مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
۱ نفر

امروزه مبحث مانیتورینگ در اتوماسیون صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است. Hmiها به عنوان هسته مرکزی این مبحث شناخته می شوند.

عکس

شرکت دلتا در راستای تولید محصولات جدید خود hmi سری dop-100 را روانه بازار کرده است. این سری hmi سرعت پردازش اطلاعات بسیار بالایی دارد. سروو درایوهای دلتا نیز جهت اجرای سیستم های اتوماسیون در اپلیکیشن های چندمحوره دارای سرعت بالا و سنگین کار طراحی شده اند. هنگام شبکه کردن، plc و hmi با سروو درایو دلتا a2 سیستم یکپارچه ای را می سازد که قابلیت پیکربندی و سازگاری بالایی را فراهم می آورد.

باتوجه به مطالب ذکر شده، در این مقاله جهت شبکه کردن plc و hmi با سروو درایو دلتا a2 ، از طریق plc دلتا سری DVP14ss2 ، سروو درایو دلتاA2 را راه اندازی و کنترل می کنیم. مانیتورینگ و کنترل دستی سروو به کمک hmi delta سری DOP107DV صورت می گیرد. به وسیله شبکه مدباس نظارت و تنظیم plc و خواندن پارانترهای اساسی سروو درایو مانند سرعت درایو، آلارم های وارد شده بر سروو میزان جابجایی موتور و مواردی شبیه به این از طریق hmi انجام می شود. سعی بر این شد در این مبحث از سه المان مختلف استفاده گردد تا شبکه با تمام پیچیدگی های احتمالی مورد بررسی قرار گیرد.

فرض این مقاله آشنایی شما با شبکه مدباس RS485 است. بنابراین از روی مبحث مربوط به معرفی شبکه عبور می کنیم و تنها به گفتن این مبحث بسنده می کنیم که این شبکه از دو سیم برای انتقال اطلاعات استفاده می کند. کل شبکه تحت پروتکل ascii قرار دارد. بنابراین تنظیمات مربوط به تمام دستگاه ها بر روی مد ascii قرار خواهد گرفت.

شبکه RS485

در حالت کلی پارامترهای اصلی یک شبکه اعم از تعداد بیت شروع یا توقف و تعداد بیت کلی و نوع توازن برای تمام دستگاه های متصل به شبکه باید یکسان باشد و تنها المانی که برای شبکه تفاوت دارد، شماره دستگاه است که به station شناخته می شود و برای هر دستگاه باید station منحصربه فرد اختصاص دهیم. شبکه rs485 از دو سیم برای انتقال اطلاعات استفاده می کند که بهتر است از نوع کابل بهم تابیده شیلددار استفاده شود. در نظر داشته باشد که سیم ها دارای پتانسیل متفاوت هستند و حتما در زمان اتصال از جهت درست آن اطمینان حاصل شود. معمولا بر روی انواع مختلف دستگاه این پورت با اسم های A,B و یا +,- شناخته می شود.

تنظیمات com2 مربوط به plc دلتا

اقتصادی ترین مدل plc delta سری DVP14ss2 است که در این پروژه به دلیل به کاربردن سروو درایو، از نوع ترانزیستوری آن استفاده می شود. پورت RS485 این plc delta ترمینال های سبز رنگ دو پینی دارد که در پایین آن قرار گرفته است و با ترمینالهای +,- مشخص شده است.

برای تنظیمات com2 مربوط به plc دلتا، به سربرگ WIZARD رفته و گزینه PROGRAM EXAMPLE GENERATOR را بازکرده و گزینه Communication Program را انتخاب می کنیم. صفحه communication wizard را به ما نمایش خواهد داد. در قسمت com port setting گزینه com2 را انتخاب کرده و سپس next را بزنید. صفحه مربوط به تنظیمات com 2 را به ما نمایش خواهد داد. در قسمت condition LDM1000 را تنظیم کرده و سپس در قسمت DATA FORMAT گزینه ASCII را انتخاب کنید و به ترتیب تنظیمات زیر را انجام دهید.

Data length=7

Parity bit check=even

Stop bits=1

Baud rate=19200bps

Station address=1

پس از اتمام تنظیمات 2 بار گزینه next را فشار داده و YES را بزنید. در انتها نرم افزار wplsost برنامه قسمت communication را ایجاد می کند. برای کنترل سروو موتور از دستوراتی که در پایین ذکر شده است استفاده کنید.

به منظور روشن و خاموش کردن سروو از M100 استفاده می کنیم که خروجی Y2را فعال و غیر فعال می کند.

M200 برای راه اندازی سرووموتور و M201 برای تغییر جهت چرخش سروو درایو استفاده شده است.

تنظیمات com2 مربوط به plc دلتا

نحوه ارتباط اچ ام ای دلتا با plc دلتا

جهت برقراری ارتباط اچ ام ای دلتا با plc دلتا و سروو دلتا، از کابل RS485 استفاده می کنیم. کانکتور متصل شده به hmi ، کانکتور DB9 است که ما از دو پین 1 برای مثبت و6 منفی شبکه آن استفاده می کنیم. برای اتصال المان های مختلف در شبکه از طریق مدباس یک راه اساسی وجود دارد و آن این است که یکی از المان ها به عنوان مستر در نظر گرفته می شود که در واقع همان مدیر شبکه است.

برای این منظور می توان plc و یا hmi delta را به عنوان مستر در نظر گرفت. در واقع هر کدام از دستگاه هایی که آدرس صفر (station=0) را دارند وظیفه انتقال دیتا را بر عهده دارند. به طوری که هر کدام از دستگاه ها برای انتقال اطلاعات ابتدا آنها را به مستر ارسال می کند و در واقع مستر نقش واسط این انتقال را دارد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برای برقراری ارتباط انجام برنامه نویسی در hmi ساده تر از برنامه نویسی در PLC است و در این پروژه هم hmi به عنوان مستر در نظر گرفته شده است.

برای تنظیم شبکه COM1 HMI از سربرگ Options گزینه Communication settings را انتخاب کرده و سپس تنظیمات را به ترتیب به صورت زیر انجام می دهیم.

Manufactures=delta

Series=Delta controller ascii

Plc station=1

Interface=rs485

Data bits=7

Parity bits =even

Stop bits=1

Baud rate=19200bps

گزینه ok را انتخاب کرده و تنظیمات شبکه را ثبت می کنیم. به منظور نمایش برخی از پارمترهای سروو از قبیل آلارم ها و نمایش سرعت موتور RPM و موقعیت انکدر ادرس های مورد نیاز به ترتیب آورده شده است.

Servo off/on= M100

Start=M200

FWD=M201

SERVO-0002= نمایش آلارم های سروو

SERVO-0012= نمایش سرعت واقعی موتور

SERVO-0014= نمایش موقعیت انکودر

PLC_D1030= مقدار پالس خروجی PLc

PLC_D2020= تنظیم میزان جابجایی موتور

PLC_D2000= تنظیم سرعت سروو موتور

تنظیم پارامترهای سروو درایو دلتا a2

در این پروژه جهت کنترل سروو موتور در مدکاری پالس و دایرکشن از پورت 50پین CN1 استفاده می کنیم. برای اتصال مدباس (RS485) پورت CN3 و کابل 1394 استفاده می کنیم. به واسطه برقراری ارتباط بین سروو delta و HMI می توانیم المان های مختلف نظارتی را به کار ببریم که در این پروژه ما از نمایش آلارم های سروو، سرعت حرکت واقعی موتور در لحظه و میزان دقیق جابه جایی را مشاهده و کنترل می کنیم.

پورت 50 پین CN1 برای برقراری ارتباط بین کنترلر PLC و سروو موتور است که در سیم بندی آن طبق شکل زیر از پین های 9 و 11 و 17 و 35 و 37 و 41 و 45 استفاده می شود. و برای برقراری ارتباط بین سروو موتور و hmi از طریق پورت CN3 از کابل 1394 و پین های شماره 5 برای + و پین 6 برای منفی مطابق شکل زیر استفاده میکنیم.

تمامی پارامترهای سروو درایو دلتا a2 در زیر آمده است.

نمایش سرعت سروو موتور روی کی پد سروو        P0-17=7

نمایش موقعیت انکدر روی کی پد سروو             P0-18=1

فعال سازی مد کنترلی position سروو درایو       P1-01=0

فعال کردن SERVO ON از طریق پورت P2-10=101    CN1

P3-00=3                                STATION ADDRESS

P3-01=2                                                Baud rate

تنظیم پروتکل مدباس                                   P3-02=1

 7Even1تنظیم پروتکل مدباس                     P3-02=1

RS485 انتخاب                                         P3-05=1

تنظیم پارامترهای سروو درایو دلتا a2

 قیمت تمامی محصولات به همراه جزییات و مشخصات آن‌ها در سایت بارمان اتوماسیون سایا درج شده است تا به کمک آن خرید آنلاین مطمئنی را تجربه کنید.

 barmanauto.ir

کد خبر 761218

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha