عباس تربن: شما هم از آن آدم‌هایی هستید که از دست شوره‌ی سرتان ذلّه شده‌اید؟ اصلاً این شوره، این موجود لج‌دربیار چیست؟ بدن انسان، هر چندوقت یک‌بار خودش را از شرّ سلول‌های مرده خلاص می‌کند.

دست از سرم بردار!

شوره درواقع سلول‌های مرده‌ی پوست سر است که وجودش اگر از مقدار خاصی بیش‌تر نشود، کاملاً طبیعی است. با این‌حال دانستن این نکته هم باعث نمی‌شود آدم حس خوبی نسبت به شوره داشته باشد؛ پس در این صفحه راه‌هایی برای کم‌تر شدن مشکل شوره‌ی سر به شما ارائه می‌دهیم.

 

* بعضی‌ها تصورات اشتباه و غیرعلمی‌ای درباره‌ی شوره دارند؛ مثلاً این‌که شوره‌ی سر فقط در نتیجه‌ی خشکی مو ایجاد می‌شود. باید بدانید که پوست‌های چرب هم می‌توانند شوره تولید کنند و شوره در واقع قسمتی از پوست سر و بخشی از پروسه‌ی طبیعی بدن است؛ پس استفاده از کلمه‌ی «درمان» درباره‌اش ممکن و صحیح نیست. بهترین کاری که می‌توان کرد، اقداماتی برای کنترل مقدار شوره است.

 

* اولین راهی که برای حل مشکل شوره به ذهن می‌رسد، استفاده از شامپوهای ضدشوره و ضدقارچ است که درست به قلب مشکل حمله می‌کنند. البته این راه، دو بدی هم دارد: اول این‌که در این شامپوها از مواد تند شیمیایی استفاده می‌شود و دوم آن‌که قیمت سرسام‌آوری دارند.در ضمن خیلی هم نمی‌شود روی وعده‌های «درمان همیشگی» شرکت‌های تولیدکننده‌ی این شامپوها حساب کرد.

 

* بعضی‌ها از راه‌های طبیعی برای حل مشکل شوره استفاده می‌کنند؛ کارهایی مثل استفاده از لیموترش، ماساژ، سیر، آب پیاز، روغن و... خیلی از مردم از این راه‌ها استفاده می‌کنند، برای این‌که ساده است و صدمه‌ی کم‌تری به کیف پولشان می‌زند! یکی از این راه‌ها مالیدن کمی سرکه روی سر، نیم ساعت قبل از حمام است.

 

* حداقل هفته‌ای دوبار سرتان را بشویید و تا موهایتان خشک نشده، شانه‌اش نکنید. وقتی موهایتان خوب خشک شد، می‌توانید از شانه‌ای با دندانه‌های پهن استفاده کنید.

 

* شامپویی انتخاب کنید که با وضعیت مو و پوستتان (خشک، چرب یا متوسط) تناسب داشته باشد. اگر از شامپوهای حالت‌دهنده استفاده می‌کنید، سعی کنید چیزی انتخاب کنیدکه کم‌تر معطر است و سوزانندگی کم‌تری دارد. این‌طوری پوست سرتان صدمه‌ی کم‌تری خواهد دید.

 

* سعی کنید زیاد زیر نور مستقیم آفتاب نمانید یا از کلاه استفاده کنید تا پوست سرتان از نور آفتاب مصون بماند. حواستان به نگرانی‌ها و استرس‌هایتان هم باشد. کاستن از استرس‌ها و رسیدن به آرامش روحی و ذهنی، تأثیر مثبتی بر وضعیت جسمی و در نتیجه سلامت مو و پوستتان خواهد گذاشت.

 

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 687

کد خبر 200776
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز