دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

علی شاکری: تیم ملی والیبال ایران با پیروزی قاطع مقابل قزاقستان و شکست کره‌جنوبی برابر ژاپن برای چهارمین بار در طول تاریخ، توانست جواز صعود به مرحله نهایی مسابقات قهرمانی جهان را به دست آورد.

شاید این سخت‌ترین آزمون ورودی والیبال ایران به مسابقات قهرمانی جهان بود که ملی‌پوشان والیبال توانستند در آن موفق باشند. باید اذعان کرد که کوماکی دشوارترین آزمون والیبال ایران طی نیم قرن اخیر بود. در میدانی که کره‌جنوبی یکی از تیم‌های همیشه حاضر در مسابقات قهرمانی جهان، لیگ جهانی و بازی‌های المپیک نتوانست به مرحله نهایی صعود کند، صعود ایران همراه ژاپن خط بطلانی بود به همه پیش‌بینی‌های قبلی و به‌خصوص پیش‌بینی سایت فدراسیون جهانی والیبال FIVB.

تا قبل از شروع مسابقات، دو تیم ژاپن و کره با توجه به سوابق طولانی و درخشان‌شان بخت اول صعود به شمار می‌رفتند و حتی مسئولان برگزاری با قرار دادن دیدار پایانی بین ژاپن و کره نیز بر این موضوع صحه گذاشته بودند. اما پیروزی روز اول ایران مقابل کره‌جنوبی همه برنامه‌ریزی‌‌ها را به هم ریخت و در نهایت این تیم ایران بود که همانند جام کنفدراسیون آسیا با صعود به مسابقات قهرمانی جهان، شگفتی‌ساز شد.

پیروزی قاطع برابر آسمانخراش‌های قزاق

تیم ایران در بازی با تیم بلندقامت قزاقستان تاکتیک سرعت و بازی ترکیبی را انتخاب کرد و با وجود باخت نزدیک در ست سوم- که به نظر می‌رسد تیم ایران برای بهبود معدل ست بهتر در رقابت با کره اینچنین برنامه‌ریزی کرده بود- درخشان‌ترین نتیجه را نسبت به دو تیم کره و ژاپن در مصاف با این حریف آسیای مرکزی به دست آورد.

کسب 14 و 12 امتیاز از سوی سرعتی‌زنان ایران (موسوی و نادی) و 20 امتیاز از سوی بازیکنان قدرتی دریافت‌کننده (زرینی، کشاورزی و نظری‌افشار) در کنار 5 امتیازی که سعید معروف بازیساز پرتلاش ایرانی گرفت، باعث شد شاگردان معدنی به مسابقات قهرمانی جهان راه پیدا کنند. بهترین بازیکن قزاقستان هم در این میدان کسی نبود جز «میلکوکوویچ» غول 2 متر و 16 سانتیمتری که سال گذشته را در لیگ برتر ایران گذراند و عضو تیم فولاد ارومیه نیز بود.

پایان شایعات

پیروزی قاطع ژاپنی‌ها آن هم با نتیجه 3 بر صفر در بازی پایانی مقابل کره‌جنوبی که رقیب سنتی ژاپنی‌ها محسوب می‌شود پایانی بود بر شایعات یکی دو روز اخیر برخی‌ رسانه‌ها.

 ژاپن در شرایطی بهترین موقعیت را نسبت به دو تیم مدعی ایران و کره با دو پیروزی و قبل از رویارویی در بازی آخر داشت که  این تیم را در پیکاری یک‌طرفه، 3 بر صفر مغلوب کرد تا کره‌ای‌ها پس از چند دهه از راهیابی به مسابقات قهرمانی جهان باز بمانند. ژاپن در 3 ست پیاپی با نتایج 25 بر 23، 25 بر 16 و 25 بر 22 کره را شکست داد.

ژاپن با این برد با 6 امتیاز همراه ایران 5 امتیازی در کنار چین و استرالیا به عنوان نمایندگان آسیا و اقیانوسیه به هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان صعود کردند. با انتخاب ایران و ژاپن، تعداد تیم‌های صعودکننده به مرحله نهایی مسابقات قهرمانی جهان 2010 ایتالیا به 21 تیم رسید و به احتمال فراوان امروز با صعود کانادا و مکزیک از منطقه نورسکا و آرژانتین از گروه دوم آمریکای جنوبی، تکلیف نهایی 24 تیم حاضر در این رقابت‌ها مشخص خواهد شد.

ناداوری‌ها مانع صعود ایران نشد

نکته عجیب در برگزاری مسابقات انتخابی قهرمانی جهان در گروه H آسیا، حضور داورانی از کشورهای حاضر در این گروه از جمله قزاقستان، کره‌جنوبی و ژاپن بود و مشخص نیست چرا داوری از کشورمان برای حضور در این رقابت‌ها انتخاب نشد. تنها داور بی‌طرف از سوی فدراسیون جهانی والیبال داور کویتی العنزی بود که دیدار ژاپن و ایران را قضاوت کرد و قضاوت نامتعادلش باعث ناراحتی حسین معدنی شد.

معدنی دیروز در گفت‌وگو با همشهری با ابراز ناراحتی از قضاوت نه‌چندان مطلوب داور کویتی گفت: «یکی از دلایل خوب ظاهر نشدن بازیکنان ایرانی در دیدار با ژاپن به خاطر قضاوت بد داور کویتی بود که در تمامی لحظات حساس بازی به سود میزبان سوت زد.»

معدنی در مورد باخت مقابل ژاپن گفت: «پیروزی بر ژاپن در بازی‌های خانگی غیرممکن نیست ولی خیلی دشوار است. ضمن اینکه ژاپنی‌ها برد مقابل ایران را مرهون داور کویتی و تماشاگران‌شان هستند. مطمئن باشید در صورت پیروزی بر مصر در مسابقات گزینشی لیگ جهانی در قاهره، در تهران با شکست دادن ژاپن به لیگ جهانی خواهیم رفت.

تیم ایران در حال حاضر توانایی شکست دادن ژاپن را جز در خانه این تیم در هر کشور دیگری دارد.»سرمربی تیم ملی ضعف دریافت را همچنان مهم‌ترین مشکل والیبال ایران خواند و عنوان داشت: «برای مطرح شدن در جهان و مدعی ماندن در آسیا حتما باید روی این فاکتور بیشتر کار کنیم.»

کد خبر 89127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز