یک پژوهش جدید نشان می‌دهد کودکانی که مدت بیشتری از شیر مادر تغذیه کرده‌اند در سال‌های نوجوانی نمره‌های بالاتری در آزمون ضریب هوش به دست می‌آورند.

breastfeed

به گزارش یونایتدپرس  پژوهشگران دانشگاه آکسفورد این بررسی که در ژورنال آرشیوهای بیماری در کودکی منتشر شده است،۵۰۰۰ کودک بریتانیایی را از نوزادی در اوائل دهه ۲۰۰۰ در سن دبیرستان دنبال کرده است. این بررسی نشان داد هر چه  نوزاد برای مدت طولانی‌تر از شیر مادر تغذیه کرده باشد، در آزمون‌های استانداردشده ارزیابی در سنین بعدی نمره‌های بالاتری به دست می‌آورد. یافته‌های این پژوهشگران نشان‌دهنده بهبودی متوسطی در نمره‌های آزمون‌ها در سنین دبیرستان با مدت طولانی‌تر تغذیه از شیر مادر ارتباط دارد. یهنی هر چه نوزاد برای مدت طولانی‌تری شیر مادر خورده بود، در ۱۶ سالگی نتایج تحصیلی بهتری به دست آورده بود.

پژوهشگران این کودکان را در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ به دنیا آمده بودند بر اساس مدت تغذیه با شیر مادر به دو گروه تقسیم کردند. برخی از آنها از شیر مادر تغذیه نکرده بودند، برخی دیگر برای چندماهی شیر مادر خورده بودند و دیگران برای یک سال یا بیشتر شیر مادر خورده بودند. آنها همچنین تفاوت‌های اجتماعی-اقتصادی و توانایی شناختی مادران این کودکان را هم در نظر گرفته بودند.

پژوهشگران این اطلاعات مربوط به تغذیه با شیر مادر ابتدای زندگی گردآوری کردند و آن را با نمرات هر گروه در امتحانات نهایی دبیرستان (GCSE) در بریتانیا مقایسه کردند..

نتایج نشان داد که کودکانی که برای بیش از یک سال با شیر مادر تغذیه کرده بودند، با احتمال ۳۰ درصد بیشتر نمره بالایی در امتحانات ریاضیات و زبان انگلیسی به دست آورده‌اند. همچنین آنها با احتمال کمتری در امتحان زبان انگلیسی مردود شده بودند.

کودکانی که برای دست کم چهار ماه شیر مادر خورده بودند، نسبت به کودکانی که اصلا شیر مادر نخورده بودند، دو تا سه نمره بالاتر گرفته بودند (نمره این امتحانات از یک تا ۹ است و ۹ بالاترین نمره به شمار می‌رود).

این پژوهشگران به این نتیجه می‌رسند که پس از در نظر گرفتن عوامل مخدوش‌کننده مهم،  تغذیه با شیر مادر با بهبود پیامد تحصیلی در ۱۶ سالگی در میان کودکانی در انگلیس زندگی می‌کنند، همراهی دارد. آنان توصیه می‌کنند که تغذیه با شیر مادر در صورت امکان همچنان باید تشویق شود، چرا که بهبود عملکرد تحصیلی فقط یکی از سودمندی‌های عمده این کار است.

بررسی‌های پیشین نیز رابطه میان تغذیه با شیر مادر و سلامت و افزایش توانایی‌های شناختی را نشان داده‌اند.

کد خبر 765159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha