مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۸
۰ نفر

مهم است که جنبه روانی کودک خود را تقویت کنید. مشکل چاقی و اضافه وزن یکی از جدی ترین مشکلات سلامتی است که بسیاری از کودکان و نوجوانان از آن رنج می برند و جدیت آن در ارتباط با احتمال ابتلا به بیماری های مزمن مانند فشار خون و کلسترول بالا و همچنین دیابت است.

چاقی کودکان

به گزارش همشهری آنلاین،‌ موضوع چاقی فرزندان همیشه چالشی پراسترس به همراه دارد. به ویژه برای والدینی که از یک سو متوجه جدی بودن مشکل هستد و از سوی دیگر، مشتاق هستند تا اعتماد به نفس کودک را تقویت کنند و او را متوجه احساس پذیرش بی قید و شرط کنند چون که صحبت کردن در مورد مشکل وزن برای او به موضوعی بسیار حساس تبدیل می شود.

اضافه وزن و سلامت روان

الجزیره نوشت: «در مطالعه ای که در سال ۲۰۲۳ منتشر شد و شامل بیش از ۱۸۰۰۰ کودک از بریتانیا بود، محققان دریافتند که افزایش رضایت کودکان از ظاهر و اعتماد به نفس خود از اوایل نوجوانی می تواند به محافظت در برابر اثرات منفی اضافه وزن بر سلامت روان آنها کمک کند.

به گفته هانا کریس، نویسنده اول این مطالعه، علیرغم اهمیت حفظ وزن سالم کودک، این امر نباید به بهای سلامت روان او یا از طریق انگ زدن به اضافه وزن اتفاق بیفتد، که منجر به کاهش اعتماد به نفس و طولانی شدن آن می شود. برخی از کودکان به دلیل اضافه وزن دچار مشکلات روزمره مانند آزار و اذیت، قلدری و ناتوانی در شرکت در فعالیت های ورزشی می شوند که بر سلامت روان آنها تأثیر می گذارد.

ممکن است کودک خود را در یک دایره بسته گیر بیاندازد، چون فشارهایی که در نتیجه افزایش وزن در معرض آن قرار می گیرد، او را به دنبال راحتی در خوردن غذا می کشاند، که منجر به افزایش وزن بیشتر می شود و نتیجه نهایی آن این است که باعث می شود فرد احساس کند عادات غذایی او نمی تواند تغییر کند. اگرچه حفظ وزن مناسب برای کودک مهم است، اما این امر نباید به ضرر سلامت روان او باشد

افزایش وزن کودک؛ افزایش وزن نوجوان

علل افزایش وزن در کودکان و نوجوانان متفاوت است. این عوامل شامل دلایل ژنتیکی، هورمونی یا رفتاری مرتبط با خوردن کالری اضافی و عدم فعالیت بدنی است. به ویژه اینکه در سال های اخیر ساعاتی که کودکان در مقابل نمایشگرها می گذرانند افزایش یافته و می توان دلایل آن را آموزش های مجلازی دوران همه گیری کرونا و یا شاید دلایل اقتصادی و اجتماعی ناشی از کاهش درآمد خانواده و ناتوانی فرزندان در دسترسی به غذای سالم یا فضاهای ورزشی دانست.

راه های مقابله با افزایش وزن در کودکان

بدون استرس روانی از شر اضافه وزن خلاص شود

قبل از شروع کمک به کاهش وزن کودک، ابتدا باید شاخص توده بدن را محاسبه کنید. به خصوص که کودکان برای رشد و تکامل مناسب نیاز به خوردن غذای کافی دارند که به معنای رصد کردن میزان مورد نیاز کالری است. کودک در صورت عدم نیاز واقعی به کاهش وزن باید غذا بخورد که نخوردن و منع خوردن او می تواند بر رشدش تأثیر منفی بگذارد. اگر شک دارید که فرزندتان از اضافه وزن رنج می برد یا نه، اولین قدم این است که به پزشک مراجعه کنید که بتواند این وضعیت را ارزیابی کند.

مهم است که تقویت جنبه روانشناختی فرزندتان را در نظر بگیرید و کارشناسان توصیه می کنند که مکالمه شما مستقیماً روی کاهش وزن متمرکز نباشد بلکه بر حفظ سلامت عمومی تمرکز کند تا حساسیت فرد در مورد اضافه وزن تقویت نشود. اطمینان حاصل کنید که کل خانواده به رفتارهای سالم پایبند هستند تا کودک احساس تبعیض یا انزوا نکند. رفتن به یک گردش خانوادگی که شامل فعالیت بدنی مانند شنا یا دوچرخه سواری و یا پیاده روی می شود و برنامه ریزی برای داشتن وعده های غذایی سالم با هم، کارهایی هستند که باعث می شود او احساس کند تنها نیست. یک تیم، در حالی که او برای کاهش وزن تلاش می کند، همراه و کمک او هستند.

راه های مقابله با افزایش وزن در کودکان

هدفگذاری در حد توان کودک باشد

اهداف کوچک و قابل دستیابی روزانه را تعیین کنید تا کودک در مواجهه با اهداف بزرگ ناامید نشود. توصیه می شود که کودک را در فعالیت های ورزشی غیر رقابتی درگیر کنید. این نوع فعالیت به دلیل تاثیر روانی مثبت آنها در افزایش اعتماد به نفس کمک شایانی برای اوست. انجام برخی فعالیت های ورزشی علاوه بر ورزش، کودک را به شرکت در فعالیت های دیگر مانند بازی، نقاشی و غیره تشویق می کند، زیرا باعث ایجاد حس اعتماد به نفس می شود و به او کمک می کند تا احساسات خود را راحتتر بیان کند.

راه های مقابله با افزایش وزن در کودکان

رژیم غذایی چطور باشد؟

کودک خود را مجبور به پیروی از رژیم های غذایی افراطی نکنید، زیرا این برنامه های رژیمی لزوما تمام نیازهای غذایی او را در مرحله رشد برآورده نمی کنند. پس در ابتدا مطمئن شوید که جایگزین های سالمی برای تنقلات و غذایی که کودک می خورد، چه نوع و چه مقدار و چه رفتارها و الگوهای مرتبط با آن در نظر گرفته اید، مانند پاپ کورن، میوه ها و سبزیجات تمیز و جو دوسر.

راه های مقابله با افزایش وزن در کودکان

عادت های دیگر موثر در وزن

برخی از مطالعات، کیفیت پایین خواب را به افزایش وزن مرتبط می‌دانند. پس مطمئن شوید که یک برنامه درست برای خواب تنظیم کنید. حداقل یک ساعت قبل از خواب از استفاده از صفحه‌نمایش جلوگیری کنید. حتی در روزهای تعطیل از یک برنامه خواب ثابت پیروی کنید.

به یاد داشته باشید که هدف شما این است که به فرزندتان کمک کنید تا چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی زندگی سالم و شادی داشته باشد. فقط روی خلاص شدن از شر چند کیلوگرم از وزنش تمرکز نکنید و حتما کودک را تشویق کنید تا با شما ارتباط سالم و پویایی برقرار کند. احساسات خود را بیان کند و درک خود را از فشارهایی که متحمل می شود نشان دهد. اگر به جایی برسید که نتوانید به او کمک کنید، کمک گرفتن از یک روانشناس ضرری ندارد، زیرا روانشناس می تواند به شما در یافتن ریشه های فشارهای عاطفی و روانی کمک کند.»

کد خبر 865269
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha