احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، از انتشار صورت مالی ۱۰۰۰ شرکت دولتی یا عمومی در سامانه کدال خبر داد. او گفت: اطلاعات ۲۸۷ شرکت برای اولین بار منتشر می‌شود.

خاندوزی

به گزارش همشهری، او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ‏همان‌طور که وعده کردیم همه شرکت‌های دولتی را شفاف می‌کنیم و با افزایش ۳ برابری نسبت به سال اول دولت، صورت مالی ۱۰۰۰ شرکت دولتی یا عمومی را با دستور رئیس‌جمهور منتشر کردیم.

انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و عمومی یک گام به سمت شفافیت مالی است که باعث روشن شدن نورافکن در تاریک‌خانه بنگاه‌داری دولت شده ولی اکنون ضرورت دارد تا گام‌های بعدی برای اصلاح ساختار و افزایش استانداردهای بنگاه‌داری دولت با هدف صیانت از سرمایه‌های مردم برداشته شود و از جمله اینکه باید مشخص شود نتیجه زیان برخی شرکت‌های دولتی چیست و مدیران این بنگاه‌ها چه خطاهایی داشته‌اند و قرار است با آنها چه برخوردی شود؟

واقعیت این است که نباید به این اندازه رضایت داد زیرا اگر هدف صرف انتشار صورت‌های مالی بدون اصلاح فرآیندهای زیان‌ساز و تغییر مدیران منفعل و ناکارآمد باشد، نتیجه‌ای تزریق ناامیدی به جامعه است، اما اگر گام‌های بعدی برداشته شود، اعتماد مردم به ارکان حاکمیت افزایش می‌یابد و علاوه بر اینکه راه برای عزل و برخورد متخلفان هموار خواهد شد. البته اثر این اقدام وقتی نمایان خواهد شد که یک آسیب‌شناسی جامع از دلیل سودآوری اندک یا زیان ناشی از بنگاه‌داری و سهامداری دولت تهیه و جلوی خطاهای تصمیم‌گیری از جمله هزینه مداخله قیمتی گرفته شود. یادمان باشد که هر یک ریال از ثروت دولت در بنگاه‌ها و شرکت‌های دولتی، سرمایه ملی است و متعلق به همه مردم ایران است و پاسداری از این سرمایه وظیفه ملی است.

کد خبر 803281
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha