شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر - سعید مروتی: مجمع عمومی خانه سینما امروز برپا و انتخابات هیأت مدیره جامعه اصناف سینمایی کشور برگزار می‌شود؛ هیأت‌مدیره‌ای که 3 ماه پیش جواد شمقدری معاون امور سینمایی وعده داده بود با آن کار خواهد کرد.

film

کوچه سمنان در بن‌بست

کار هیأت‌مدیره فعلی خانه سینما و معاونت سینمایی چنان به بن‌بست رسید که شمقدری و همراهانش ترجیح دادند چشم‌انتظار انتخابات 21 آذرماه باشند؛ هیأت‌مدیره‌ای که باید دید ترکیبش چگونه شکل خواهد گرفت. در حال حاضر این 7نفر عضو هیأت‌مدیره خانه سینما هستند: محمدمهدی عسگرپور (کانون کارگردانان)، فرهاد توحیدی (کانون فیلمنامه‌نویسان)، امین تارخ (انجمن بازیگران)، محمد سریر (انجمن آهنگسازان)، محمدرضا سکوت (انجمن بازیگران)، کامران ملکی (انجمن منتقدان و نویسندگان سینما) و مصطفی رزاق‌کریمی (انجمن تهیه‌کنندگان فیلم مستند).

این افراد 2 سال پیش به‌عنوان نمایندگان تشکل صنفی متبوعشان آرای لازمه را برای حضور در هیأت مدیره کسب کردند. از این تعداد تنها 3 نفر مجددا نمایندگی صنفشان را در انتخابات امروز برعهده دارند؛ فرهاد توحیدی، محمد سریر و مصطفی رزاق‌کریمی.
محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما، این‌بار از سوی کانون کارگردانان معرفی نشد.

شورای مرکزی کانون کارگردانان گرچه با صدور بیانیه‌ای از شرکت در انتخابات هیأت‌مدیره کناره‌گیری کرد ولی گویا دیروز کانون حاضر به معرفی نماینده شد. پس از رایزنی‌هایی که روز گذشته صورت گرفت درنهایت کانون کارگردانان کمال تبریزی را به‌عنوان نماینده خود برای شرکت در انتخابات معرفی کرد درحالی که پس از آن نیز خبر رسید سیروس الوند از سوی این کانون معرفی خواهد شد.
انتخابات هیأت مدیره درحالی امروز برگزار می‌شود که در روزهای اخیر شاهد حاشیه‌های پررنگی پیرامون این مسئله بوده‌ایم.

درواقع نتیجه رأی‌گیری آزمایشی که روز دوشنبه 15 آذر در محل خانه‌سینما برگزار شد، اعتراض‌هایی را به‌همراه داشت. این رأی‌گیری گرچه غیررسمی و آزمایشی بود ولی در 48 ساعت گذشته بهانه‌ای شد تا حمله‌های تندی علیه هیأت‌مدیره خانه‌سینما صورت گیرد.

صدور 3 بیانیه از سوی کانون کارگردانان، اتحادیه تهیه‌کنندگان و انجمن مدیران تولید که ادبیات مشابهی هم داشت واکنش به اتفاقی بود که عصر روز دوشنبه در کوچه سمنان رخ داد. کسانی که توانستند آرای لازمه را در رأی‌گیری آزمایشی کسب کنند متهم به لابی کردن شدند؛ افرادی که حرف اول نام و نام خانوادگی‌شان در بیانیه اتحادیه تهیه‌کنندگان آمد و برخی رسانه‌ها نام کاملشان را درج کردند.

این 7 نفر عبارتند از: تورج منصوری (انجمن فیلمبرداران)، فرهاد توحیدی (کانون فیلمنامه‌نویسان)، محمد سریر (انجمن آهنگسازان)، امید اثباتی (انجمن طراحان صحنه و لباس)، حسین (محمدرضا) موئینی (کانون تدوینگران)، ابراهیم مختاری (انجمن مستندسازان) و محمد خادم (انجمن سینماداران).

ترکیب هیأت‌مدیره جدید

با این همه و باتوجه به اتفاقات رخ‌داده در این روزها بعید است که کل این ترکیب در انتخابات امروز رأی بیاورد. از سوی دیگر تهیه‌کننده‌ها، به‌واسطه اختلاف‌های داخلی فراوان و وجود چند تشکل تهیه‌کنندگی که یکدیگر را قبول ندارند، امکان معرفی نماینده برای شرکت در انتخابات را ندارند.

هیأت مدیره خانه سینما، شامل 7عضو رسمی و 2 عضو علی‌البدل می‌شود. همچنین بازرس خانه سینما نیز در روز انتخابات هیأت‌مدیره برگزیده می‌شود که در حال حاضر ابراهیم مختاری از انجمن مستندسازان این سمت را برعهده دارد.

آنچه مشهود به‌نظر می‌رسد تغییرات گسترده هیأت‌مدیره بعدی خانه‌سینماست؛ به‌طوری‌که از ترکیب فعلی، در بهترین حالت تنها 3 نفر می‌توانند در هیأت‌مدیره جدید حضور یابند و بقیه افراد جای خود را به نمایندگان دیگری از اصناف متبوعشان داده‌اند.

محمدرضا سکوت از انجمن فیلمبرداران جای خود را به تورج منصوری داده، تبریزی از کانون کارگردانان جایگزین عسگرپور شده، جای امین تارخ از انجمن بازیگران را مریلا زارعی خواهد گرفت (هرچند زارعی در انتخابات آزمایشی آرای کافی کسب نکرده بود) و به‌جای کامران ملکی نیز گویا کیوان کثیریان از انجمن منتقدان نامزد حضور در ترکیب هیأت‌مدیره خواهد شد. از دیگر نمایندگان تشکل‌ها می‌توان به بیژن میرباقری اشاره کرد که قرار بود نماینده انجمن فیلم کوتاه باشد ولی نتیجه جلسه روز دوشنبه، چندان باب میلش نبود.

هرچه هست این‌بار هیأت‌مدیره‌ای شکل خواهد گرفت که نام عسگرپور میان اعضایش به چشم نخواهد خورد.
البته بد نیست این نکته را یادآور شویم که مدیرعامل خانه سینما الزاما از میان اعضای هیأت‌مدیره انتخاب نمی‌شود و اعضا می‌توانند فردی بیرون از مجموعه خود را به این سمت منصوب کنند. آیا معاونت سینمایی که بعید به‌نظر می‌رسد سهم چندانی در هیأت‌مدیره جدید خانه‌سینما هم داشته باشد،

می‌تواند در این صورت، گزینه مورد نظر خود را در قامت مدیرعامل ببیند؟ جمال شورجه به‌عنوان سینماگری نزدیک به معاونت سینمایی که دارای وجاهت میان اهالی سینما نیز هست، می‌توانست چنین گزینه‌ای باشد منتها شورجه هیچ علاقه‌ای به فعالیت صنفی نشان نمی‌دهد. از محسن علی‌اکبری و حتی مسعود اطیابی نیز به‌عنوان گزینه‌های مطلوب معاونت سینمایی نام‌برده شده ولی احتمال اینکه اگر هیأت‌مدیره جدید خانه‌سینما از میان اعضای هیأت مدیرعامل را انتخاب نکند سراغ این افراد برود، ضعیف است.

هرچه هست برگزاری انتخابات و مشخص شدن ترکیب هیأت‌مدیره، باید نقطه پایانی بر مناقشات معاونت امور سینمایی و مدیریت خانه سینما باشد. ادامه یافتن اختلافات، بیش از هرکس و هرچیز به زیان کلیتی به‌نام سینمای ایران است.

کد خبر 122929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز