امیر واعظی آشتیانی، مدیرعامل سابق باشگاه استقلال معتقد است که پدیده شوم دلالی حرکتی زیرپوستی داشته و حالا یک جو نامطلوب را به‌وجود آورده است.

واعظی آشتیانی

 او می‌گوید:«اگر امروز شاهد هستیم که پدیده دلالی حالت افسارگسیخته‌ای دارد، باید گفت که این پدیده فرایندی را طی کرده که به اینجا رسیده است. پدیده دلالی از اوایل دهه 80 شروع شد و حرکت خود را آرام‌آرام و به‌صورت زیرپوستی یا لاک‌پشتی ادامه داد تا اهالی فوتبال این احساس را نداشته باشند که چنین پدیده‌ای در حال شکل‌گیری است.»

آشتیانی ادامه می‌دهد:«اینها مافیایی را تشکیل داده‌اند که شاید خیلی‌ها ندانند سرشاخه و پدرخوانده این مافیا چه کسانی هستند. آنها در عرصه‌های مختلف ورزش و همچنین در رسانه‌ها و مطبوعات هستند و باید گفت سرمنشأ این تخلف‌ها، مربیان و مدیران عامل باشگاه‌ها هستند. مدیران با یکدیگر رقابت دارند و همین موضوع بسیاری از ناپاکی‌های فوتبال را به‌وجود می‌آورد و دلیلش این است که آنها نمی‌خواهند از یکدیگر عقب بمانند. در قسمت بعدی زدوبند و دلالی در محدوده کاری مربیان شکل می‌گیرد که شاهد اتفاقات زشت و گوناگونی هستیم.

چیزی که مدتی پیش در برنامه نود نشان داده شد بخش کوچکی بود از یک ماجرای بزرگ.» او در مورد پرداختن به این مسئله مهم می‌گوید:« همیشه نسبت به این مسائل به‌صورت ناقص پرداخته می‌شود. اقدام برنامه نود بد نبود ولی اثربخش هم نبود.پدیده دلالی به‌دلیل بی‌ارادگی مسئولان فعلی و قبلی فوتبال به‌وجود آمده و هیچ برخوردی هم صورت نگرفته است. آدم‌هایی وجود دارند که در این فوتبال چهره‌های موجهی از خودشان نشان می‌دهند و اخلاق را شعار خود می‌نامند ولی همین افراد سرشاخه‌ها و پدرخوانده‌های دلالی هستند.»

آشتیانی در پاسخ به این سؤال که چرا مسئولان فوتبال با این پدیده برخورد جدی نداشته‌اند می‌گوید:«نکته مهمی وجود دارد. آنها با حرف زدن خیال می‌کنند که افکارعمومی قانع می‌شوند. جالب اینجاست که یکی از مسئولان فدراسیون مدتی پیش ادعا می‌کرد که فوتبال ایران پاک است ولی همین مقام مسئول چند هفته پیش در مصاحبه‌ای اعلام کرد که ناپاکی در ساختمان فدراسیون فوتبال هم وجود دارد. من مدتی پیش که مسئولان از پاکی فوتبال حرف زدند گفتم آنهایی که فوتبال را پاک می‌دانند خودشان در ناپاکی فوتبال نقش دارند. واقعا در فوتبالی که میلیاردها پول در آن می‌چرخد چگونه می‌توان ناپاکی را ندید؟ آقایان بحث سقف قرارداد را مطرح کردند ولی واقعا چه فردی در این خصوص مورد موأخذه قرار گرفت؟ چرا اصل قضیه فراموش شد و با مدیران باشگاه‌ها هیچ برخوردی صورت نگرفت؟» او تأکید می‌کند:«نکته مهمی که جای تأسف دارد این است که آقایان می‌گویند برای برخورد کردن و محرومیت باید دلیل و مدرک داشته باشند.

مگر می‌شود آنهایی که تخلف می‌کنند با مدرک این کار را انجام دهند یا امضا بدهند که ما تخلف کرده‌ایم؟ دلیلی که باعث می‌شود با ناپاکی‌های فوتبال، پدیده شوم دلالی و دیگر زشتی‌های فوتبال برخورد صورت نگیرد این است که همه فوتبالی‌ها به قول معروف از یکدیگر آتو دارند و اگر قرار است همه چیز نمایان شود آن وقت دیگر خیلی‌ها باید از این فوتبال بروند و چهره واقعی آنها نمایش داده شود.»مدیرعامل سابق استقلال از فدراسیون فوتبال هم به‌شدت انتقاد می‌کند و فوتبال ایران را نیازمند حضور نیروهای جدید می‌داند:«فوتبال ایران در حال حاضر توسط افرادی اداره می‌شود که در 2دهه گذشته هم در این فوتبال حضور داشته‌اند.

اگر بخواهیم این شرایط ناپاک و ناسالم را عوض کنیم در بخش مدیریت و حتی مربیگری احتیاج به نیروهای جدید داریم. آدم‌های فعلی دیگر هیچ سودی برای این فوتبال ندارند و با این آدم‌ها نباید انتظار سالم شدن و پیشرفت فوتبال را داشته باشیم. در حال حاضر فعالیت در موقعیت‌های مختلف فوتبال فقط در اختیار یک عده خاص قرار گرفته که مدام می‌چرخند. در ساختمان فدراسیون فوتبال هم افراد ناکارآمدی وجود دارند و هیچ اراده‌ای بین آنها نیست که این وضعیت را اصلاح کنند. تا زمانی که افق دید آقایان فقط رفتن به جام جهانی باشد نباید به این شرایط امیدوار بود. این وضعیت تغییر نخواهد کرد مگر اینکه یک اراده قوی وجود داشته باشد.»

کد خبر 147486

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز