موزه مشاهیر با مجسمه‌های هایپررئال (فرا واقعگرا) خانه اتحادیه که با چندین عمارت در دل خیابان لاله‌زار قرار دارد، تابستان امسال بهره‌برداری و درهای آن به روی مردم بازگشایی می‌شود. این بنای تاریخی و ارزشمند نمونه‌ای از معماری منحصر به ‌فرد دوره قاجار است که سال۸۴ ثبت ملی شد و بعد از یک‌دهه (سال۹۴)، سازمان زیباسازی شهرداری تهران آنرا خریداری کرد.

ناصرالدین شاه پس از بازگشت از سفر پاریس به فکر ساخت خیابانی همچون خیابان شانزلیزه در تهران افتاد. در سال ۱۲۶۱ شمسی باغ بزرگ لاله زار بخش بندی و فروخته شد و بخشی  از آن به میرزا ابراهیم‌خان، پدر علی‌اصغرخان اتابک (امین‌السلطان) رسید. بعدها با مرگ ابراهیم خان، پسرش بخش‌های دیگری از زمین‌های مجاور را خرید و به آن افزود.

بعد از ترور امین السلطان «حاج رحیم اتحادیه» در سال ۱۲۹۵ شمسی این زمین را از وارثان امین‌السلطان خرید و با تفکیک آن به چندین سهم، آن را میان فرزندان خود تقسیم کرد. این خانه در سال‌های دهه‌ ۵۰ لوکیشن سریال «دایی جان ناپلئون» ساخته‌ ناصر تقوایی بود و به همین نام نیز معروف شد. در حقیقت، این خانه-باغ تنها قطعه‌ بازمانده از باغ‌های لاله‌زار است که مساحت آن در مجموع به ۸۷۱۰ مترمربع می‌رسد.

این مجموعه در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۰۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. اما چندی بعد، به حکم دیوان عدالت اداری، از فهرست آثار ملی خارج شده و در خطر تخریب قرار گرفت. سرانجام در مهر ماه ۱۳۹۴ سازمان زیباسازی شهر تهران آن را به قیمت ۲۸ میلیارد تومان خریداری و مشغول به مرمت آن شد.

گزارش: زینب زینال‌زاده

تدوین: محمود دانش‌آموز

کد خبر 670790
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha