کباب برگ که به عنوان یکی از غذاهای شاهانه و خوش طعم در رستوران‌های مختلف سرو می‌شود، جزو انتخاب اصلی افرادی است که به کیفیت، طعم و عطر دل‌انگیز غذا توجه دارند.

کباب برگ

به گزارش همشهری آنلاین، طرز تهیه کباب برگ چگونه است؟ آیا می‌توان در محیط خانه، کباب برگ را به همین خوشمزگی آماده کرد؟ در ادامه علاوه بر پاسخ به سوالات ذکر شده، ترفندهای آشپزی برای پخت کباب برگ رستورانی و اصیل را توضیح می‌دهیم.

کباب برگ؛ غذای اصیل ایرانی

زمانی که برش‌های پهن اما نازک گوشت که از قبل طعم‌دار شده‌اند، روی سیخ در کنار هم قرار می‌گیرند و روی دمای ملایم کامل مغز پخت می‌شوند، غذایی بسیار خوش طعم به وجود می‌آید که احتمالا از عطر، ظاهر و مزه آن به وجد می‌آیید. در واقع می‌توان گفت که این کباب برگ خوشمزه، یکی از سه غذای اصلی رستوران‌ها است که در فرهنگ پیشینه ایران جایگاهی ویژه دارد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کباب کوبیده | فوت و فن های درست کردن یک کباب کوبیده اصیل در خانه

مواد اولیه برای تهیه کباب برگ

برای یادگیری طرز تهیه کباب برگ، ابتدا باید مواد اولیه لازم برای پخت آن را تهیه کنید. فراموش نکنید که مصرف مواد اولیه باکیفیت و تازه، در طعم و کیفیت نهایی غذا تاثیر به سزایی دارد. ضمنا برخی از مواد اولیه مانند میزان گوشت یا مصرف ادویه‌جات اختیاری به سلیقه و طبع شخصی افراد بستگی دارد. به طور معمول می‌توان از فرایندی که در ادامه ذکر می‌شود، برای پخت این غذا در ازای هر نفر استفاده کنید.

گوشت

مهم‌ترین بخش پخت یک کباب برگ خوشمزه، تهیه گوشت مناسب است. به طور کلی، بهتر است در کباب برگ از راسته گوساله یا گوسفندی استفاده کنید، اما استفاده از بخش‌های دیگری مانند گوشت ران یا فیله هم امکان‌پذیر است. می‌توان گفت که ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم گوشت که از ضخامت مناسبی برخوردارند، برای هر فرد کفایت می‌کند.

پیاز و سیر

پیاز و سیر برای طعم‌دار کردن گوشت مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند به عنوان مایع غذا در کنار کباب برگ سرو شوند که در ترکیب با برنج، طعم لذیذی به ارمغان می‌آورند. بهتر است برای هر فرد، یک پیاز متوسط یا نصف پیاز بزرگ در نظر بگیرید. از طرفی یک سیر کامل برای طعم‌دار کردن تمام گوشت کبابی کافی است.

روغن

چرب کردن گوشت به کمک روغن انجام می‌شود. به همین منظور باید مطابق با میل خود، یکی از انواع روغن مانند آفتاب‌گردان را از قبل آماده کنید.

ادویه

مهم‌ترین ادویه‌های ضروری در پخت کباب برگ شامل نمک، فلفل، زردچوبه، زعفران و دارچین می‌شوند که مقدار هر کدام به سلیقه شما بستگی دارد.

طرز تهیه مرحله به مرحله کباب برگ

زمانی که کباب برگ را در رستوران‌های مختلف سفارش می‌دهیم، با خود فکر می‌کنیم که پخت این غذا بسیار سخت است و احتمالا از پس آن بر نیاییم. در حالی که طرز تهیه کباب برگ بسیار آسان است و نیاز به سپری کردن مراحلی است که در طعم و عطر غذا تاثیر می‌گذارند. این مراحل عبارتند از:

آماده سازی گوشت

پس از شستشوی گوشت، آن را را روی تخته گوشت قرار دهید و با چاقویی که قبلا تیز شده است، آن را به ورقه‌های نازک و یک‌دست برش بزنید. بهتر است ضخامت برش‌ها باید حدود نیم یا یک سانتی‌متر باشد. دلیل اهمیت ضخامت برش‌های گوشت، تاثیر آن در مغز پخت شدن غذا است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کباب تابه‌ای | به ۲ شیوه ساده کباب دیگی خوشمزه بپزید

مزه دار کردن

در مرحله بعد باید به سراغ مزه دار کردن گوشت بروید. برای این کار، پیازها را رنده کنید و آب و بقایای پیاز را از یک‌دیگر جدا کنید. سپس، گوشت‌های برش خورده را در یک کاسه قرار دهید.

در ادامه، پیاز رنده شده، نمک، فلفل سیاه و سایر ادویه‌های دلخواه را به گوشت اضافه کنید. توجه داشته باشید که آب‌لیمو در این مرحله می‌تواند گوشت را سفت کند، بنابراین استفاده از آن را به لحظات آخر موکول کنید. در ادامه، زعفران دم کرده را به مخلوط اضافه کنید.

حالا وقت آن رسیده است تا همه مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید تا گوشت به طور کامل به ادویه‌ها آغشته شود. سپس روی ظرف را با سلفون یا پلاستیک بپوشانید و حداقل ۳۰ دقیقه و حداکثر ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت به خوبی مزه دار شود. بدیهی است که هر چه زمان بیش‌تری برای مزه‌دار کردن گوشت صرف کنید، طعم بهتری در غذا مشاهده می‌کنید.

کباب برگ سنتی و اصیل ایرانی را خودتان به روش رستوران‌های اصیل درست کنید + ترفندها

پخت

حالا سیخ‌های کبابی که از ضخامت مناسبی برخوردارند را انتخاب کنید و برای استفاده بهتر، آن را با کمی روغن چرب کنید. سپس، گوشت‌های مزه دار شده را به صورت زیگزاگ روی سیخ‌ها بکشید. در صورتی که از اجاق آتش برای پخت این غذا استفاده می‌کنید، دمای آن را تنظیم کنید و با چرخاندن به موقع سیخ‌ها، منتظر پخت کامل غذا بمانید. اما در صورتی که در محیط خانه این غذا را می‌پزید، تابه گریل را روی حرارت متوسط گرم کنید. سپس، گوشت‌ها را روی تابه گریل قرار دهید و به مدت چند دقیقه از هر طرف گریل کنید تا به خوبی پخته شوند و تغییر رنگ دهند. ضمنا در حین پخت به گوشت‌ها روغن بزنید تا خشک نشوند.

سرو غذا

فراموش نکنید که یک غذای اصیل ایرانی در کنار چاشنی و تنقلات دیگر خوشمزه است. بنابراین، کباب برگ آماده را با ته‌چینبرنج، سبزیجات کبابی، سیب‌زمینی خلالی، سالاد، ترشی کلم، نان و دیگر موارد دلخواه سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه جوجه کباب | فوت‌وفن خوشمزه و مزه‌دار کردن جوجه | چگونه جوجه کباب را ترد کنیم؟

ترفندهای تهیه کباب برگ اصیل ایرانی

احتمالا برای‌تان پیش آماده است که مطابق طرز تهیه کباب برگ پیش بروید، اما طعم و عطر دلخواه را در غذا مشاهده نکنید و با خود بگویید فوت کوزه‌گری این غذا، نکته دیگری است. برای رفع این مسئله به ترفندهایی که در ادامه توضیح می‌دهیم، توجه کنید:

  • در انتخاب گوشت، وسواس به خرج دهید. توجه کنید که گوشت راسته نرم‌تر است و برای کباب برگ، انتخاب بهتری به شمار می‌رود.
  • سعی کنید زمان بیش‌تری به طعم‌دار کردن غذا اختصاص دهید. ضمنا، در مصرف زعفران دم‌کشیده دست و دل‌باز باشید. زیرا این موضوع می‌تواند روی عطر و پخت بهتر غذا تاثیر بگذارد.
  • اگر به دنبال مغز پخت شدن غذا هستید، برش‌های گوشت را با دقت و ضخامت مناسب جدا کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا با تنظیم درجه حرارت و بدون ایجاد سوختگی، پخت کاملی داشته باشید.

کباب برگ سنتی و اصیل ایرانی را خودتان به روش رستوران‌های اصیل درست کنید + ترفندها

جمع‌بندی

کباب برگ به عنوان یکی از غذاهای مورد علاقه‌ی کباب‌پسندان، طعم لذیذ و عطر فوق‌العاده‌ای دارد. ما در این مطلب به بررسی طرز تهیه کباب برگ اصیل ایرانی پرداختیم.

کد خبر 890415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha