مسلمیه مطلع محرم است و این را می‌شود در مراسم تاریخی مسلمیه شهرری به‌وضوح مشاهده کرد؛ مراسمی که در طول تاریخ شاعران زیادی را به خود جذب کرده است تا روایتگر حادثه‌ عظیم کربلا پیش از آغاز محرم باشند.

مسلمیه

همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور : ایام مسلمیه حال و هوای خاصی دارد. از یک ‌طرف، پیش از روز عرفه و در آستانه عید قربان و حج مسلمانان است و از طرف دیگر، یادآور یکی از تلخ‌ترین اتفاقات تاریخ اسلام یعنی شهادت مسلم بن عقیل، فرستاده ویژه امام حسین به کوفه، و در ادامه آن واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع) است. به همین دلیل شاعران در طول تاریخ این حال و هوای متضاد را بیشتر از هنرمندان دیگر درک کرده و آن را روایت کرده‌اند که یکی از جلوه‌های آن در مراسم قدیمی و تاریخی مسلمیه شهرری نمود پیدا کرده است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

جالب این‌که در قدمت این مراسم بزرگ نقل است که اشعاری در وصف شهادت مسلم روی پوست حیوانات وجود دارد و در ری نگهداری می‌شود. به جرأت می‌توان گفت که شعرهای آیینی هرسال محرم در این مراسم متولد می‌شود. این ایام محل تبادل ادبی و یکی از نقاط قوت فرهنگی محرم است و عزاداران با ندای «وامسلما» این نوحه مشهور را دم می‌گیرند که: «حسین میا به کوفه/ کوفه وفا ندارد/ کوفی بی‌مروت/ شرم و حیا ندارد»

سید محسن ماجدی، ری‌شناس، در مورد مراسم باشکوه مسلمیه و حضور گسترده شاعران و مداحان در آن می‌گوید: «در دهه‌های گذشته و پیش از گسترش شبکه‌های اجتماعی و وسایل ارتباط‌جمعی، مراسم مسلمیه شهرری محلی برای تبادل افکار و اشعار و محل اشتراک‌گذاری شعرهای محرم بود. شاعران در این مراسم شعرهای خود را می‌خواندند مداحان نیز شعرها و نغمه‌ها را می‌گرفتند تا در ایام محرم در هیئت‌ها بخوانند. به این شکل شعرها، نوحه‌ها و نغمه‌ها در سراسر کشور پخش می‌شد. در این مراسم بسیاری از شاعران که خودشان مداح بودند و خیلی از مداحان که شاعر بودند بدون هیچ تشریفاتی و تنها با اخلاص و ارادت به امام حسین (ع) حضور پیدا می‌کردند تا یاد واقعه عاشورا را زنده نگه دارند.»

مطلع محرم و حکایت تولد اشعار آیینی | خلق نوحه های بدیع و معروف در مسلمیه

او ادامه می‌دهد: «حبیب‌الله چایچیان، متخلص به حسان، شاعر ایرانی و شناخته‌شده و پدر شعر آیینی کشورمان، پای ثابت این مراسم بود و نقل است برخی شعرهای خود را بداهه در همین مراسم می‌سرود و مداحان آن را می‌خواندند. جالب اینکه همه مداحی‌ها نیز بر اساس چارپایه‌خوانی انجام می‌شد و هیئت‌ها و دسته‌هایی که در این مراسم شرکت می‌کردند بعد از چارپایه‌خوانی به زیارت حرم عبدالعظیم حسنی می‌رفتند. این مراسم شاعران برجسته زیادی را به خود دیده است از ژولیده نیشابوری، حسین‌ آهی، مصطفی طالبی، قاسم ملکی و صدها شاعر شناخته‌شده دیگر که نام‌شان در فهرست ارادتمندان امام حسین (ع) در این مراسم ثبت شده است. درواقع بی‌جا نیست که مسلمیه را مطلع شعر محرم بدانیم.»

امیرعلی شعبانی که مداح و رئیس هیئت مکتب علی تهران است نیز روایت جالبی از دفتر شعر مداحی این مراسم نقل می‌کند: «در هیئت مکتب علی دفتر شعری وجود دارد که حدود ۵۰ سال است در مراسم مسلمیه به‌روز می‌شود؛ یعنی هرسال شعرها و نوسروده‌های شاعران که توسط شاعران و مداحان خلق شده است به آن اضافه می‌شود.»

چراغ همیشه روشن مسلمیه | همراه رزمندگان با خاطرات روزهای بارانی و برفی

کد خبر 859806

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha