شرکت چینی «کان‌سینو بایولوجیکز» اعلام کرد که مرحله تولید آزمایشی یک واکسن یادآور بر اساس فناوری پیشرفته mRNA را برای کروناویروس آغاز می‌کند.

Cansino

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  این واکسن با نام CS-2034 سویه‌های جدید کرونای اُمیکرون را هدف قرار می‌دهد که مسئؤول اکثریت عفونت‌های کووید در چین از هنگام لغو شدن محدودیت‌های سختگیرانه در ماه گذشته هستند.

چین تا به حال بر ۹ واکسن تولید داخلی تاییدشده از جمله واکسن‌های حاوی ویروس کرونای غیرفعال‌شده برای ایمن‌سازی تکیه داشته است، اما هیچکدام از این واکسن‌ها تا به حال برای هدف قرار دادن سویه بسیار واگیر اُمیکرون و زیرسویه‌های بعدی آن که اکنون در حال گردش هستند، تطبیق داده نشده‌اند.

واکسن یادآور شرکت کان‌سینو یکی از نخستین واکسن‌های بالقوه بر اساس فناوری mRNA – یعنی همان فناوری مورد استفاده در واکسن‌های شرکت‌های فایزر-بیونتک و مدرنا- است که در چین تولید شده است.

شرکت کان‌سینو روز پنجشنبه داده‌های مقدماتی «مثبت» از یک کارآزمایی بالینی مرحله میانی واکسن جدیدش را منتشر کرد. به گفته این شرکت، فاز اول تولید این واکسن از نوع ‌mRNA می‌تواند ۱۰۰ میلیون دوز واکسن ارائه دهد.

کارشناسان هشدار داده‌اند که در حالیکه پس از برداشته شدن کنترل‌های شدید پاندمی، کووید-۱۹ در سراسر چین شیوع یافته است، پکن روند تایید برای واکسن‌های روزآمده شده برای مبارزه با سویه‌های جدید کروناویروس را سرعت بخشد

اغلب جمعیت چین با واکسن‌های از نوع غیرفعال‌شده شرکت‌های سینوواک و سینوفارم که برای هدف قرار دادن سویه اولیه کروناویروس که در سال ۲۰۲۰ در شهر ووهان ظهور کرد، طراحی شده‌اند، ایمن‌سای شده‌اند.

چین هنوز توزیع شکل روزآمده شده واکسن‌های از نوع غیر فعال را که سویه‌های جدیدتر و واگیرتر کروناویروس را هدف قرار می‌دهند، تایید نکرده است و این وضعیت به همراه پوشش پایین واکسیناسیون در میان سالمندان این جمعیت را در برابر بیماری آسیب‌پذیر باقی گذاشته است.

چین هنوز هیچ واکسن خارجی بر اساس فناوری mRNA را وارد نکرده است، اما انتظار می‌رود واکسن‌های داخلی بر اساس mRNA در تا ماه آوریل (اواسط فروردین آینده) در اختیار قرار گیرد. دست کم هفت شرکت چینی در حال آزمایش واکسن‌های mRNA هستند و برخی از آنها به مرحله نهایی کارآزمایی بالینی وارد شده‌اند.

کد خبر 733137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha