مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (سی‌دی‌سی) نخستین مورد عفونت انسانی با ویروس H5N1 آنفلوانزای پرندگان را در ایالت میسوری این کشور در شخصی گزارش کرده که هیچ تماس شناخته‌شده‌ای با حیوانات بیمار نداشته است.

bird flu

به گزارش همشهری آنلاین مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (‌سی‌دی‌سی)‌ می‌گوید این شخص مبتلا شده به ویروس آنفلوانزای پرندگان که در ۲۲ اوت (اول شهریور)‌ در بیمارستان بستری شده بود، اکنون بهبود پیدا کرده است.

بر اساس گزارش این سازمان این مورد بیماری از طریق سیستم نظارت بر آنفلوانزای فصلی در این ایالت آمریکا شناسایی شده است.

شناسایی این مورد به نگرانی فزاینده در مورد خطر شیوع این سویه ویروس آنفلوانزای پرندگان در میان انسان‌ها می‌افزاید، به خصوص این که این نخستین مورد عفونت با ویروس H5N1 در شخصی در آمریکا است که با ماکیان یا گاوهای شیرده سروکاری نداشته است.

البته سی‌دی‌سی می‌گوید در حال خطر انتشار این ویروس در میان عموم مردم کم است.

تابه‌حال شیوع ویروس آنفلوانزای H5N1 در دست‌کم ۱۹۶ گله گاوهای شیرده در ۱۴ ایالت آمریکا تائید است. همچنین شیوع این ویروس در میان ماکیان در ۴۸ ایالت آمریکا شناسایی شده است.

بر اساس گزارش سی‌دی‌سی، این بیمار تشخیص‌داده شده در ایالت میسوری پانزدهمین مورد عفونت انسانی با ویروس H5N1 در آمریکا از سال ۲۰۲۲ به بعد است. از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون ۱۴ مورد عفونت با این ویروس در میان کارگران مرغداری‌ها و گاوداری‌ها گزارش شده است. اکثر این افراد علائم خفیف شبیه آنفلوانزای فصلی ازجمله تب یا آبریزش بینی داشتند. همچنین بسیاری از این افراد التهاب ملتحمه (کنژکتیویت) یا چشم قرمز داشته‌اند.

تابه‌حال هیچ موردی از عفونت با ویروس H5N1 در گاوهای شیرده در ایالت میسوری گزارش نشده است، اما مواردی از عفونت با این ویروس در ماکیان دادوستد شده یا خانگی و نیز پرندگان وحشی گزارش شده است.

کارشناسان می‌گویند لازم است تحقیقات مفصلی انجام شود تا این بیمار چگونه به ویروس آنفلوانزای پرندگان مبتلا شده است.

آیا ویروس آنفلوانزای پرندگان توانایی سرایت میان انسان‌ها پیدا کرده است

در حال حاضر شواهدی وجود ندارد که ویروس H5N1 که در میان گاوهای شیرده در آمریکا انتشار پیدا کرده است، توانایی انتشار انسان به انسان را به دست آورده باشد. کارشناسان می‌گویند بررسی آزمایشگاهی ویروس موجود در نمونه به دست آمده از بیمار ایالت میسوری ضروری است تا معلوم شود آیا این ویروس جهش‌هایی به دست آورده است که به آن توانایی سرایت آسان‌تر انسان به انسان را داده است یا نه.

از طرف دیگر مقامات بهداشتی ایالت میسوری می‌گویند هیچ نشانه‌ای فعالیت غیرمعمول آنفلوانزا در مردم در این ایالت مشاهده نمی‌شود، ازجمله افزایش نیافتن مراجعات به اورژانس یا افزایش تشخیص آزمایشگاهی موارد ابتلا انسان‌ها به آنفلوانزا.

به گفته این مقامات آزمایشگاه بهداشت عمومی ایالت میسوری نمونه‌ای از این بیمار را دریافت کرد و آن را برای آزمایش بیشتر به سی‌دی‌سی فرستاد.

به گفته این مقامات این بیمار بزرگ‌سال دچار بیماری‌های زمینه‌ای است و آزمایش ابتدایی او از لحاظ ویروس آنفلوانزای نوع A مثبت شده بود (ویروس H5N1 یک ویروس آنفلوانزای نوع A است). به گفته آنها، در میان نزدیکان بیمار هیچ موردی از سرایت این ویروس شناسایی نشده است.

در جستجوی منشأ ویروس

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا ویروس به‌دست‌آمده از بیمار را آنالیز ژنتیکی خواهد کرد تا بفهمد آیا از همان سویه آلوده‌کننده ماکیان و گاوهای شیرده و برخی انسان‌های در تماس با آنها است یا نه.

کارشناسان می‌گویند درک منشأ ویروس برای شناسایی تهدید احتمالی که ویروس برای عموم مردم ایجاد می‌کند، بسیار مهم است. .

اگر این فرد مبتلا به همان سویه ویروسی باشد که افراد دیگر را آلوده کرده بود، باید یک زنجیره انتقال وجود داشته باشد، یا از حیوانات بیمار یا از فرد آلوده دیگر.

مقامات بهداشتی میسوری می‌گویند افرادی که در تماس با این بیمار بوده‌اند، در طول دوره زیر نظر بودن بدون علامت باقی مانده‌اند، بنابراین آنها ویروس را به شخص دیگری منتقل نکرده‌اند.

این احتمال هم مطرح شده است که فرد حامل سویه جدیدی از ویروس آنفلوانزای پرندگان باشد که قبلاً دیده نشده است و بیمار میسوری به احتمال زیاد پس از تماس نزدیک با یک پرنده مهاجر آلوده، به این سویه جدید مبتلا شده است.

اواخر تابستان زمانی است که بسیاری از پرندگان در حال مهاجرت هستند و ممکن است باعث جابجایی ویروس شوند. افراد ممکن است هنگامی که به این پرندگان مهاجر غذا می‌دهند، به ویروس مبتلا شوند.

منبع: ان‌بی‌سی نیوز

کد خبر 879516
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha