یکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

عزادران در محوطه میدان ایستاده‌اند و با عبور دسته‌های عزاداری شور می‌گیرند. دسته‌هایی از محله‌های مختلف تهران با بیرق‌های سیاه از راه می‌رسند و جمعیت در عزای سالار شهیدان به سر و سینه می‌زنند. این ویدیو قدیمی‌ترین تصویر موجود از عزاداری تهرانی‌هاست و سبزه‌میدان را در حدود یک قرن پیش نشان می‌دهد.

محله 7
همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: سبزه‌میدان در دوران قاجار یکی از میدان‌های مهم دارالاخلافه بود و تا دوره پهلوی هم جایگاه ویژه‌ای در فعالیت‌های اجتماعی و گردهمایی‌ها داشت.
قصه‌های خواندنی تهران را اینجا بخوانید

در دوران قاجار اما سبزه‌میدان به وقت محرم میزبان دستجات عزاداری بود. دسته‌ها از نقاط مختلف و با حضور گروه‌های مختلف از این میدان می‌گذشتند و جمعیت نیز دور تا دور میدان در عزای سالار شهیدان با نوحه‌خوان‌ها و عزادارن حسینی همنوا می‌شدند. در این ویدیوی تاریخی که بر اساس بررسی‌های انجام شده بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۴ شمسی ثبت شده است، عزاداری مردم تهران را در ایام محرم مشاهده می‌کنید.  در این تصاویر بازسازی شده، کارشناسان با تطبیق عکس‌های موجود، محل ثبت این فیلم را سبزه‌میدان و با توجه به پوشش عزادران زمان آن را هم اواسط بهار تا اواسط تابستان تشخیص داده‌اند. هرچند به نظر می‌رسد با توجه به نوع پوشش و نیز افرادی که برای در امان ماندن از گرما چتر به دست دارند، ظن قوی‌تر این است که این ویدیو در تابستان ثبت شده است.
کد خبر 776796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha