«باید یک سرود می‌ساختیم. سرودی که قرار بود بزرگ‌ترین پیروزی روزهای دفاع مقدس را روایت کند؛ اما نمی‌دانستیم کدام پیروزی و کی و کجا قرار است این سرود پخش شود.» این جملات بخشی از خاطرات مرحوم احمد راغب نوازنده و آهنگساز درباره ماندگارترین سرود ایران است.

سرود

همشهری آنلاین – سمیرا باباجانپور: سرود «خجسته باد این پیروزی» آن‌قدر شورانگیز و حماسی است که همچنان در یاد و خاطرات مردم ایران باقی‌مانده است. محمد گلریز خواننده این سرود می‌گوید: «مرحوم راغب همسایه‌مان بود. شبی زنگ زد و گفت محمد منتظرت هستم سریع خودت را برسان. وقتی رسیدم سرود را برایم خواند و متن شعر را برایم نوشت.»

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

گلریز ادامه می‌دهد: «اردیبهشت سال ۱۳۶۱ بود. در بحبوحه روزهای جنگ بعد از عید خبر چندانی از جبهه‌ها به گوش نمی‌رسید. همه دل‌نگران بودیم. راغب گفت: سفارش کرده‌اند یک سرود حماسی و پرشور برای پیروزی بسازیم ولی نمی‌دانم چرا و برای چه پیروزی؟ سرود ۲۹ اردیبهشت سال ۱۳۶۱ با آهنگسازی مرحوم احمدعلی راغب، تنظیم مجتبی میرزاده، خوانندگی محمد گلریز و بر اساس شعری از حمید سبزواری ساخته شد. ولی خبری از پخش آن نبود. این‌همه تأکید برای ساخت سرود کرده بودند، ولی پخش آن بسیار عجیب بود. تا اینکه در صبح روز سوم خرداد همه‌چیز تغییر کرد.»

صحبت‌های محمد گلریز درباره خاطره روز پخش سرود «خجسته باد این پیروزی» را ببینید:

کد خبر 856598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha