امروزه پرداخت مالیات یک موضوع مهم و قابل توجه برای کسب‌وکارها محسوب می‌شود. صاحبان مشاغل باید مراقب هزینه‌های خود از جمله هزینه‌های مالیات باشند تا بتوانند از حاشیه سود خود محافظت کنند.

عکس

مالیات یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی دولت‌ها در سراسر دنیا است و نقش بسیار مهمی در تامین هزینه‌های عمومی هر کشور دارد. بدون درآمد مالیات، دولت‌ها نمی‌توانند برای رفع نیازهای مختلف اجتماعی و اقتصادی مردم هزینه کنند. بنابراین، مالیات به‌عنوان یکی از ابزارهای اصلی دولت برای تامین منابع مالی برای مصارف عمومی، اهمیت بسیاری دارد.

امروزه پرداخت مالیات یک موضوع مهم و قابل توجه برای کسب‌وکارها محسوب می‌شود. صاحبان مشاغل باید مراقب هزینه‌های خود از جمله هزینه‌های مالیات باشند تا بتوانند از حاشیه سود خود محافظت کنند. به همین خاطر، آموزش مالیات یک امر مهم و ضروری برای مدیران مالی و حسابداران به شمار می‌رود. موسسه آموزش حسابداری محاسبان با ارائه‌ دوره جامع آموزش قوانین مالیات، سعی نموده در افزایش آگاهی جامعه حسابداران نقش مهم و تاثیرگذاری ایفا کند. در ادامه با برخی از تعاریف و قوانین مالیاتی آشنا خواهیم شد.

مالیات چیست؟

در یک تعریف ساده، مالیات یک نوع هزینه اجتماعی است که اشخاص حقیقی یا حقوقی به دولت پرداخت می‌کنند. منابع مالیاتی در ایران به دو بخش مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شوند.

منظور از مالیات مستقیم چیست؟

مالیات مستقیم، «هزینه‌ای است که بدون واسطه و به‌طور مستقیم از درآمد یا دارایی‌ اشخاص، توسط دولت اخذ می‌شود». تمامی افرادی که در ایران زندگی و کار می‌کنند، مشمول پرداخت مالیات مستقیم هستند. طبق این تعریف، مالیات بر درآمد اشخاص، مالیات بر دارایی، مالیات بر ارث و… از جمله مالیات‌های مستقیم به‌شمار می‌روند.

مالیات غیرمستقیم چیست؟

مالیات غیرمستقیم یعنی «مالیات‌هایی که دولت، به‌صورت غیرمستقیم و با واسطه از اشخاص اخذ می‌نماید». در این نوع مالیات، پرداخت‌کنندگان مالیات مشخص نبوده و ارتباط مستقیمی با سازمان مالیاتی کشور ندارد. مالیات بر ارزش افزوده یکی از منابع مالیات‌های غیرمستقیم محسوب می‌شود.

چه کسانی مشمول پرداخت مالیات هستند؟

در ابتدا می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که «مشمول مالیات به چه معنا است؟» مشمول مالیات فردی است که وظیفه پرداخت مالیات را دارد و مودی نامیده می‌شود. براساس ماده 1 قانون مالیات، گروه‌های زیر مشمول پرداخت مالیات هستند:

  • تمام مالکان شامل اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به اموال یا املاک خود در ایران
  •  هر شخص حقیقی ایرانی مقیم ایران که در ایران یا خارج از ایران کسب درآمد می‌کند
  • هر شخصی حقیقی ایرانی مقیم خارج از ایران که در ایران کسب درآمد می‌کند
  •  هر شخص حقوقی ایرانی در ایران یا خارج از ایران کسب درآمد می‌کند
  • هر شخصی غیر ایرانی (اعم از حقیقی یا حقوقی) که در ایران کسب درآمد می‌کند

افراد معاف از مالیات

طبق ماده 2 قانون مالیات، برخی از نهادها مانند وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی، شهرداری‌ها، بنیادها و همچنین نهادها و سازمان‌هایی که بودجه‌ آن‌ها توسط دولت تامین می‌شود، مشمول پرداخت مالیات نخواهند بود.

آشنایی با انواع مالیات

مالیات بر درآمد چیست؟

مالیات بر درآمد یکی از رایج‌ترین انواع مالیات است. بر اساس قوانین مالیات‌های مستقیم در کشور، هر فرد در جامعه موظف است درصدی از درآمد خالص خود را به‌عنوان مالیات به دولت پرداخت کند. در ادامه به معرفی برخی از انواع مالیات بر درآمد می‌پردازیم.

مالیات بر درآمد مشاغل

درآمد تمام اشخاص حقیقی شاغل در ایران، پس از کسر معافیت‌های مقرر، مشمول مالیات بر درآمد مشاغل خواهند بود. درواقع شما به‌عنوان یک فرد حقیقی باید مالیات بر درآمد خود را پرداخت کنید. 

 بر مالیات بر درآمد اجاره املاک

منظور از درآمد املاک، درآمدی است که از طریق دریافت اجاره کسب می‌شود. به این درآمد مالیات تعلق گرفته و صاحب ملک باید مالیات آن را بپردازد. درواقع، درآمد حاصل از اجاره ملک بعد از کسر 25 درصد از آن (بابت هزینه‌ها و استهلاک‌ ساختمان) مشمول مالیات بر درآمد املاک می‌شود.
مالیات بر درآمد املاک تنها شامل اجاره ملک نیست و نقل و انتقال ملک نیز مشمول مالیات می‌شود.

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث با ارائه اظهارنامه توسط ورثه مشخص می‌شود. وراث تا یک سال پس از فوت فرد فرصت دارند این اظهارنامه را به اداره مالیات ارائه دهند. مالیات بر ارث به همه اموال منقول و غیرمنقول متوفی تعلق می‌گیرد و ورثه باید قبل از تقسیم اموال بین خود، مالیات آن‌ را پرداخت کنند.

مالیات بر درآمد حقوق

هرگاه فردی برای شخص حقیقی یا حقوقی کار کند و در ازای این کار حقوق دریافت کند، مشمول مالیات بر درآمد حقوق می‌شود. پرداخت مالیات بر درآمد حقوق به عهده کارفرما است، اما این مبلغ توسط کارکنان پرداخت می‌شود. در حقیقت، قبل از واریز حقوق هر فرد، مالیات او توسط کارفرما کسر شده و به حساب دولت واریز می‌شود.

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

بر اساس قانون مالیات، درآمد شرکت‌های تجاری و همچنین برخی اشخاص حقوقی که به هدف کسب سود فعالیت داشته باشند، مالیات تعلق می‌گیرد. تشخیص درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی به دو روش ارائه خوداظهاری و علی‌الراس صورت می‌گیرد. مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی مهم‌تر از اشخاص حقیقی است. به همین دلیل یادگیری و به‌روزرسانی دانش در زمینه مالیات اشخاص حقوقی برای کسب‌وکارها از اهمیت بالایی برخوردار است.

حال که با برخی از انواع مالیات آشنا شدیم، در ادامه قصد داریم به اهمیت آموزش مالیات و همچنین مزایای وجود حسابدار مالیاتی در شرکت‌ها بپردازیم.

منابع مالیاتی در ایران

اهمیت آموزش مالیات در کسب‌وکار

با توجه به رویکرد دولت نسبت به موضوع مالیات و اهمیت آن، سازمان امور مالیاتی قادر است با نهایت قدرت از فرار مالیاتی کسب‌وکارها جلوگیری کند. از مهمترین ابزارهایی که در اختیار این سازمان قرار گرفته، دسترسی به حساب‌های بانکی است. اینجاست که می‌توانیم اهمیت آموزش مالیات را عمیق‌تر درک کنیم. یکی از دلایل اهمیت آموزش مالیات در شرکت‌ها، جلوگیری از پرداخت مالیات‌های سنگین و جرایم ناشی از آن است. حسابداران مالیاتی با آگاهی از قوانین مالیاتی می‌توانند شرکت‌ها را از جرایم سنگین مالیاتی برهانند.

حسابداری مالیاتی چیست؟

حسابداری مالیاتی (Tax Accounting) به‌عنوان یکی از روش‌های حسابداری شناخته می‌شود که در آن حسابدار به‌جای رسیدگی به‌ صورت‌های مالی مختلف، فقط روی موضوع مالیات و حسابداری امور مالیاتی تمرکز دارد. امروزه حسابداری مالیاتی یکی از ارکان اصلی شرکت‌ها محسوب می‌شود. در سال‌های گذشته کمتر کسی به اهمیت حسابداری مالیاتی آشنا بود و از این دانش در راستای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کرد. اما در حال حاضر، اکثر کسب‌وکارها دارای حسابداری مالیاتی بوده که به‌صورت کامل بر روی مسائل مالیات کار می‌کند.

حسابدار مالیاتی کیست؟

یک حسابداری مالیاتی باید علاوه بر دانش و تجربه در فرآیند حسابداری، به مسائل حقوقی تسلط نسبی داشته و به قوانین مالیاتی (به‌خصوص قانون مالیات‌های مستقیم) اشراف کامل داشته باشد. برخی از وظایف مهم حسابدار مالیاتی عبارتند از:

  • تهیه و تنظیم گزارش‌های فصلی
  • تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی در سایت سازمان امور مالیاتی
  • تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
  • تهیه و تنظیم دفاتر قانونی شرکت مانند دفتر روزنامه و دفتر کل
  • پیگیری مسائل و مشکلات مالیاتی و تلاش برای رفع آن‌ها
  • مالیات بر درآمد پرسنل
  • تنظیم اظهارنامه عملکرد
  • رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی

یادگیری حسابداری مالیاتی به‌راحتی و بدون گذراندن دوره‌های آموزش مالیات امکان‌پذیر نخواهد بود. علاقمندان به حسابداری مالیاتی یا افرادی که به دنبال تغییر و ارتقای جایگاه شغلی خود هستند می‌توانند با ثبت نام در دوره جامع آموزش مالیات (شتاب)، می‌توانند طی 30 جلسه طلایی با قوانین و مقررات مالیاتی آشنا شوند. اگر به‌دنبال ارائه اطلاعات جامع در زمینه آموزش حسابداری، کیفیت بالای خدمات و پایبندی به تعهدات هستید، «محاسبان» هر سه تجربه را برای شما رقم خواهد زد.

کد خبر 788341

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha