی اقدامات جدیدتری برای افزایش ایمنی و امنیت سفرهای جاده‌ای در کشور به اجرا می‌گذارد.

کد خبر 61873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز