طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و یا طرح تحول اقتصادی با تاخیر مواجه شده ولی به گفته منابع خبری بررسی آن در دولت خاتمه یافته و قرار است به مجلس ارائه شود.

هنوز به‌طور دقیق جزئیات این طرح در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته و ابراز نظر کارشناسان در مورد آن براساس اطلاعات از جزئیات دقیق از آن نیست. با حمیدرضا برادران شرکاء رئیس اسبق سازمان سابق مدیریت و برنامه‌ریزی و استاد دانشگاه گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • اجرای طرح هدفمند کردن یارانه چه الزاماتی دارد؟

من از جزئیات طرح و یا لایحه‌ای که دولت تهیه کرده اطلاعی ندارم. ولی به‌نظر می‌رسد 3  مطلب در این طرح مخلوط شده است. این 3 مطلب شامل اصلاح قیمت سوخت، هدفمند شدن یارانه و اعمال مالیات بر مصرف انرژی است.

هریک از این مسائل باید به‌طور جداگانه مطرح و بررسی شود. در واقع اگر دولت قصد دارد همه این مطالب را حل کند باید در چارچوب لوایح جداگانه به مجلس ارائه کند. علاوه براین برای اجرای هریک مقدماتی لازم است که باید زمینه‌های لازم برای آن آماده شود.

  • حذف یارانه‌ها از گذشته مطرح بوده و در این مدت آیا مقدماتی آماده نشده است؟

ضرورت حذف یارانه‌ها همواره مطرح بوده است. در ماده 3 برنامه چهارم این مسئله مورد تاکید قرارگرفته بود ولی متأسفانه مجلس هفتم آن را متوقف کرد. ما کل مسائل مربوط به حذف یارانه‌ها و اصلاح قیمت را در این برنامه دیده بودیم.

اعلام شده بود در سال اول برنامه اجرا شود وباید به طول برنامه تعمیم داده می‌شد. در آن زمان بهتر می‌توانستیم قیمت فراورده‌های نفتی را اصلاح کنیم. در آن زمان قیمت‌ برخی فراورده‌های نفتی برای مثال باید از 80 تومان به 180 تومان می‌رسید.

ولی امروز قیمت‌ها به کلی متفاوت است. درماده‌های دیگر از جمله ماده 95 برنامه چهارم هم این مسئله مطرح و کل مسئله در یک زمان طولانی و به‌تدریج ارائه شده بود. به‌نظر من اگر دولت برنامه چهارم را اجرا می‌کرد امروز مشکلات در این زمینه کمتر بود.

  • آیا در حال حاضر زمینه‌های لازم برای حذف یارانه و اصلاح قیمت آماده است؟

همانگونه که گفتم باید مسئله در قالب لایحه‌هایی جداگانه به مجلس ارائه شود تا تبعات و نیازهای هر بخش یعنی افزایش قیمت پرداخت یارانه و دریافت مالیات جداگانه بررسی شود. در کنار این دولت باید کارهای دیگری نیز انجام می‌داد.

در صنایع باید مصرف اصلاح شده و کاهش یابد، در حمل‌ونقل نیز همینطور باید شرایطی فراهم شود که اگر یارانه حذف شد، تقاضای سفر در بخش‌های مختلف چه شورایی و چه جمعی مدیریت شود.

اینکه یارانه حذف شود باید محل هزینه این منابع روشن شود. در بخش خدمات و کشاورزی و غیره بحث مدیریت مصرف باید ساماندهی شود.

کد خبر 70294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز