از سال 1962 که «دکتر نو» به عنوان اولین فیلم جیمزباند مقابل دوربین رفت تا امروز که «کازینو رویال» آماده نمایش شده، 21 فیلم درباره مأمور 007 ساخته شده است.
پدیدهای که آن را مولود جنگ سرد میدانستند اما حتی بعد از فروپاشی شوروی همچنان دوام آورد، به این دلیل واضح که ساخت سری فیلمهای باند همچنان توجیه اقتصادی داشت.
تازهترین فیلم باند در حالی بر پرده میآید که بازیگر نقش باند پس از گذشت سالها عوض شده است. «کازینو رویال» براساس اولین کتاب یانفلمینگ ساخته میشود تا باند بعد از گذشت 46 سال به نقطه آغاز بازگردد.
به گفته سازندگان فیلم، «کازینو رویال» بیشتر شبیه فیلمهایی از کار درآمده که شون کانری در آنها نقش باند را بازی میکرد. باید دید این بازگشت به گذشته تا چه حد به مذاق تماشاگر خوش میآید.
لسآنجلس تایمز در مقالهای درباره «کازینو رویال» کوشیده تا این مسئله را بررسی کند.
***
در فیلم «کازینو رویال» که در این ماه در نقاط مختلف جهان به نمایش درمیآید، جیمزباند مأمور مخفی قدیمی مأموریت دارد تا به مبارزه با تروریستهای بینالمللی در تگزاس برود.
این بار اما، مبارزه جیمز باند با دفعات قبلی تفاوت دارد و استودیو سونی پیکچرز همچون قهرمان فیلمش دست به ریسک خطرناکی زده است چرا که در تاریخ 44 ساله اکران فیلمهای این قهرمان انگلیسی، «کازینو رویال» بزرگترین ریسک سونی است و بیش از 250 میلیون دلار هزینه تولید و تبلیغات آن شده است.
سونی 75 درصد از هزینه 150 میلیون دلاری فیلم را پرداخت کرده و حداقل 120 میلیون دلار صرف تبلیغات آن در سطح جهان کرده است.
اما با وجود این هزینههای گزاف، هنوز هیچ چیز برای استودیو سونی قطعی نیست چرا که باربارا بروچلی و مایکل ویلسون تهیهکنندگان فیلم که به تمامی مراحل انتخاب هنرپیشه، دیالوگها و حتی آگهیهای تبلیغاتی نظارت دارند، شیوه جدیدی را در این فیلم پیش گرفتند.
آنها برای «کازینو رویال»، دانیل کریگ را به عنوان جیمزباند جدید برگزیدند که نه تنها بلوند است بلکه سابقه چندانی هم در سینما ندارد.
این بار گرچه جیمز باند مثل گذشته به مبارزه باشخصیتهایی که قصد نابودی جهان را دارند میرود اما داستان بیشتر حول محور شخصیت پیچیده اوست تا صحنههای پرخرج و مملو از جلوههای ویژه کامپیوتری.
امیپاسکال مدیر استودیو سونی در این زمینه میگوید: هدف کلی ما ساخت فیلمی فراتر از آثار قبلی جیمزباند بود فیلمی که بتواند مستقل از فیلمهای قبلی دارای دیالوگها و صحنههای قابل باور و به یاد ماندنی باشد. تا به امروز فیلمهای جیمزباند در سطح جهان 7/3 میلیارد دلار فروش داشتهاند ولی فروش هیچکدام از آنها نتوانسته فراتر از 500 میلیون دلار باشد.
چند سال قبل مدیران کمپانی سونی، بروچلی و ویلسون به این نتیجه رسیدند که جیمزباند پس از حضور در 20 فیلم هنوز میتواند برای تماشاگران جذاب باشد و بعد از حضور 5 هنر پیشه در این نقش که بهترین و مشهورترین آنها شونکانری بود، هنوز مردان میانسال و پیرمردان از تماشاگران ثابت این سری فیلمها هستند.
کمپانی سونی با چنین ذهنیتی برای «کازینو رویال» سرمایهگذاری کرد، البته متروگلدین مایر در 25 درصد از فیلم شریک شد. ضمن این که سونی نمیتواند روی فروش دیویدی فیلم حساب کند چون مترو گلدینمایر آن را به استودیو فاکس واگذار کرده است.
سونی اکنون از جیمزباند برای بازاریابی محصولات تازه شرکت سونی استفاده میکند .
گرچه« روز دیگری بمیر» از سوی جیمز باند سال 2002 حدود 430 میلیون دلار در سطح جهان فروخت و پرفروشترین فیلم سری جیمزباند محسوب میشود اما ویلسون و بروچلی معتقد بودند که جیمزباند بیش از حد کلیشهای شده است و فاکتورهایی چون اتومبیل نامریی جیمزباند و آدم تمام دیجیتالی شخصیت منفی فیلم دیگر طرفدار ندارد. ویلسون در این زمینه میگوید: ما احساس کردیم که فیلم آخر بیش از حد فانتزی است زمان آن رسیده که به قالب فیلمهای اولیه جیمزباند برگردیم.
مارتین کمپل کارگردان فیلم چشم طلایی جیمزباند در سال 1995 نیز عنوان کرده بود که علاقهای به ساخت فیلم دیگری از سری جیمزباند ندارد چون تنها نسخهای کپی شده از فیلمهای قبلی خواهد بود.
اما بروچلی ویلسون نسخهای رمان اول یانفلمینگ به نام کازینو رویال را برای کمپل فرستادند که بیشتر بر آغاز کار جیمزباند در جوانی تمرکز داشت.
متروگلدین مایر و تهیهکنندگان پس از یک پرونده حقوقی طولانی در سال 1999 امتیاز اقتباس سینمایی اثر فلمینگ را به دست آوردند. قبل از آن استودیو کلمبیا یک فیلم نه چندان خوب براساس این کتاب در سال 1967 ساخته بود اما این بار نیلپورویس و رابرت وید این تریلر جنگ سرد را که داستانش در سال 1953 میگذشت را به یک فیلم جاسوسی بدل کردند که ماجرای آن در سالهای پس از 11 سپتامبر میگذشت.
کمپل از پل هیجنه نویسنده فیلم «برخورد» خواست تا نسخه جدیدی از فیلمنامه را بنویسد چرا که تهیهکنندگان هم میخواستند فیلم جدید برای تماشاگران هم جذابیتهایی داشته باشد و این به معنای خداحافظی پیرس برازنان 53 ساله با این شخصیت بود.
اما چه کسی میتوانست جایگزین برازنان شود؟ حدود 200 هنرپیشه در نظر گرفته شدند و در نهایت فهرست ده نفرهای تهیه شد.
دانیل کریگ 38 ساله که بازی خوبی در فیلم «مونیخ» اسپیلبرگ داشت، توانست نظر تهیهکنندگان را جلب کند.
ولی انتخاب کریگ جنجالهایی را به همراه داشت و طرفداران ایرلندی جیمزباند، سایت اینترنتی به نام دانیل گریگ باند نیست را به راه انداختند. سونی قصد داشت تا از یک هنرپیشه زن سرشناس در این فیلم استفاده کند و اولویتها برای این منظور شارلیز ترون و آنجلینا جولی بودند ولی تهیهکنندگان که نمیخواستند کریگ تحتالشعاع هنرپیشه زن فیلم باشد اواگرین هنرپیشه فرانسوی فیلم رویابینها را برای این فیلم انتخاب کردند.
اما با وجود این اختلال سلیقهها، ویلسون و بروچلی اظهار داشتند که مشکل چندانی با استودیو سونی نداشتند.
ویلسون در این زمینه میگوید: همه جمیزباند را دوست دارند و تصور میکنند که میتوانند فیلم موفقی تولید کنند. ولی با در نظر گرفتن نمره بین 1 تا 10، من به این فیلم نمره 9 میدهم چون تقریباً هیچ درگیری و اختلاف سلیقهای برای ساخت این فیلم نداشتیم.
امی پاسکال نیز در مورد این همکار میگوید: ما در مورد هنرپیشهها، بودجه و فیلمنامه به راحتی به توافق رسیدیم چون آنها در زمینه این سری فیلم تجربه دارند و ما چیزهای زیادی از آنها یاد گرفتیم و احمقانه بود که حرف آنها را نمیپذیرفتیم.
به این ترتیب سونی حتی حاضر شد تا تصمیمگیری در مورد جایگاه عکس دانیل کریگ در پوسترهای تبلیغاتی را به ویلسون و بروچلی واگذار کند.
منبع: لسآنجلس تایمز/ 8 نوامبر