برای اینکه شما از قافله تبلیغات عقب نمانید، در این مقاله با هم انواع تبلیغات ویدیویی در سایتها و اپلیکیشنها و چگونگی ساخت ویدیوی موثر را بررسی میکنیم.
تبلیغات ویدیویی چیست و چه سودی دارد؟
تبلیغات ویدیویی چیزی بهغیر از استفاده از ویدیو برای تبلیغ کسبوکار یا محصول و خدمت آن نیست. چه کمکی به کسبوکارها میکند؟ مواردی چون:
-
انتقال سریع اطلاعات موردنیاز و فراهمشدن درک بهتر محصول
-
جلب اعتماد با نشاندادن و ثابتکردن ادعاها
-
احتمال تبدیل بیشتر به خریدار
-
شانس بیشتر برای وایرالشدن
-
معرفی بهتر کسبوکار (محصول یا خدمت)
حالا وقت آن است با انواع تبلیغات ویدیویی آشنا شوید تا ببینید هرکدام چه سودی برای شما دارند.
معرفی انواع تبلیغات ویدیویی
شما میتوانید از ویدیوهای تبلیغاتی خود به شکلهای مختلفی در سایتها و اپلیکیشنها استفاده کنید:
تبلیغات ویدیویی همسان
جدیدترین نوع تبلیغات ویدیویی، همین ویدیویی همسان است. شکل و ظاهر این جایگاه تفاوتی با ظاهر صفحهای که تبلیغ نمایش داده میشود، ندارد. چه نتیجهای به دنبال خواهد داشت؟ در وهلهٔ اول، این ویدیو نقش زیادی در افزایش آگاهی از برند و آشنایی کاربران با کسبوکار (محصول یا خدمت آن) دارد. پس از آن، از آنجایی که شما به مخاطب اطلاعات کافی دربارهٔ محصول میدهید و کاربر برای تبدیلشدن به مشتری قبل از ورود به صفحهٔ فرود آماده میشود. مثلاً مزیتی مثل شستهشدن فرش را در ویدیو نمایش میدهید یا دربارهٔ پرداخت بلندمدت پول لوازم خانگی صحبت میکنید. همین آمادگی باعث میشود شانس بیشتری برای تبدیل او به خریدار داشته باشید. یک نمونه از این تبلیغ را در تصویر زیر ببینید:
ویدیویی پیشنمایشی
اول مقاله گفتیم مردم علاقهٔ زیادی به دیدن ویدیو دارند. همین موضوع بهترین فرصت است تا آنها را با کسبوکار خود آشنا کنید. فرض کنید مخاطب ویدیویی را در یکی از سایتهای پربازدید باز کند که ببیند. قبل از اینکه ویدیوی اصلی پخش شود، ویدیوی تبلیغاتی شما نمایش داده میشود؛ به همین دلیل، به آن تبلیغات ویدیویی پیشنمایشی گفته میشود. معمولاً کاربر میتواند پس از چند ثانیه این تبلیغ را ببندد؛ ولی در برخی مدلهای تبلیغات در یوتیوب، کاربر چارهای بهغیر از دیدن ویدیوی تبلیغاتی ۳۰ ثانیهای ندارد. این ویدیوها بهترین راه برای افزایش آگاهی از برند و حتی گرفتن لید (در صورت رعایت برخی اصول ساخت تبلیغات ویدیویی و داشتن لندینگ پیج مرتبط) به حساب میآیند.
تبلیغات ویدیویی درون اپلیکیشنی
این ویدیوها صرفاً در اپلیکیشنها و بازیهای محبوب نمایش داده میشوند. حالتهای مختلفی هم دارد:
-
پیشنمایشی (قبل از ویدیوهای اصلی اپلیکیشن)
-
جایزهدار (کاربر باید حتماً ویدیو را تا آخر ببیند تا جوایزی مثل جان اضافه، سکه و… بگیرد)
-
بینابینی تمامصفحه (بین ۲ فعالیت کاربر در اپلیکیشن یا بازی، تبلیغ ویدیویی بهصورت تمامصفحه نمایش داده میشود)
این ترکیب (یعنی ترکیب ویدیو و اپلیکیشن) فرصتی عالی برای گرفتن لید و همچنین افزایش نصب اپلیکیشن است؛ چراکه مردم ساعتهای زیادی از زندگی خود را در اپلیکیشنهای ایرانی میگذارند و از طرفی، با محتوای ویدیویی تعامل خوبی دارند. برای استفاده از هر ۳ نوع تبلیغ ویدیویی که معرفی کردیم، میتوانید روی پلتفرم تبلیغاتی یکتانت استفاده کنید. آنها به شما کمک میکنند ویدیوهای تبلیغاتی خود را در بیش از هزاران وبسایت و اپلیکیشن ایرانی نمایش دهید. هزینهٔ نمایش تبلیغ ویدیویی از طریق یکتانت هم بهازای نمایش موفق ۵ ثانیه از ویدیو است. به این ترتیب، مطمئن خواهید شد وقتی پول خرج میکنید که کاربر ویدیو را دیده است.
نکته: شرط اصلی ویدیوهای جایزهدار این است کاربر حتماً تا آخر، ویدیو را مشاهده بگیرد یا در غیر این صورت هیچ پاداشی نمیگیرد. همین موضوع کمک میکند فرصت کافی برای قانعکردن او داشته باشید.
چطور تیزر تبلیغاتی برنده بسازیم؟
مهمترین موضوع در تبلیغات ویدیویی، ساخت ویدیویی است که بهترین آورده را برای ما داشته باشد. بیایید چند نکته دربارهٔ ساخت ویدیوی تاثیرگذار یاد بگیریم:
تعیین هدف و انتظارات از تبلیغ ویدیویی
انتظار دارید از ویدیو برای چه کاری استفاده کنید؟ بدون شک، وقتی بخواهید محصول جدیدی را تبلیغ کنید، به یک ویدیوی متفاوت با ویدیوی موثر در وفادارسازی مشتری نیاز دارید.
از طرفی، اگر بخواهید اپلیکیشن را تبلیغ کنید، موشن گرافیک یا حتی نمایش محیط اپلیکیشن تاثیرگذارتر از ویدیوهای واقعی است.
تعیین مخاطب هدف
تیزر تبلیغاتی شما قرار است کدام قشر از جامعه را تحت تاثیر قرار دهد؟ مثلاً خانمهای ۱۸ تا ۳۰ سال؟ کارمندان جامعه فارغ از جنسیت آنها؟ پزشکان و پرستاران؟ حالا بیایید بسنجید که مخاطبان شما دقیقاً کجای قیف بازاریابی قرار دارند؟ آیا تازه میخواهید توجه آنها را جلب کنید یا میخواهید آنها را از یک بازدیدکننده به خریدار تبدیل کنید؟ مخاطب هدف است که مشخص میکند چه چیزی در ویدیو بگویید و آن را کجا نمایش دهید.
مشخصکردن بودجه
ویدیوهای جذاب زیادی را طول روز میبینیم؛ ولی آیا ساخت آنها برای ما بهصرفه است؟ اصلاً بودجهٔ ما اجازه میدهد ویدیوی چند صد میلیونی بسازیم؟ بودجهٔ خود را هم برای ساخت و هم برای نمایش تبلیغ ویدیویی بالا و پایین کنید. ببینید چقدر از آن را میتوانید خرج ساخت و چقدر هم خرج نمایش کنید.
پس از آن، ویدیوی خود را ضبط کنید یا بسازید. گاهی اوقات، یک ویدیوی بسیار ساده که با گوشی موبایل ضبط شده است، میتواند کار را برای شما دربیاورد. مثلاً فرض کنید یک ویدیوی ساده در خانه ضبط میکنید که یک خانم فرش را در ماشین لباسشویی میشوید. حالا میتوانید با کمک ابزارهایی به آن زیرنویس اضافه کنید. همین ویدیو برای فروش فرش کافی است
ویژگیهای محصول را لیست نکنید!
فقط روی یک ویژگی در ویدیوی تبلیغاتی تمرکز کنید؛ همان ویژگی که میدانید مخاطب را میخکوب میکند. نیاز نیست تمام ویژگیها و مزایا را پشتسرهم بگویید. میتوانید چند ویدیو بسازید و در هرکدام، روی یکی از مزایا دست بگذارید.
حتماً مخاطب را به انجام کاری دعوت کنید
مخاطب را به حال خود رها نکنید! قرار است اپلیکیشن را نصب کند؟ چیزی بخرد؟ فرمی پر کند؟ ثبتنام کند؟ به فروشگاه بهصورت حضوری مراجعه کند؟ با شما تماس بگیرد؟ هر کاری که باید انجام دهد، به او بگویید و از او دعوت کنید. اگر قرار است به فروشگاه مراجعه کند، حتماً به آدرس و ساعات کاری هم اشاره کنید.
ویدیو ساده، باکیفیت و جذاب باشد
چیزی را که در ویدیو میگویید، مخاطب باید بفهمد و درک کند. به همین خاطر، حتی اگر از اصطلاح فنی و تخصصی استفاده میکنید، به شکلی بگویید که مخاطب بداند چه میگویید. از طرفی، به رنگ، قاببندی، فونت و ظاهر ویدیو هم دقت کنید. این نکته به این معنا نیست باید حتماً به سراغ استودیوها بروید! بلکه فقط به برخی مسائل مثل اندازهٔ فونت، قاببندی درست (مثلاً کج نباشد) و… دقت کنید.
خب، کار ما با انواع تبلیغات ویدیویی و نکات ساخت ویدیوی برنده تمام شد. حالا وقت آن است ویدیویی بسازید و جذب مشتری را شروع کنید
نظر شما