وزارت اتحاد کره جنوبی روز جمعه اعلام کرد «امکان ندارد» کرونا از طریق بادکنک‌های آلوده فرستاده‌شده بوسیله کنشگران در جنوب وارد کره شمالی شده باشد.

Pyongyang

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز کره شمالی قبلا در روز جمعه گفته بود که نخستین شیوع کرونا در این کشور ناشی از تماس بیماران با «اشیای خارجی» در نزدیکی مرز با کره جنوبی بوده است تا ظاهرا تقصیر موج عفونت‌های کووید در این کشور منزوی را به  گردن همسایه جنوبی‌اش بیندازد.

رسانه‌های دولتی کره شمالی به طور مستقیم از کره جنوبی نام نبردند، اما فراریان کره شمالی و کنشگران سیاسی در کره جنوبی برای دهه‌ها بادکنک‌هایی حامل اعلامیه سیاسی و کمک‌های انسان‌دوستانه را فراز مرز به شدت تقویت‌شده به سوی شمال فرستاده‌اند.

«وزارت اتحاد» کره جنوبی که امور مربوط روابط میان دو بخش کره را اداره می‌کند ، گفت «غیر ممکن» است که ویروس کرونا از طریق اعلامیه‌های فرستاده‌شده از فراز مرز وارد شمال شده باشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی (KCNA)، یک سرباز ۱۸ ساله و یک بچه ۵ ساله مهد کودکی که در اوائل آوریل با این مواد نامشخص «در تپه‌ای در اطراف سنگرها و محل‌های مسکونی» در منطقه شرقی کومانگ تماس پیدا کرده بودند، دچار علائم شدند و بعدا آزمایش کروناویروس‌شان مثبت شد.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) می‌گوید خطر اینکه افراد در نتیجه تماس با سطوح یا اشیای آلوده به کووید مبتلا شوند، به طور کلی کم است، اما چنین انتقالی امکان‌پذیر است.

کره شمالی همچنین گفته است دو بیمار نخست که این اشیای نامشخص را در اوائل ماه آوریل (اواخر فروردین) لمس کرده‌اند، اما نخستین بار که یک گروه از فراریان از شمال در سال جاری میلادی بادکنک‌هایی را از مرز گذراندند، در اواخر ماه آوریل (اوائل اردیبهشت) در منطقه غربی گیمپو بود.

کره شمالی ماه‌ها پس از آنکه از شدت قرنطینه مرزی اعمال‌شده‌ در اوائل سال ۲۰۲۰ کاست تا عملیات حمل‌ونقل ریلی با چین از سر گرفته شود، برای نخستین بار شیوع کووید در این کشور را پذیرفت.

اما به گفته لیم اول-چیول، استاد انستیتوی مطالعات شرق دور در دانشگاه کیونگنام کره جنوبی برای پیونگ یانگ مشکل است که انگشت اتهام درباره انتقال ویروس کرونا به سوی چین دراز کند.

لیم گفت: «اگر آنها نتیجه‌گیری می‌کردند که ویروس از سوی چین آماده است، مجبور بودند اقدامات قرنطینه در آن مرز را تشدید کنند و این کار مانع بیشتری بر سر ره تجارت کره شمالی با چین ایجاد می‌کرد.»

کره شمالی مدعی شده است که موج کووید در این کشور نشانه‌هایی از فروکش کردن نشان داده است، گرچه حدس کارشناسان این است که شمار موارد عفونت اعلام شده بوسیله رسانه‌های دولتی در این کشور کمتر از حد واقعی باشد.

کره شمالی روز جمعه ابتلای ۴۵۷۰ نفر را به علائم تب در روز جمعه گزارش کرد و به این ترتیب شمار کلی بیماران تب‌دار ثبت‌شده در این کشور از اواخر آوریل به  ۴/۷۴ میلیون نفر رسیده است.

پیونگ یانگ ظاهرا به دلبیل نبود کیت‌های آزمایش شمار بیماران تب‌دار را به طور روزانه بدون مشخص کردن اینکه آیا دچار کرونا هستند یا نه اعلام می‌کنند.

کد خبر 687478

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha