شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۹
۰ نفر

آمنه فرخی: بنجامین زفانیه از جمله شاعرانی است که سال‌ها به مبارزه با آموزش‌های آکادمیک برای آموزش‌وپرورش شاعران جوان می‌پردازد.

 او در دو دهه گذشته تلاش‌ها و تبلیغات وسیعی را در این حوزه انجام داد تا اثبات کند که برای خوب شعر گفتن احتیاجی به طی کردن مدارج عالی و واحدهای آموزشی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های شعر و ادبیات نیست. به اعتقاد زفانیه مطالعات شخصی، هدفمند و متناسب با روحیات شخص، هوشیاری، استعداد و ذوق فردی و همین‌طور در جریان مسائل و حوادث جاری اجتماع و جامعه قرار گرفتن برای سرودن شعر کفایت می‌کند.

بنجامین زفانیه، نویسنده و شاعر جامائیکایی در سال 1958 متولد شد. او تحصیلاتش را تا دوره دبیرستان ادامه داد و در سن چهارده‌سالگی مدرسه را ترک کرد و هرگز به مدرسه بازنگشت.زفانیه در سال 1979 وقتی که 30سال داشت از جامائیکا به مقصد لندن سفر کرد و همان‌جا ماندگار شد. او در نخستین سال اقامتش در لندن(1980) نخستین مجموعه شعر خود را با نام «سجع قلم» منتشر کرد.

زفانیه یکی از 50شاعری است که روزنامه تایمز  از آنها به‌عنوان شاعران فعال و موفق در حوزه شعر جنگ نام برده است. در دهه‌های گذشته زفانیه یکی از موفق‌ترین پیروان گروه «داب» بوده است و سال‌ها تحت‌تأثیر شاعران گروه داب شعر می‌سرود. شاعران هندی و جامائیکایی استفاده از موسیقی خاص «داب» که خاص کشور جامائیکا است را در کنار اشعار موزون خود می‌پسندند و از آن تحت عنوان شعر داب یاد می‌کنند..

شاعران داب در دهه 1970 در جامائیکا به‌شدت طرفدار داشتند و آثارشان مورد استقبال مخاطبان بسیاری قرار می‌گرفت.

 بنجامین زفانیه نخستین اجرای خود از اشعار شاعران داب را در کلیسای محل زندگی‌ا‌ش در سن ده‌سالگی برعهده داشت و پس از آن در نوجوانی به این کار به‌صورت جدی علاقه‌مند شد تا اینکه سرانجام در جوانی وقتی در آستانه سی‌سالگی قرار داشت خود به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین شاعران گروه داب شهرت یافت.

از زفانیه تا امروز بالغ بر پانزده مجموعه شعر (بین سال‌های 1980 تا 2006)  منتشر شده است. از معروف‌ترین مجموعه اشعار او می‌توان به «اشعاری نه برای مدرسه»، « خیلی سیاه، خیلی قوی»، «جهان ضعیف»، « نیایش شهر»، «مجموعه اشعار فرمان وحشت» و «بوقلمون بانمک» اشاره کرد.

بنجامین زفانیه در سال 1998 همزمان با انتشار نخستین مجموعه اشعارش از سوی گروه هنر و ادبیات دانشگاه ملی شمال‌لندن، موفق به اخذ دکترای افتخاری شعر از این دانشگاه شد. علاوه بر این او در سال‌های 1999 و 2002 نیز به‌ترتیب از دانشگاه مرکزی اینگلد و دانشگاه استفورشیر،  دکترای افتخاری در رشته ادبیات دریافت کرد. زفانیه در دومین مجموعه شعرش که از آن با نام «مجموعه اشعار فرمان وحشت» یاد می‌شود، اشعاری را در نقد نقض قوانین حقوقی و مشروع در انگلیس منتشر کرده  که با استقبال زیادی میان مخاطبان و منتقدان ادبی مواجه شد.

زفانیه پس از انتشار مجموعه اشعار، مجموعه داستان، رمان‌ها و دو نمایشنامه‌ای که قلمی کرده است جوایز ادبی مختلفی را در سطوح بین‌المللی دریافت کرد.

جایزه ادبی «جشنواره نمایشنامه‌نویسان انگلیس» (1988)، جایزه «بلندترین رمان جهان» (2002)، جایزه «بهترین نویسنده سال» (2005 ) و جایزه کتاب منچستر (2006) از جمله مهم‌ترین جوایز دریافتی توسط این نویسنده و شاعر جامائیکایی است. نام بنجامین زفانیه علاوه بر این به‌عنوان یکی از آهنگسازان مطرح انگلیس نیز شناخته شده است. او آلبوم‌های مختلفی را به‌تنهایی و با همکاری گروه‌های سرشناس موسیقی در انگلیس تولید کرده است.

کد خبر 89539

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز