ما از گیاهان و ادویه‌های زیادی در آشپزی خود به ویژه زردچوبه، سیر و شنبلیله در طبخ گوشت مرغ و انواع خورش‌ها استفاده می‌کنیم گیاهان و ادویه‌ها چیز جدیدی در آشپزی ما و سایر مللل نیستند و ثابت شده که بسیاری از آن‌ها برای ارتقای سلامت عمومی بدن نیز مفید هستند.

spice - ادویه - ادویه قیمه - چاشنی غذا - چاشنی قیمه

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: گیاهان و ادویه‌هایی که در غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرند هم به دلیل خواص درمانی و هم طعم و مزه شان همواره مورد توجه بوده‌اند. به گزارش هلت لاین، تحقیقات انجام گرفته در سال‌های اخیر شواهدی را برای فواید سلامتی بی‌شمار گیاهان و ادویه‌های غذایی پیدا کرده است.

دارچین؛ ضد دیابت

خواص جادویی گیاهان و ادویه‌هایی که هر روز مصرف می‌کنیم

دارچین یک ادویه محبوب است که در انواع دستور العمل‌ها و محصولات پخته یافت می‌شود. حاوی ترکیبی به نام سینامالدئید است که خواص دارویی دارچین است به آن ربط داده می‌شود. دارچین دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قوی است و به مبارزه با التهاب کمک می کند و نشان داده شده که کلسترول و تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد. اما مهمترین عملکرد دارچین برای سلامت عمومی بدن تاثیر آن بر سطح قند خون است. دارچین می‌تواند قند خون را با مکانیسم‌های مختلفی کاهش دهد، از جمله با کند کردن تجزیه کربوهیدرات‌ها در دستگاه گوارش و بهبود حساسیت به انسولین.

مریم گلی؛ تقویت حافظه

خواص جادویی گیاهان و ادویه‌هایی که هر روز مصرف می‌کنیم

مریم گلی به دلیل خواص درمانی خود در قرون وسطی شهرت زیادی داشت و حتی برای جلوگیری از طاعون استفاده می‌شد. تحقیقات کنونی نشان می‌دهد که مریم گلی ممکن است بتواند عملکرد مغز و حافظه را بهبود ببخشد، به خصوص در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر. بیماری آلزایمر با کاهش سطح استیل کولین، یک پیام رسان شیمیایی در مغز همراه است. مریم گلی از تجزیه استیل کولین جلوگیری می کند. در یک مطالعه ۴ ماهه روی ۴۲ فرد مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط، عصاره مریم گلی بهبود قابل توجهی در عملکرد مغز ایجاد کرد. مریم گلی همچنین می‌تواند از بروز عفونت‌های دهانی و لثه‌ای و آبسه‌های دندانی جلوگیری کرده و بوی بد دهان را از بین ببرد. مریم گلی از خانواده نعنا است که بیشتر از برگ‌های آن استفاده می‌شود؛ یک گیاه تلخ مزه‌ای که دارای اسانس و رایحه‌ی مشخصی است.

نعناع تند؛ کاهش درد سندرم روده تحریک‌پذیر

خواص جادویی گیاهان و ادویه‌هایی که هر روز مصرف می‌کنیم

استفاده از نعناع تند(فلفلی) در طب سنتی سابقه طولانی دارد. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که روغن نعناع تند می‌تواند درد در سندرم روده تحریک پذیر را بهبود ببخشد. به نظر می‌رسد نعناع تند با شل کردن عضلات صاف روده بزرگ عمل می‌کند و باعث تسکین درد ناشی از حرکات روده می‌شود. عصاره این گیاه همچنین به کاهش نفخ شکم، که یک علامت رایج گوارشی است، کمک می کند. برخی از مطالعات نیز نشان می‌دهد که نعناع تند می‌تواند به مبارزه با حالت تهوع کمک کند. سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS‏) نوعی اختلال در عملکرد روده است که با درد مزمن در ناحیه شکم، احساس ناراحتی، نفخ و تغییرات در عادات روده‌ای، بدون هرگونه علت ارگانیک دیگری، مشخص می‌شود. اسهال یا یبوست می‌توانند علامت غالب آن باشد که ممکن است به صورت متناوب ظاهر شوند.

زردچوبه؛ ضد التهابی قوی

خواص جادویی گیاهان و ادویه‌هایی که هر روز مصرف می‌کنیم

زردچوبه ادویه‌ای است که به اغلب غذاها رنگ زرد می‌دهد و ما اغلب در زمان تفت دادن پیاز و سرخ کردن گوشت و مرغ از آن استفاده می‌کنیم. این ادویه حاوی چندین ترکیب با خواص دارویی است که مهمترین آن‌ها کورکومین است. کورکومین یک آنتی اکسیدان فوق العاده قوی است که به مبارزه با آسیب اکسیداتیو و تقویت آنزیم‌های آنتی اکسیدانی بدن کمک می‌کند. این مهم است، زیرا اعتقاد بر این است که آسیب اکسیداتیو یکی از مکانیسم‌های کلیدی در ایجاد پیری و بسیاری از بیماری‌ها است. کورکومین همچنین به شدت ضد التهاب است، تا جایی که با اثربخشی برخی از داروهای ضد التهابی مطابقت دارد. با توجه به اینکه التهاب طولانی مدت و سطح پایین تقریبا در هر بیماری مزمن نقش مهمی ایفا می کند، تعجب آور نیست که ببینیم کورکومین با انواع فواید سلامتی مرتبط است. مطالعات نشان می دهد که کورکومین می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد، با آلزایمر مبارزه کند، خطر بیماری قلبی و سرطان را کاهش دهد و آرتریت را تسکین دهد.

فلفل قرمز تند؛ کاهش اشتها و افزایش چربی سوزی

خواص جادویی گیاهان و ادویه‌هایی که هر روز مصرف می‌کنیم

فلفل کاین یا فلفل قرمز تند نوعی فلفل چیلی است که برای تهیه غذاهای تند استفاده می‌شود. ماده فعال موجود در آن کپسایسین نام دارد که در بسیاری از مطالعات نشان داده شده است که باعث کاهش اشتها و افزایش چربی سوزی می شود. به همین دلیل، یک عنصر رایج در بسیاری از مکمل‌های تجاری کاهش وزن است. یک مطالعه نشان داد که افزودن ۱ گرم فلفل قرمز به وعده‌های غذایی باعث کاهش اشتها و افزایش چربی سوزی در افرادی می‌شود که به طور منظم فلفل مصرف نمی‌کنند. با این حال، هیچ تاثیری در افرادی که عادت به خوردن غذاهای تند داشتند، وجود نداشت، که نشان می‌دهد ممکن است تحمل نسبت به اثرات فلفل قرمز تند ایجاد شود. برخی از مطالعات حیوانی همچنین نشان داده اند که کپسایسین با انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان ریه، کبد و پروستات مبارزه می‌کند.

زنجبیل؛ درمان تهوع

خواص جادویی گیاهان و ادویه‌هایی که هر روز مصرف می‌کنیم

زنجبیل می‌تواند حالت تهوع را درمان کند و دارای خواص ضد التهابی است زنجبیل یک ادویه محبوب است که در چندین شکل از طب جایگزین استفاده می‌شود. مطالعات به طور مداوم نشان داده اند که ۱ گرم یا بیشتر زنجبیل می‌تواند با موفقیت حالت تهوع را درمان کند. این شامل حالت تهوع ناشی از تهوع صبحگاهی، شیمی درمانی و بیماری دریا می شود. یک مطالعه روی افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ نشان داد که ۲ گرم عصاره زنجبیل در روز، نشانگرهای التهاب روده بزرگ را به همان روش آسپرین کاهش می‌دهد. تحقیقات دیگر نشان داد که مخلوطی از زنجبیل، دارچین و روغن کنجد باعث کاهش درد در افراد مبتلا به آرتروز می شود. عصاره این گیاه اثربخشی مشابه درمان با آسپرین یا ایبوپروفن دارد.

شنبلیله؛ کاهش دهنده قند خون

خواص جادویی گیاهان و ادویه‌هایی که هر روز مصرف می‌کنیم

شنبلیله که ما آن را در طبخ قرمه سبزی استفاده می‌کنیم اثرات مفیدی بر قند خون دارد. این گیاه حاوی پروتئین گیاهی ۴-هیدروکسی ایزولوسین است که می‌تواند عملکرد هورمون انسولین را بهبود بخشد. بسیاری از مطالعات انسانی نشان داده‌اند که حداقل ۱ گرم عصاره شنبلیله در روز می‌تواند سطح قند خون را به ویژه در افراد دیابتی کاهش دهد.

رزماری؛ پیشگیری از آلرژی

خواص جادویی گیاهان و ادویه‌هایی که هر روز مصرف می‌کنیم

رزماری گیاهی است که ما اغلب از آن برای طعم دادن به مرغ و گوشت در غذاهای خود استفاده می‌کنیم. رزماری می‌تواند به جلوگیری از آلرژی و احتقان بینی کمک کند. ماده فعال رزماری اسید رزمارینیک نام دارد. نشان داده شده که این ماده پاسخ های آلرژیک و احتقان بینی را سرکوب می‌کند. رزماری همچنین از خواص دارویی زیادی نیز برخوردار است که محبوبیت آن را دوچندان کرده است. از قدیم الایام، رزماری در طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله مشکلات گوارشی، عفونت‌ها، التهاب‌ها و بهبود سلامت پوست و مو مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 888561
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha