یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

حسن دانه داران : با اعلام نظر کار گروه تحول اقتصادی دولت، این چنین به‌نظر می‌رسد که حذف 3صفر از واحد پولی، معرفی واحد پول جدید و یا باقی ماندن همین واحد پولی جدی‌تر به‌نظر می‌رسد اما آنچه باید بیشتر مورد توجه قرارگیرد کارایی و میزان کاربری واحد پولی جدید است.

 گرچه در گذشته نیز در مورد حذف 3صفر و یا 4صفر از پول ملی مباحثی مطرح بوده است اما به‌نظر می‌رسد حذف 4صفر کار آمد‌تر باشد چرا که جزء واحد پولی کشورمان ارزش پیدا کرده و مراودات روزمره با اجزای پول صورت می‌گیرد. تصور کنید 3صفر از واحد پول ملی حذف شده باشد آنگاه برای ورودیه کرایه تاکسی در تهران که مبلغ حداقل 2هزار ریال است باید 2واحد بپردازیم که این مبلغ قابل توجهی است اما به راحتی می‌توان با حذف 4صفر از واحد پول ملی، ارزش واحد پول کشور را عددی بین ارزش دلار ایالات متحده و یوروی اتحادیه اروپایی تعریف کرد تا دیگر مردم برای پرداخت مبالغ روزمره مجبور به پرداخت چندواحد از پول کشور نباشند.

 به‌عنوان نمونه با حذف فقط 3صفر، برای پرداخت کرایه تاکسی در مسیرهای معمولی در تهران باید 3، 4و گاهی تا5 واحد پول را پرداخت کرد و با وضعیت تورمی که در کشورمان وجود دارد این شرایط به سمت کم ارزش‌شدن واحد پول جدید خواهد رفت اما حذف 4صفر باعث می‌شود اجزای فرعی پول ارزش پیدا کرده و پرداخت مبالغ ناچیز روزمره فقط با سکه صورت گیرد. اگر وضعیت حال حاضر به دقت مورد بررسی قرارگیرد عملاً 250 واحد از پول کشورمان به‌عنوان واحد پول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهتر است مانند کشورهای دیگر، واحد پول اصلی جدید را به 100 قسمت تقسیم کنیم، جزء واحد پول جدید نیز درصورت حذف صفرها دارای ارزش باشد، پیشنهاد حذف 4صفر و معرفی تومان به‌عنوان واحد پولی جدید مدنظر بوده، هر تومان به یک صد قِران تقسیم شود و با ضرب سکه 2قِرانی (معادل 200 ریال فعلی) البته در سایز بسیار کوچک، نه تنها هیچ‌گونه مشکلی در مبادلات روزمره به‌وجود نخواهد آورد بلکه چرخش وجوه نقد روان‌تر از حال حاضر خواهد بود.

کد خبر 65538

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز