دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
۰ نفر

محرم ۱۴۰۳ از راه رسید و هنوز چراغ حسینیه جوانان اقبال در خیابان اقبال لاهوری روشن است؛ همان چراغ که بیش از ۵۰ سال پیش به دست یک سینمادار ارمنی روشن شد و هنوز میعادگاه عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) است. داستان راه‌اندازی این حسینیه در دل یکی از پرمشتری‌ترین سینماهای تهران قدیم را در ادامه بخوانید.

سینما

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: حکایت عشق و دلدادگی آرمن آوانسیان، سینماداری که سینمایش پاتوق فیلم‌بین‌های آن روزگار و بازیگران مشهور سینمای قبل از انقلاب بود، اما خود او میان بچه‌هیئتی‌ها و عزاداران حسینی معروف و محبوب شد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

داود رضایی، یکی از اعضای قدیمی هیئت، از راز این محبوبیت می‌گوید: «سال‌های پایانی دهه ۴۰ بود. همان سال‌ها که سینما رنگین‌کمان مثل خیلی از سینماهای تهران مشتری بسیار داشت. غروب‌ها در حوالی سینما جای پارک پیدا نمی‌شد. جوان‌ها از چهارگوشه شهر به هوای تماشای فیلم‌های روز و گاهی ملاقات با بازیگران مشهور آن دوره به سینما رنگین‌کمان می‌آمدند. گاهی چنان سالن مملو از جمعیت می‌شد که حتی در پارکینگ سینما هم جای سوزن انداختن نبود. همان روزها بود که آوانسیان تصمیم گرفت بخشی از پارکینگ سینما را به نوجوانان حسینی محله بدهد تا آنجا هیئت بگیرند و محرم و صفر را عزاداری کنند.»

ماجرای شعله‌ور شدن عشق امام حسین (ع) در سینه آن سینمادار ارمنی مثل بسیاری از قصه‌های عاشقانه در یک شب بارانی رقم خورد. شبی که آوانسیان کلید پارکینگ سینما را به یکی از جوانان‌ هیئت داد تا گوشه‌ای از پارکینگ سینمایی که عاشقش بود را در اختیار جوانان هیئتی محله قرار دهد. داودی می‌گوید: «هیئت ما مکان ثابتی نداشت. هر هفته در خانه یکی از اعضای هیئت مراسم برگزار می‌کردیم. فضا کم بود و خیلی‌ها نمی‌تواستند به هیئت بیایند. آن شب هیئت در خانه حاج ماشاالله نیکوکرداران، از پیرغلامان معروف محله، برگزار می‌شد. وسط مراسم بودیم که زنگ خانه به صدا درآمد. آوانسیان بود، همان مرد شیک‌پوش و سینمادار معروف. یک کلید و یک پاکت پول به ما داد. گفت: از فرداشب پارکینگ سینما در اختیار شماست. با این پول هم غذای نذری بدهید.»

شبی که یک سینمادار ارمنی دلباخته حسین(ع) شد

بیش از نیم قرن از آن شب بارانی می‌گذرد و هنوز داستان‌ عشق آوانسیان به امام حسین(ع) سینه به سینه در محله نقل می‌شود. داودی خاطره‌ای از مرحوم آوانسیان نقل می‌کند: «آوانسیان چنان عاشق امام حسین(ع) بود که هر سال پول اطعام ظهر عاشورا را می‌داد و فقط یک شرط داشت. شرطش این بود که از آن دیگ نذری یک پرس غذا به او بدهیم. بعدها شنیدیم که آن غذا را در فریزر می‌گذاشت و در طول سال برای تبرک در غذایش می‌ریخت.»

آرمن آوانسیان، سینمادار مسیحی ساکن شرق تهران، سال ۱۳۵۳ درگذشت، اما قاب عکس او تمام این سال‌ها در کنار تصاویر پیرغلامان و ذاکران محله در بهترین جای مجلس عزاداری امام حسین(ع) روی دست عزادران هیئت امام حسین(ع) بود.

شبی که یک سینمادار ارمنی دلباخته حسین(ع) شد

کد خبر 879970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha