با فعالیت‌های شرکت شهر سالم آشنا شوید

شاید برای کسانی که شهرداری را صرفاً سازمانی فعال در زمینه خدمات شهری تا نهایتاً نظارت بر ساخت‌وساز می‌دانند، تعجب‌آور باشد اگر بشنوند یکی از شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران تاکنون ده‌ها کلینیک و پاراکلینیک راه‌اندازی کرده است و افزون بر این، در زمینه کنترل سلامت آب آشامیدنی پارک‌ها و فضای سبز، خدمات اورژانس، بهداشت مراکز تهیه و توزیع غذا و... فعال است.

 شرکت شهر سالم که این وظایف را برعهده گرفته است از سال 72 با هدف کمک به حفظ سلامت کارکنان همچنین نظارت بر بهداشت و ایمنی برنامه‌های اجرایی مدیریت شهری تأسیس شد،‌اما به مرور زمان محدوده فعالیتش گسترش یافت، به طوری که اکنون شهروندان نیز می‌توانند از خدمات این شرکت استفاده کنند.

به گفته دکتر «حسین غفاری» مدیرعامل شرکت شهر سالم، این شرکت در 2 حوزه بهداشتی و نظارتی فعالیت می‌کند و به همین دلیل در مرکز بهداشتی که شهرداری تهران راه‌اندازی کرده است افزون بر تشکیل  4 گروه طب‌کار، آموزش و فن‌آوری اطلاعات، بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای، آزمایشگاه کنترل کیفیت آب و مواد غذایی و آزمایشگاه ارزیابی خطرات شغلی نیز وجود دارد.

مراکز بهداشتی و درمانی معمولاً توسط وزارت بهداشت احداث می‌شود اما شرکت شهر سالم توانسته است با همکاری شهرداری‌های مناطق برای ارائه خدمات درمانی در شهر تهران چند درمانگاه راه‌اندازی کند.

در این درمانگاه‌ها خدمات گوناگون به شهروندان و پرسنل شهرداری ارائه می‌شود. این شرکت تاکنون در 12 منطقه تهران ¨1، 3، 5، 6، 8، 10، 12، 13، 16، 17، 19، 20 درمانگاه‌ راه‌اندازی کرده است. در هر منطقه‌ای با توجه به متراژ مکان و امکانات موجود نوع خدمات متفاوت است. البته مسئولان شرکت گویا در نظر دارند مراکز درمانی را گسترش دهند.

مدیر عامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران در این باره می‌گوید: «طرح‌های مختلفی را برای توسعه درمانگاه‌های فعلی و احداث مراکز جدید در دستور کار داریم. ایجاد 3 درمانگاه در مناطق 9، 4و22 از برنامه‌های آینده شرکت است. کار ساخت مرکز بهداشتی درمانی در منطقه4 نیز به پایان رسیده است و بزودی آماده ارائه خدمات تخصصی به شهروندان خواهد بود.» برنامه‌های بهداشتی ودرمانی شرکت شهر سالم به همین جا ختم نمی‌شود؛

در برخی از درمانگاه‌ها با توجه به امکانات موجود زمینه‌ای فراهم شده است تا این مراکز بتوانند در مواقع بحرانی نیز به شهروندان تهرانی خدمت‌رسانی کنند.  از دیگر خدمات شرکت، اورژانس است. البته مرکز آمبولانس شرکت شهر سالم در ابتدا برای ارائه تسهیلات پزشکی به کارمندان شهرداری راه‌اندازی شد و سپس خدمات آن شهروندان تهرانی را هم در بر گرفت.

غفاری می‌گوید: «انتقال بیمار از خانه به بیمارستان وجابجایی بین بیمارستان‌ها برای پرسنل رسمی شهرداری رایگان است. برای دیگر شهروندان هم خدمات از طریق استقرار آمبولانس هنگام اجرای برنامه‌های عمومی یا در مراکز پررفت و آمد و مکان‌هایی که احتمال بروز حوادث وجود دارد، ارائه می‌شود. مثلاً تا چندی پیش آمبولانس‌های وابسته به شرکت شهر سالم در پارک آبی آزادگان مستقر بودندو مصدومان را تا حد امکان در محل مداوا می‌کردند.»

مقابله با آنفلوآنزا

در ماه‌های اخیر که کارشناسان بهداشت پیاپی درباره احتمال شیوع آنفلوآنزای نوع A  به شهروندان هشدار می‌دهند و توصیه‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس مطرح می‌کنند،  شرکت شهر سالم نیز از این موضوع دور نبوده و مواردی را در دستور کار قرار داده است.

مدیر عامل شرکت خاطر نشان می‌کند: «آموزش شهروندان از طریق درمانگاه‌ها انجام می‌شود، اما مهم‌ترین دغدغه ما پیشگیری از ابتلای گارگران شهرداری بود؛ چون تعداد زیادی از آنها در محل‌های اسکان تجمع می‌کردند در  همین راستا آموزش به 6500 کارگر را در اولویت قرار دادیم واین برنامه همچنان ادامه دارد.» وی از توزیع کتابچه‌هایی هم خبر می‌دهد و می‌گوید:

«این کتابچه‌ها در 5هزار نسخه به چاپ رسیده است و بزودی بین مناطق شهرداری توزیع می‌شود تا از طریق آن شهروندان وپرسنل شهرداری با چگونگی انتشار آنفلوآنزا، راه‌های مقابله با آن، علائم ابتلا به بیماری وروش‌های مداوا آشنا شوند.» آب سالم بنوشید آیا تابه حال هنگام نوشیدن آب در بوستان‌ها به تابلوهای هشداردهنده توجه داشته‌اید؟

این تابلو‌ها با نظر کارشناسان شرکت شهر سالم نصب می‌شود، به این شکل که کارشناسان بهداشت شرکت شهر سالم به بوستان‌ها و فضاهای سبز مراجعه و از آب نمونه‌گیری می‌کنند. سپس آب به آزمایشگاه‌های شهرداری انتقال می‌یابد و آزمایش‌های میکروبی و شیمیایی روی آن انجام می‌شود.

اگر نمونه گرفته شده سالم بود، تابلو «آب آشامیدنی است.» به وسیله شهرداری مناطق در محل نصب خواهد شد و اگر آلودگی در آب دیده شود پس از نمونه‌گیری مجدد و تأیید آلودگی، شیر آب مسدود یا تابلو «غیر قابل آشامیدنی» نصب می‌شود.  غفاری درباره این فعالیت شرکت شهر سالم توضیح می‌دهد:

«در شهر تهران500 پارک و فضای سبز دارای آب آشامیدنی وجود دارد که روزانه ده‌ها شهروند از آب آنها استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه شرکت شهر سالم یکی از نهاد‌های ناظر در شهرداری تهران به شمار می‌رود و مسئولیت ارتقای سلامتی شهروندان را به عهده دارد، کارشناسان به شکل مستمر از آب‌ها نمونه می‌گیرند تا از سلامت آن مطمئن شوند.»

ایمنی وآسایش در بوستان‌ها 

از آنجا که برای مسئولان شهرداری تهران ایمنی و بهداشت بوستان‌ها اهمیت زیادی دارد؛ چون روزانه صد‌ها نفر از این مراکز و امکانات آنها استفاده می‌کنند، به همین دلیل شرکت شهر سالم برنامه بهداشت پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران را به اجرا گذاشته است.  مدیر عامل شرکت می‌گوید:

«هر روز جمعیت زیادی با تفاوت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی به بوستان‌ها می‌روند که امکان انتقال و انتشار بیماری در چنین مکان‌هایی را افزایش می‌دهد، به همین دلیل طرح بهداشت ساختار عمومی وتجهیزات خدمات شهری پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران به اجرا در آمده است.

در این طرح کارشناسان پایگاه‌های بهداشتی از اماکن عمومی بازدید و مشکلات را بررسی می‌کنند، سپس موارد به اطلاع مسئولان اعلام می‌شود.» بازرسی از 2 بخش تجهیزات خدمات شهری ¨آبنما، احجام تزئینی، منابع روشنایی، نیمکت‌های عمومی، ظروف جمع‌آوری زباله، محوطه بازی کودکان، آبخوری و سرویس بهداشتی و ساختار عمومی پارک ¨تابلو‌های نام بوستان و علائم راهنما، جداول واقع در مرز پیاده‌رو فضای سبز و مسیر‌های تردد عابران انجام می‌شود.  غفاری تأکید می‌کند:

«تمامی این اقدامات بری آسایش شهروندان و رسیدن به وضع مطلوب انجام می‌گیرد و توقع ما از اهالی محله‌ها این است که به عنوان استفاده‌کنندگان از چنین  فضاهایی، در نگهداری از امکانات تلاش کنند.»

 شهر سالم با کارگران سالم

فعالیت‌های شرکت شهر سالم بسیار گسترده است و رسیدگی به وضع بهداشتی کارگران را نیز دربرمی‌گیرد. غفاری در این زمینه می‌گوید: «گروه بهداشت و ایمنی مرکز بهداشت شرکت، مسئولیت کنترل وضع بهداشتی کارگران و رانندگان خودروهای جمع‌آوری زباله را از نظر لباس، نحوه جمع‌آوری زباله و اسکان بر عهده دارد و در صورت مشاهده رعایت نشدن نکات بهداشتی، اقدامات لازم را انجام می‌دهد چون سلامت کارگران و بالطبع شهروندان از اهمیت زیادی برخوردار است.»


خدمات درمانی بهداشتی منطقه1

خدمات درمانی و بهداشتی منطقه یک در میدان تجریش، خیابان شهید باهنر، جنب پمپ بنزین قرار دارد و شماره تماس آن 22299488 است. خدمات درمانگاه شامل موارد زیر است.  خدمات درمانی: پزشک عمومی، دندانپزشک عمومی و تخصصی ¨اندو، پریو، پروتز و ...، متخصص پوست، زنان و زایمان، کودکان، قلب و عروق، مغز و اعصاب، جراح عمومی، چشم، گوش و حلق و بینی، داخلی ریه، روماتیسم، اورولوژی، ارتوپدی، تغذیه، مشاور خانواده.  خدمات تشخیص درمانی: نوار قلب، تزریقات و پانسمان، سرم تراپی، جراحی سرپایی، شنوایی‌سنجی، گفتار درمانی.   خدمات پاراکلینیک: فیزیوتراپی، داروخانه   خدمات بهداشتی: بهداشت و تنظیم خانواده، چکاپ و واکسیناسیون، بهداشت دهان و دندان   

همشهری محله - 1

کد خبر 93000

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز