دولت همچنان بر اجرای طرح تحول اقتصادی و خصوصا بخش پرداخت نقدی یارانه‌ها تا پیش از پایان سال‌جاری اصرار دارد.

با وجود اینکه  هنوز لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها به مجلس ارائه نشده و کمیسیون ویژه مجلس، استدلال‌های دولت برای اجرای بخش‌هایی از این لایحه به‌ویژه پرداخت نقدی یارانه‌ها را قانع‌کننده نمی‌داند، معاون اول رئیس‌جمهوری از عزم دولت بر اجرای طرح تحول تا پایان سال‌جاری خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، پرویز داوودی با اشاره به رو به پایان بودن طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها گفت: تا 2هفته آینده لایحه طرح تحول اقتصادی به مجلس شورای اسلامی‌ ارائه شده و پیش‌بینی می‌شود تا قبل از شروع سال جدید این طرح در کشور اجرا شود.

چهارشنبه هفته پیش قرار بود رئیس‌جمهوری لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را به مجلس ارائه کند که به‌طور غیرمنتظره‌ای این برنامه لغو شد.

هرچند گفته شد که هدف از تعویق زمان ارائه لایحه، هماهنگی‌های بیشتر بوده اما به‌نظر می‌رسد دولتمردان منتظر نتایج نهایی طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها هستند.

ابتدای این طرح که در تابستان امسال اجرا شد، قرار بود نتایج آن، که پشتوانه اصلی اجرای طرح دولت برای پرداخت نقدی یارانه‌ها به دهک‌‌های مختلف درآمدی است، تا پایان مهر اعلام شود اما مرکز آمار اعلام کرده که نتایج این طرح را تا آخر آبان به دولت ارائه خواهد کرد.

نتایج این طرح تعداد نفرات دهک‌های درآمدی را مشخص می‌کند و براساس آن می‌توان بار مالی پرداخت نقدی یارانه‌ها به دهک‌های پایین درآمدی را تعیین کرد.

از سوی دیگر، بدون مشخص شدن جمعیت اقشار پردرآمد که قرار است یارانه آنها قطع شود یا کاهش یابد، کلیه محاسبات درباره پولی که با اجرای طرح تحول نصیب دولت می‌شود، برآوردی و تخمینی است.

از این رو تا زمان مشخص نشدن نتایج طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار، نمی‌توان درباره رقم یارانه نقدی که قرار است به اقشار کم‌درآمد پرداخت شود، اظهارنظر قطعی کرد.

کد خبر 70112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز