لایو اینستاگرامی هافبک چلسی در اتوبوس تیم ملی آرژانتین جنجال‌های زیادی به پا کرد.

انزو امباپه

به گزارش همشهری‌آنلاین، کشمکش‌ها بر سر توهین نژادپرستانه بازیکنان آرژانتینی و در راس آنها انزو فرناندس به بازیکنان سیاهپوست تیم ملی فرانسه ادامه دارد. همه‌چیز از لایو اینستاگرامی هافبک چلسی در اتوبوس تیم ملی آرژانتین آغاز شد، لایوی که در آن برخی از بازیکنان در حال خواندن آهنگی علیه فرانسه و بازیکنانش بودند. آرژانتینی‌ها می‌خواندند: «آنها برای فرانسه بازی می‌کنند، اما آنگولایی هستند، مادرشان نیجریه‌ای و پدرشان کامرونی، اما پاسپورت فرانسوی دارند.»

ریشه دشمنی بین آرژانتینی‌ها و فرانسوی‌ها به فینال جام جهانی برمی‌گردد؛ جایی که امیلیانو مارتینس در کنار مسی در جشن خیابانی قهرمانی تیم در بوئنوس آیرس، عروسک لاک‌پشت نینجا را برای تمسخر امباپه در دست گرفته بود. مسی آن زمان همبازی امباپه در فرانسه بود و همین توهین باعث شد تا فصل بعد از قهرمانی، هواداران پاریس با ستاره آرژانتینی چپ بیفتند. آنها انتظار داشتند کاپیتان آرژانتین به دروازه‌بان تیمش تذکر بدهد نه اینکه با او بخندد و همراهی‌اش کند.

البته این پایان ماجرا نبود و رفتار امیلیانو مارتینس و دیگر بازیکنان ادامه یافت. از آنجا که در تیم ملی این کشور همگی خود را نوچه کاپیتان تیم‌شان می‌دانند، در دشمنی با فرانسوی‌ها با هم رقابت دارند. حالا حرکت تازه انزو فرناندس بازتاب منفی گسترده‌ای در سطح بین‌المللی داشته و سروصدای فراوانی به راه انداخته است. ماسچرانو، بازیکن سابق بارسلونا که هم‌اکنون سرمربی تیم المپیک آرژانتین است مدعی شده آرژانتینی‌ها نژادپرست نیستند اما این اظهارنظر درست به‌نظر نمی‌رسد. پس از رفتار انزو و همبازیانش، وسلی فوفانا، همبازی‌اش در چلسی این حرکات را نژادپرستی بی‌پروا خواند و هم‌تیمی خود را در شبکه‌های اجتماعی آنفالو کرد. پس از او دیگر بازیکنان سیاهپوست چلسی نظیر بادیاشیله، دیساسی، گوستو، انکونکو، اوگوچوکوو، مالانگ سار، دیوید فوفانا، رومئو لاویا و آرماندو برویا هم او را آنفالو کردند. گفته می‌شود آبی‌ها قصد دارند برخورد سفت و سختی با انزو داشته باشند.

انزو فرناندس، که در فوریه ۲۰۲۳ با قرارداد بی‌سابقه ۱۳۲‌میلیون دلاری (۱۰۷‌میلیون پوند) به چلسی پیوست، بعد از حواشی ایجاد شده عذرخواهی کرده و گفته است: «واقعا متأسفم». این در حالی است که پدر انزو، رائول از رفتار پسر دفاع کرده و گفته: «در سال ۲۰۱۴، زمانی که آلمان آرژانتین را شکست داد، رقص گائوچو داشتند و ما را نادان و کوتوله خطاب کردند. در سال ۲۰۱۸، فرانسوی‌ها به‌خاطر جثه مسی او را مورد تمسخر قرار دادند. ما هرگز نگفتیم که آنها علیه ما تبعیض قائل شده‌اند.»

جالب اینکه خولیو گارو، معاون وزیر امور خارجه آرژانتین که از انزو و مسی درخواست کرده بود بابت این رفتار عذرخواهی کنند، از کار برکنار شده است. در آرژانتین مسی و مارادونا جزو مقدسات محسوب می‌شوند. بر همین اساس، شخص دوم حکومت این کشور هم علیه منتقدان دست به‌کار شد. ویکتوریا ویاروئل، معاون اول ریاست‌جمهوری این کشور نوشت: «ما یک کشور آزادیم و هرگز نخواستیم خود را بر زندگی دیگران تحمیل کنیم. کشورهای استعمارگر نمی‌توانند ما را به‌خاطر یک سرود فوتبالی یا افشای حقایقی که آنها نمی‌خواهند به آن اعتراف کنند بترسانند. ریاکاران دست از تظاهر و کینه‌توزی بیهوده بردارید. انزو، ما با تو هستیم.»

البته پس از شکایت فدراسیون فوتبال فرانسه، فیفا قصد مداخله دارد. در بیانیه رسمی فیفا آمده: «فیفا این ویدئو را دیده است که در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شود. ما به‌شدت هر نوع تبعیض از سوی هر شخصی اعم از بازیکنان، هواداران و مقامات را محکوم می‌کنیم.»

هوگولوریس دروازه‌بــــان سابق فرانسه و تاتنهام در واکنش به حواشی ایجادشده می‌گوید: «این حمله به مردم فرانسه بود، به‌ویژه به فرانسوی‌هایی که ریشه و خویشاوندان آفریقایی دارند.»

کد خبر 867913
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha