سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: از تلاش‌های انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین حمایت می‌کنیم.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمريكا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص اخبار منتشره مبنی بر در خواست سفر انریکه مورا معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین به  ایران، خبرنگار را به دفتر مورا ارجاع داد و گفت: ما دارای ارتباط نزدیکی با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا هستیم و او به انتقال پیام ها میان دو طرف ادامه می دهد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ادعاها مبنی بر از دست دادن امید به احیای برجام گفت: ارزیابی ما همچنان این است که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام در راستای منافع ملی ما است زیرا به صورت دایمی و قابل تایید بر برنامه هسته ای ایران محدودیت هایی وضع خواهد کرد.

 وی در راستای سیاست هراس از پیشرفت های برنامه هسته ای صلح آمیز ایران اضافه کرد: محدودیت های برنامه هسته ای ایران از سال ۲۰۱۸ لغو شده اند و این برنامه به شکلی که برای ما غیرقابل قبول است، پیش رفته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: ما همچنان به تلاش ها از طریق گفتگو و مشورت با متحدان و شرکا در اتحادیه اروپا ادامه خواهیم داد تا بتوانیم این پایبندی را بدست آوریم.

وی افزود: این تلاش ها تا زمانی ادامه خواهند یافت که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام در راستای منافع ما باشد. اگر به این نتیجه برسیم که پیشرفت های هسته ای سه سال گذشته ایران مزایای عدم اشاعه برجام را از بین برده است، آنگاه ما مسیر دیگری را انتخاب خواهیم کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری تصریح کرد: ما بر بازگشت به برجام متمرکز شده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به زیاده خواهی های واشنگتن مدعی شد: اگر ایران می خواهد مسائلی را مطرح کند که خارج از برجام است، تهران نیز باید در مورد این مسائل مصالحه کند، این در هر مذاکره ای رواج دارد. با این حال ما بر بازگشت به پایبندی متقابل به برجام متمرکز هستیم.

در حالیکه مذاکرات وین از ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ تاکنون در انتظار تصمیم‌گیری سیاسی آمریکا است، این کشور همچنان برای لغو تحریم‌ها و تعهدات بدیهی خود که لازمه رسیدن به توافق است، شرط گذاری می کند.

نشریه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی درباره مذاکرات وین نوشته است: دیپلمات‌ها هنوز در انتظار حل یک مساله بین آمریکا و ایران هستند. آن مساله هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

 پولیتیکو اذعان می کند: دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا  در سال ۲۰۱۹ به عنوان بخشی از کارزار فشار حداکثری خود، سپاه را در فهرست موسوم به "سازمانهای تروریستی خارجی" قرار داد.

این رسانه آمریکایی ادامه می دهد: اکنون این موضوع به مراحل پایانی مذاکرات طولانی مدت برای احیای توافق هسته ای در دوره ریاست جمهوری جو بایدن کشیده شده است.

پولیتیکو در این گزارش همسو با سیاست های واشنگتن از یک سو مدعی می شود خروج سپاه از فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی، مساله مورد اختلافی است که از نظر فنی خارج از محدوده برجام است؛ و از سوی دیگر به نقل از یک مقام آمریکایی به شرط گذاری فرابرجامی آمریکا اعتراف می کند.

پولیتیکو به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است که موضع واشنگتن این بوده است که تا زمانی که ایران با برداشتن گام‌های خاص برای کاهش نگرانی‌های امنیتی فراتر از برجام موافقت نکند، نام سپاه را از فهرست موسوم به سازمان های تروریستی خارجی لغو نخواهد کرد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

 قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

کد خبر 673982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 30
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    42 32
    چون آمریکا نقض برجام کرده و زیر قراردادش زده ، باید تابع خواسته های جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد نه اینکه شرط و شروط برای ایران بگذارد. اونی که باید شرط و شروط بگذارد ایران هست ونه آمریکا . این شرط و شروط گذاشتن آمریکا دلالت بر بی منطقی ، دروغگویی ، دیکتاتوری، زورگویی، سلطه گری ، کج فهمی و ..... آمریکا هست. ایران هرگز شروط آمریکا را نباید بپذیرد و نخواهد پذیرفت.
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      29 66
      باید برجام را پاره کنیم و مردم آماده مقاومت باشند. تحریم و فشار اقتصادی کیلویی چند. بحمدالله دولت رییسی تا اینجا مانع جهش شدید تورم شده و دلار هم گران نشده. پس ما پیروزیم و آمریکا به خاک سیاه نشسته
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    50 18
    مطمئن باشید، صد در صد بدون کوچکترین ابهامی این نسناسهای کثافت و بدعهد و ولد شیطان بلافاصله پس از اطمینان از اجرای تعهدات طرف ایرانی و نابود کردن مجدد تاسیسات هسته ای و تخلیه ذخائر اورانیوم غنی شده بلادرنگ با ایجاد یک بهانه ساختگی و دعوا و اختلاف درونی در صف خودشان یکایک تحریم هارا بازگردانده و چه بسی اقدام به حمله نظامی گروهی هم به ما بکنند. واقعا چقدر ساده هستیم که فکر میکنیم این کفتارها به عهد و پیمان خودشان ولو با دریافت تضمین پایبند خواهند بود و چقدر دیدنیست وقتی دارند گیلاسهای شراب پیروزی شان را سر میکشند و به ریش خوشگل ساده لوح های اینطرف قاه قاه میخندند.
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      18 7
      تو دیگ خیلی خوبی
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      13 1
      فازت چیه داداش تورم رو چجوری حساب میکنی فقط ماکارانی مونده بود هم از ده تومان شد چهل تومان ۳۰۰درصد
  • علژ IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    20 13
    با سلام اصلی تربت زمان پایان برجام کجاست چونکه تا به حال از برجام جز زیان و تحریم سهم ایران نبوده و حالا تازه شده نقطه سر خط آقایان بیایید برای یک بار هم که شده مثل امام فکر کنید و بگویید که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. اگر مردش هستید.
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      2 0
      هرچند آمریکا دشمن است اما واقعیات را نمیشود کتمان کرد امریکا هیچ غلطی نمیکند بلکه چون عقل و منطق تجربه را سرلوحه کار خود قرار میدهد تمام کارها و اقداماتش را برنانه ریزی شده و درست انجام میدهد درضمن غلط و صحیح واژه هایی با مفاهیم نسبی هستند انجه برای من صحیح است برای طرف مقابل میتواند غلط به حساب آید و بلعکس و بار درضمن تحریم سپاه فارغ از حق داشتن یا نداشتن امریکا در وضع این تحریم و درست و نادرستی دلایلش در قرار دادن سپاه تحت تحریم جزو تحریمهای مرتبط با پرونده هسته ای نبوده و خود نمایندگان حکومت ایران شرط کرده بودند فقط درمورد برجام مذاکره خواهیم کرد نه هیچ موضوع دیگر و تحریم سپاه برجامی نیست و موضوعی دیگر است
  • علی حیدری IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    21 25
    قلدری حواب نداده ، اگر کاری هم از دستش برمی آمد لحظه درنگ نمی گردند ، با این خوابیده پارس کردنها امید به خائنین داخلی دارند ، وانتظار از پادوها ونوکران داخلی ، روزنامه معاند ودشمن شاد کن.
  • معرفت عباسی IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    28 15
    امریکاتاوقتی اورانیوم.دست ماست همه چیز را قبول خواهد کرد وای به حال ما که آن روز اورانیوم از کشور خارج شود خر نر میشود نععععره میکشد حتی شاید از سلاح کشتار جمعی هم استفاده کند مردم ایران بهوش باشید ما ایران را ساخته ایم نکنه با ساده لویتان از دست بدهید دگه جمع کردنش صدها سال میکشد میشوداسمان ایران جولان گه کرکسها
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    23 16
    خیلی خوب وبه جا گفتید شما بزگوار ان این ابلیس وشیطان بزگ امریکا است که همیشه خلف وعده میکند نه ما این اراجیف احمقانه ای هم که میزند به خاطر ان گراهایی است که شیطانک های داخلی از جمله حسنک که او را کدخدا میداند ونفوذی های خودش به او میدهندخدا لعنت کند کسانی را که در ان برجام بد فرجام به فرمان رهبری خوب عمل نکردند وما را وکشور اسلام را در این منجلاب انداختند از بس که گفتند برویم مذاکر ه کنیم فرامش کردند که اما م عزیز هم فرمودند ما رابطه با امریکا را میخواهیم چه کنیم رابطه ما با امریکا رابطه بین گرگ ومیش است
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    8 18
    امریکا خیلی بیجا میکند که شرط میگذارد اصلا ما ملت ایران هیچ نیازی به برداشتن تحریم نداریم وبمب اتم خودمان را درست کنیم انوقت مثل کره شمالی همه ی ابر قدرتها از ایران حساب میبرند وانوقت با خاری وخفت تحریمها را برمیدارند که سهله هر امکانی هم دلمان خواست در اختیارمان خواهند گذاشت.
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    8 19
    امریکای جهانخوار وکثیف همه ی قول وقرارهاش همینطوره بنابراین به صحبتهای اینها گوش ندهید وبه تهییه ی اورانیوم مورد نظر برای بمب اتم ادامه بدهید مگر غیر از این تحریمها چه غلط دیگری میتوانند بکنند فوقش تا یکسال دیگه ما میتوانیم مثل کره شمالی بمب را تهیه کنیم انوقت تلافی همهی این ظلمها را بکنیم .ملت که اصلا موافق توافق نیست .امام هم که موافق نیست پس برای چی این تیم هر روز وین میروند واینهمه پول ملت را بباد میدهند ودست خالی هم برمیگردند .تعطیل کنید وبه کار خودمان ادامه دهیم مرگ بر امریکا وجهانخواران .
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    12 6
    ببینید .متعصبانه حرف زدن کاری را درست نمیکنه ما باید بر اساس منافع ملتمان پیش برویم .زمان امام و همین چند وقت پیش ما ضعیف بودیم و همواره در مذاکرات دست زیر را داشتیم و انها هم منافع را میبردند و هم تحریمها رو برمیگرداندند . ولی حالا زمان و جایگاه ما فرقکرده و ما میتوانیم نه تنها با امریکا بلکه با جهان نیز بطور عادلانه تبادل حق بکنیم . بالاخره ما باید با دنیا ارتباط داشته باشیم . 90 درصد مشکلات ما در داخل است نه بیرون . نگاه دنیا و حرفهای انان تمامی از زمانیکه ما از موضع قدرت وارد شدیم فرق کرده و دنیا میداند که اران دیگه ان کشور زیر بلیط سابق نیست .فقط مانده به امید خدا این خاعنین بی شرفی که رخنه کردند و دارند اب به اسیاب دشمن میریزند را بزودی شناسایی کرده و به فاضلاب بیندازیم . انشاله
  • علی IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    7 11
    برجام کیلیویی چنده،؟ پاره کنید و غنی سازی کامل انجام دهید.ما ملت ایران هرگونه دلت و گرانی و تورم و بدبختی را تحمل میکنیم. دعاگوی اقایان مسوولین هن هستیم. درود بر هسته ای . سلام بر فلاکت
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    16 12
    امریکاصددرصدبه برجام بازمیگردد به هیچ وچه کوتاه نیایید گول این بیشرف رانخورید
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    11 11
    امریکاصددرصدبه برجام برمیگرددذره ای کوتاه نیایی
  • شهریار IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    8 8
    نه سازش نه نرمش نبردبا امریکا
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    6 15
    جواب اونی که آز رو تنه گفته بر جام را پاره کنیم و وضع ما خوب وامریکا به خاک سیاه بشینه اگه خیلی از وضع زندگیت ناراحتی برو پاکستان افغانستان که تحریم نیستن زندگی کن .اگه اینطورکه میگی اوضاع تو ایران خراب بود افغان هامیلتون میلیون نمیریختن ایران وب جای ایران میرفتن کشورهای دیگه پس قدر داشته هات وبدون و لنگک ننداز پسر خوب زمان شاه جمعیت هفده میلیون نفری نان گندم نداشتن کنان جو می خوردن و اتفاقا ایران دوست جون جون یه امریکا بوده
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      3 0
      البته مطمئنم نظراتم منتشر نخواهد شد ولی خواستم از اشتباه دربیایید یه وقت فک نکنید همه هالو هستن و شما خیلی زرنگید همه رو گولی مال کردید
  • محمد IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    10 9
    سپاه پاسداران جز ارکان کشور و نظام است و بنا به فرمایش امام ره اگر سپاه نبود کشور نبود از مسئولین محترم میخواهیم اساسا اجازه زدن این حرف ها را به دشمنان انقلاب اسلامی ایران ندهند و اجازه این نوع پیشنهادات را با بر خورد قاطع و کوبنده در نطفه خفه کنند.
  • حاجی اذری IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    8 8
    ملت ایران امیدی به برجام نداشته وندارد وامریکارا دشمن خو دمیداند ما از دشمن خود انتظار حرکت مثبت نداریم دولتمردان انرژی خودرا صرف این مسایل نکنند طرح موضوع سپاه جهت ایجاد اختلاف و دودستگی در داخل ایران است بنابراین همچون سابق تکیه تان خدا باشد و امیدتان به توان داخلی .اینرا بدانید که شیطان تاابد ادم شدنی نیست.
  • مهدی IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    8 8
    برجام خسارت محض برای ایران بود ،دلار چهار هزارتومانی رو سی هزارتومان کرد ودولت روحانی چون وابسته غرب بود وهیچی در چنته نداشت پول مردم بیچاره رو از بورس برداشت،ولنگاری تو زمان ظریف در برجام خسارت محضض بودددددددددد
  • ایرانی IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    6 8
    باید برای خلاصی از این وضعیت سریعا توسعه توان اتمی رو در پیش بگیریم بصورتی که در صورت نیاز در کمترین زمان سلاح هسته ای داشته باشیم، آزمایش سلاح هسته ای یعنی پایان قلدری آمریکا و نوچه هاش برای ما
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    2 8
    آمریکا با خفت از افغانستان فرار کرد و مسببشم ایران و روسیه می‌دونه حالا از هر جا و هر پروژه‌ای بتونه میخواد تلافی بی آبرویی خودشو جبران کنه بابا تمام دنیا حتی مرده ها متوجه شدند که آمریکا تبل توخالی هست و ادعای قلدر مندها رو در میاره ایران نباید باج بده وگرنه روزگار مردم ایران و آینده گان به تباهی می‌ره مرگ بر امریکا
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    2 2
    ‌کاش یاد بگیریم که رو پای خودمون بایستیم چین و روسیه در تحریم همچنان ابر قدرت هستند.
  • ارسلان کاوه IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 2
    به نظر من الان وقتش شده که ایران میز مذاکره را ترک کند چون آمریکا آزمایش بد عهدیشو پس داده این ابر قدرتهای زورگو دنبال ایران ضعیف و ناتوان هستند
  • ایرانی IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 0
    اخه مگه میشه با دزد قاتل که رودیوار خونه نشسته قرارداد امضا کرد؟امریکا اگه بخواد پیمان ببنده تجاوز نمیکنه توتاریخ امریکا فقط یک پیمان بیارید که بهش پایبند بوده باشه؟تخصص امریکا کودتا بهم زدن بین دوتا کشور غارت منابع کشورها ترور دانشمندان جنگ با خدا واهلبیت تولید تروریست داعش وطالبان ووهابیت ایا یک همچین کشوری میاد پیمان ببنده؟
  • سند IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    2 0
    سند!!!!!!
  • ایرانی IR ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    8 1
    سلام / این کامنت هایی که در ذیل منتشر شده است در خوشبینانه ترین حالت نظر حداکثر 10 تا 15 درصد مردم ایران است و 85 تا 90 درصد مردم با این نظرات اسکولی بصورت 100 در صد مخالفند. با این تفکر تا چند وقت دیگه علف هم برای خوردن پیدا نمی کنیم چون پول خرید علف رو هم نداریم! یا علی