بعد از اضافه شدن هواپیماهای جدید به صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور در سه سال اخیر، گرچه هنوز هم شرایط صنعت هوایی با وضعیت آرمانی ۵۵۰ فروندی فاصله زیادی دارد؛ اما نسبت به بحران سال ۱۴۰۰ نیز فاصله بسیاری گرفته و وضعیت آن پایدار است.

فرودگاه مهرآباد

به گزارش همشهری آنلاین، بعد از آسیب‌هایی که شیوع کرونا به صنعت حمل‌ونقل هوایی جهان وارد کرد، ایرلاین‌های ایرانی هم با انبوهی از پرنده‌های زمین‌گیر، ناترازی درآمد و هزینه و کمبود قطعه مواجه شدند و در این میان به‌واسطه بیش از ۴ دهه تحریم فلج‌کننده، توانی برای ادامه کار نداشتند.

در این دوره، صنعت هوایی ایران با کمبود نقدینگی، نبود قطعه، هواپیماهای زمین‌گیر و مهاجرت متخصصان مواجه بود؛ اما در دولت سیزدهم با اجرای چهار راهبرد تاب‌آوری، توسعه ناوگان، نوسازی ناوگان و ساخت هواپیمای بومی، تلاش شد این صنعت از حال احتضار خارج شود.

آن‌گونه که محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، می‌گوید: در عمر ۳۳ ماهه دولت سیزدهم، ۱۰۱ فروند هواپیما و هلیکوپتر به ناوگان هوایی کشور اضافه شده که نقش مؤثری در بازیابی توان خدمت‌رسانی آن داشته است.

محمدی بخش، در نشست خبری تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در صنعت هوایی، افزود: از این تعداد پرنده جدید، ۵۵ فروند وارد چرخه عملیات پروازی شده و ۴۶ فروند باقی مانده در حال کنترل و آماده سازی برای ورود به چرخه است.

او اظهار کرد: امروز شاهد حضور هواپیماهای ایرانی در دنیا و هواپیماهای خارجی در ایران هستیم. بیش از ۴۰ موافقت‌نامه بین‌المللی با همسایگان داریم و تفاهم‌نامه‌ای نیز با کشور روسیه به‌عنوان کشوری صاحب‌تجربه در بخش هوانوردی امضا شده است.

به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، کشور در تأمین قطعه نیز مشکلات جدی داشت اما با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و نیروهای متخصص داخلی در حال حاضر در این زنجیره بیش از ۲۰۰۰ قطعه ساخته می‌شود.

طبق آمارهای اظهارشده از سوی محمدی‌بخش، در شرایط فعلی ۲۸ شرکت هواپیمایی خارجی به ایران پرواز می‌کنند و در حوزه حمل بار نیز ایران با پنج قاره جهان همکاری دارد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور درباره گران شدن بلیت هواپیما در هفته‌های اخیر، مدعی شد که این سازمان با هماهنگی انجمن شرکت‌های هواپیمایی نظارت‌های لازم را بر قیمت بلیت انجام می‌دهد و ضمن پیگیری درخواست مردم، از سران قوا خواسته است که به مسئله نرخ ورود پیدا کنند.

کد خبر 865908
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha