شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۲
۱ نفر

ماست به عنوان یکی از محصولات لبنی با وجود تمام خواصی که در دل خود جای داده اما کمتر به مزایای مصرف آن پرداخته شده است.

ماست

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: ماست یک محصول لبنی سالم است که از تخمیر شیر تهیه می شود. این ماده خوراکی لذیذ مواد مغذی، پروبیوتیک‌ها، کلسیم، ویتامین B و پروتئین را فراهم می‌کند. به باکتری‌هایی که برای تهیه ماست استفاده می شود در اصطلاح «کشت ماست» می‌گویند.

چرا باید ماست بخوریم؟

این باکتری‌ها به تبدیل قند طبیعی موجود در شیر به اسید لاکتیک کمک می‌کنند که به ماست طعم و بافت می‌دهد. ماست را می‌توان از انواع شیر تهیه کرد. حتی می‌توان آن را در خانه با افزودن کمی کشک به شیر یا کمی آب لیمو تهیه کرد. از ماست و خیار، بورانی بادمجان و کدو، خورش ماست، ته جین مرغ و اسموتی، تا دیپ، ماست را می‌توان در طیف وسیعی از دستورالعمل‌ها استفاده کرد. علاقه مندان به سلامتی، ماست کم چرب را برای رژیم های کاهش وزن ترجیح می‌دهند.

ماست منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و پروبیوتیک‌ها است و می‌تواند به کاهش وزن، مراقبت از سلامت استخوان ها و همچنین سلامت روده کمک کند. مطالعات نشان داده که مصرف ماست با تغییر میکروبیوم کولون با کاهش وزن مرتبط است. این ماده خوراکی دوست داشتنی به عنوان منبع غنی از کلسیم و ویتامین D، می‌تواند فشار خون بالا را نیز کنترل کند.

به گفته پروفسور پل ژاک، محقق ارشد در «مرکز تحقیقات تغذیه انسانی ژان مایر»، چیزی که ما می‌دانیم این است که ماست منبع خوبی از مواد مغذی است. او می‌افزاید که ماست منبع غنی از ویتامین و مواد معدنی پروتئین با کیفیت بالا است، که این ویژگی ممکن است توضیح دهد که چرا ماست خواران کمتر دچار کمبود ویتامین‌های و B۱۲، کلسیم، منیزیم و روی می‌شوند. در این مطلب به یک سری از خواص کمتر شناخته شده ماست برای سلامتی پرداخته‌ایم.

بیشتر بخوانید:

تقویت سیستم ایمنی

مطالعات نشان داده که مصرف روزانه ماست می‌تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد. سالمندانی که روزانه ماست مصرف می‌کردند در مقایسه با کسانی که شیر می‌نوشیدند کمتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی بودند. بر اساس نتایج تحقیقاتی دیگر ماست حاوی پروبیوتیک‌ها و ویتامین D است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

بهبود سلامت قلب

به گفته محققان، مصرف روزانه ماست می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد. ماست سرشار از پروبیوتیک‌ها، مواد مغذی و پروتئین است که همگی به سلامت قلب کمک می‌کنند. طبق گزارش سرویس خدمات بهداشتی بریتانیا (NHS)، مصرف بیشتر ماست با کاهش ۳۰ درصدی خطر انفارکتوس میوکارد همراه است.

مدیریت وزن

تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که بیش از سه وعده ماست در هفته مصرف می‌کنند بهتر می‌توانند وزن خود را مدیریت کنند. ماست حاوی باکتری‌های اسید لاکتیک است که برای سلامت روده مفید است و ماتریکس غذایی غنی آن، هوس را کاهش می‌دهد. مواد مغذی ماست نیز انرژی پایدار مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

تقویت سلامت استخوان‌ها

ماست یک نیروگاه غذایی است که سرشار از کلسیم، ویتامین D و پروتئین است. مطالعه‌ای روی بزرگسالان ایرلندی که در نشریه «استئو پوروسیس اینترشنال» (Osteoporosis International) منتشر شده نشان می‌دهد افرادی که ماست مصرف می‌کنند سلامت استخوان‌های بیشتری دارند.

بهبود فشار و قند خون

محققان در نتیجه مطالعات خود دریافته‌اند افرادی که ماست می‌خورند بیشتر احتمال دارد فشار خون پایین‌تری داشته باشند. ماست به کاهش سطح گلوکز خون کمک می‌کند و سرشار از کلسیم، پروتئین، منیزیم، پتاسیم و ویتامین D است. این مواد مغذی هم می‌توانند به نرم شدن و هم سفت شدن رگ‌های خونی در صورت نیاز کمک کنند.

منبع: تایمز آف ایندیا

کد خبر 881000
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha