پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کتاب آموزش و توسعه از سوی نشر نی (با بیش از 356 صفحه) به بازار کتاب عرضه شد.

نویسندگان این کتاب دکتر عباس معدن دار آرانی و دکتر محمدرضا سرکار آرانی هستند و مقدمه آنرا هم  پروفسور محمد نقی زاده [پروفسور نقی زاده استاد و نشان امپراتوری ژاپن] نوشته است.

تغییرات شگرف و رقابتی کشورهای جهان در دستیابی هر چه سریع تر به توسعه اقتصادی و
رفاه اجتماعی و تأثیراین تحولات بر جامعه ایران باعث شده است که توجه به نقش و کارکردهای آموزش عمومی و عالی از توجه بیشتری برخوردار شود.

افزایش نقش نظام آموزشی در پویایی حیات اجتماعی، ضرورت توجه به کارکردهای اقتصادی و "تجزیه و تحلیل هزینه - فایده" آن را برای دولت و مردم مضاعف کرده است، چرا که افزایش تقاضای اجتماعی برای آموزش، حجم هزینه های آموزشی در بودجه دولت و خانوار را افزایش داده است.

به علاوه، گسترش دوره‌های مختلف تحصیلی و افزایش جمعیت تحت پوشش و به ویژه تمایل و گرایش زیاد مردم به دستیابی بیشتر به مدارک و مدارج تحصیلی بالاتر بستری فراهم آورده است که آگاهی از ابعاد اقتصادی نظام آموزشی را برای والدین، معلمان، پژوهشگران اقتصادی و آموزشی، مدیران و برنامه‌ریزان آموزشی و توسعه اجتناب ناپذیر می‌کند.

نویسندگان کتاب حاضر تلاش کرده‌اند مباحثی را مطرح کنند که به صورت عینی‌تری کارکردهای اقتصادی نظام آموزشی و ارتباط آن را با توسعه روشن سازد. 

به همین دلیل سعی شده است که حتی الامکان مباحث نوینی درباره ارتباط متقابل آموزش، اقتصاد و توسعه - به تفکیک سطوح تحصیلی - مطرح گردد و از ارائه تجزیه و تحلیل‌های ریاضی محض پرهیز، یا به حداقل آن قناعت شود.

مباحث نوین اقتصاد آموزش، اقتصاد و توسعه و سازماندهی آن درپنج بخش عمده و نوزده فصل جداگانه در این اثر، این امکان را فراهم می آورد که کتاب برای درس"اقتصاد آموزش"، "مبانی اقتصادی و اجتماعی توسعه"، "توسعه اقتصادی" و "برنامه ریزی اقتصادی و توسعه" در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد گرایش‌های مختلف رشته‌های علوم تربیتی و اقتصاد منبع مناسبی باشد.

این کتاب کوششی است برای تبیین گستره وسیع اقتصاد آموزش و امید است بتواند فرصتی برای طرح آراء، تجربه و نظریه‌های جدید برای جامعه علمی کشور به ویژه در حوزه علوم اجتماعی فراهم سازد.

لذا، مطالعه آن  به همه کسانی که با نظام آموزشی ایران سروکار دارند و از نگاه مربی، معلم، پژوهشگر آموزشی و اقتصادی، مدیر و برنامه ریزتوسعه، و کارگزار آموزشی در آموزش عمومی، متوسطه، فنی حرفه ای و آموزش عالی می‌خواهند به تجزیه وتحلیل اقتصادی آموزش بپردازند، توصیه می‌شود

کد خبر 95063

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز