پنیر از جمله غذاهای مورد علاقه ما ایرانی‌هاست که آن را به عنوان غذای اصلی مصرف می‌کنیم. پنیر خواص زیادی دارد که ناشناخته‌اند و در تحقیقات جدید مشخص شده که پنیر سالم می‌تواند تأثیر مثبت بر شاخص‌های پیری سالم داشته باشد.

پنیر

همشهری آنلاین آرش نهاوندی: مطالعه دانشمندان چینی روی ۲.۳ میلیون نفر نشان داده که سلامت روان برای پیری سالم و طول عمر بسیار مهم است. با کمال تعجب، افرادی که دارای بهترین سلامت روانی و مقاومت در برابر استرس بودند نیز مصرف پنیر بیشتری را گزارش کردند که نشان دهنده ارتباط بین پنیر و تندرستی است.

دکتر ضیاالدین مظهری، متخصص تغذیه در این باره چند نکته مطرح می‌کند از جمله این که ضرورت اولیه درباره مصرف پنیرها اطمینان از تولید بهداشتی و اصولی آنهاست.

او ادامه داد: با توجه به مواد اولیه‌ای که پنیرها از آن درست می‌شوند، اول بحث سالم بودن آن شیری که می‌خواهیم تبدیل به پنیر کنیم، مطرح است. در درجه دوم به دلیل اینکه پنیر بر مبنای فرایند تخمیر از شیر نجوشیده باید تولید شود، آلوده بودن این شیرها به تب مالت یک عامل انتقال بیماری تلقی می‌شود و حتما شیر باید سالم و عاری از هر نوع آلودگی باشد. بنابراین پنیرهای محلی و پنیرهایی که بر مبنای اصول صحیح درست نشده‌ و چندین ماه در آب نمک غلیظ نگهداری نشده‌اند، نه تنها برای سلامت مفید نیستند که می‌توانند برای مضر و خطرناک هم باشند.

بیشتر بخوانید:

اگر پنیر زیاد مصرف کنیم چه اتفاقی برایمان می‌افتد؟

۴ عارضه جانبی مصرف بیش از حد پنیر که بدن را فرسوده می‌کند

او درباره انواع پنیرها بیان کرد: در کشوری مثل فرانسه ۲۶۰ نوع پنیر در دسترس است و علاوه بر این تنوع، پنیرها خواص بسیار متفاوتی هم دارند. این محصولات منابع خوب کلسیم هستند و اگر همراه با دیگر خوراکی‌ها از جمله گردو مصرف شوند، قسمتی از نیازهای بدن به ریز و درشت مغذی‌ها را تامین می‌کنند. در میان پنیرهای ایرانی، محصول لیقوان بهترین پنیری بود که در گذشته مصرف آن توصیه و به دنیا نیز صادر می‌شد، در اروپا نیز پنیر بلغاری تولید می‌شد که تشابه زیادی با پنیرهای تولید شده در ایران داشت. ما امروزه پنیرهای گوسفندی و پنیرهای تولید شده با شیر بز و گاو هم داریم، این‌ها با توجه به خواص و ترکیبات حیوانی که از او شیر تهیه شده متفاوت هستند.

مظهری با بیان این که گران‌ترین پینر، محصولی است که از شیر خر تهیه می‌شود و قیمت آن به کیلویی یک تا دو میلیون تومان هم می‌رسد، عنوان کرد: با وجود تنوع در این محصولات اما پنیرهای پاستوریزه چنانچه بر مبنای صحیح پاستوریزه شوند، سالم‌تر هستند. در حال حاضر کارخانه تولید این نوع پنیرها در انواع مدل‌ها و با اسامی گوناگون در کشور وجود دارند که مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو دریافت می‌کنند، برای حفظ سلامت بهتر است از پنیر پاستوریزه به عنوان سالم‌ترین پنیر استفاده کرد.

کد خبر 870203
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha