یک بررسی جدید نشان داد که شیوه روزه‌داری متناوب (محدود کردن خوردن غذا به دوره‌های زمانی معین) می‌تواند به همان اندازه شیوه سنتی شمارش کالری غذاها در کاهش وزن گروهی از بزرگسالان دچار چاقی مؤثر باشد.

fasting

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مدیکال اکسپرس این کارآزمایی کوچک کنترل‌شده تصادفی شده همچنین نشان داد که شرکت‌کنندگانی که شیوه محدود کردن مصرف غذا برای دوره‌های ۸ ساعته را به کار بسته‌اند، در مقایسه با گروه شاهد یا کنترل که غذاهایشان را در طول یک دوره زمانی ۱۰ ساعته یا بیشتر در طول روز مصرف کرده بودند، ازلحاظ حساسیت به انسولین (هورمون تنظیم‌کننده قند خون) بهبود پیدا کرده بودند.

یافته‌های این بررسی در ژورنال «سالنامه‌های پزشکی داخلی» منتشر شده است.

چاقی امروزه به یک مشکل بهداشتی عمده در کشورها بدل شده است. بسیاری از رژیم‌های غذایی سنتی برای کاهش وزن شامل شمردن کالری‌های غذاهایی مصرفی هستند که می‌تواند کاری مشکل و زحمت آفرین باشد. در مقابل محدود کردن زمانی غذا خوردن بدون شمارش کالری به یک راهبرد محبوب کاهش وزن بدل شده است، زیرا اجرا کردن آن آسان است. اما این موضوع که این شیوه به‌خصوص درازمدت مؤثر هست یا نه روشن نبوده است.

حتی بدون شمارش کالری می‌توان وزن کم کرد

پژوهشگران دانشگاه ایلینوی در شیکاگوی آمریکا ۹۰ بزرگ‌سال دچار چاقی را مورد بررسی قرار دادند تا تعیین کنند کدام‌یک از دو روش روزه‌داری متناوب یا شمارش کالری در کنترل وزن و کاهش خطر بیماری قلبی و متابولیک مؤثرتر است. شرکت‌کنندگان به‌طور اتفاقی به سه گروه تقسیم شدند: گروه با محدودیت زمانی غذا خوردن (غذا خوردن فقط در طول یک دوره هشت‌ساعته از ظهر تا ساعت هشت بعدازظهر مجاز بود و شمارش کالری انجام نمی‌شد)، گروه محدودیت کالری مصرفی (کاهش ۲۵ درصدی میزان کالری مصرفی در روز) و گروه بدون تغییر در میزان کالری مصرفی که غذا خوردن را در طول یک دوره ۱۰ ساعته یا بیشتر در طول روز انجام می‌دادند.

هر دو گروه با غذا خوردن با محدودیت زمانی و محدود کردن کالری مصرفی به‌طور منظم با یک متخصص رژیم غذایی دیدار می‌کردن. شرکت‌کنندگان از نوع روش مورداستفاده‌شان آگاه بودند. نتایج نشان داد که شرکت‌کنندگانی که شیوه خوردن با محدودیت زمانی را به کار بسته‌اند نسبت به گروه شاهد ۴۵۲ کالری در روز غذای کمتری مصرف کرده‌اند و پس از یک سال نسبت به گروه شاهد ۴/۵ کیلوگرم بیشتر وزن کم کرده‌اند. گروه محدودیت کالری در روز ۴۰۵ کالری کمتر مصرف کرده بودند و پس از یک سال حدود ۵/۴ کیلوگرم بیشتر وزن کرده‌اند. افراد در هر دو گروه به میزان بالایی شیوه‌های مورد بررسی را رعایت کرده بودند.

توجه به ترجیحات شخصی افراد در تعیین رژیم غذایی 

کارشناسان از دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو در یک مقاله تفسیری در همین شماره ژورنال درباره این بررسی می‌نویسند مه دسترسی به متخصصان رژیم غذایی احتمالاً به شرکت‌کنندگان در گروه محدودیت کالری امکان داده بود تا انتخاب‌های غذایی سالم‌تری انجام دهند. به عقیده این کارشناسان نتایج این بررسی می‌تواند به هدایت تصمیم‌گیری بالینی در این مورد کمک کند زیرا نشان می‌دهد توجه به ترجیحات شخصی افراد به جای صرف انتخاب یک رژیم غذایی ممکن است روش موثق‌تری برای کاهش وزن در آن‌ها باشد. آن‌ها همچنین تأکید می‌کنند که این بررسی تنوع فراوان فردی ازلحاظ کاهش وزن با استفاده این روش‌های مداخله‌ای را نشان می‌دهد و پژوهش‌های بیشتری مورد نیاز است تا کدام‌یک از افراد بیشترین سود را از هر یک از این مداخلات می‌برند.

کد خبر 770012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha