گروه شهری: بعد از شبی پرالتهاب تهران در اولین روز سهمیه‌بندی بنزین شرایط ترافیکی متفاوتی را پشت سر گذاشت.

به گزارش خبرنگار ما چهارشنبه ششم تیر خیابان‌های تهران به نسبت خلوت‌تر از روزهای قبل بود، در حالی که ایستگاه‌های مترو روزهای شلوغی را پشت سر گذاشتند و همچنین ازدحام مردم در ایستگاه‌ اتوبوس‌های شرکت واحد نیز قابل توجه بود.

تنها اعتراض گزارش شده نیز حضور 1500 راننده تاکسی معترض در سازمان تاکسیرانی تهران بود.

این رانندگان به عدم دریافت کارت سوخت و همچنین میزان سهمیه‌ تاکسی‌های دوگانه‌سوز اعتراض داشتند.

به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی هم‌اکنون 1700 راننده تاکسی پلاک موقت و 2500 تاکسی جدید و 750 دستگاه ون کارت سوخت ندارند و قاعدتا فعلاً نمی‌توانند کمکی به بار بر زمین مانده هزاران مسافر در کنار خیابان‌ها بکنند.

واکنش معاون ترافیک شهرداری

معاون ترافیک شهردار تهران انتقاد خودرا از نحوه آغاز سهمیه‌بندی‌ بنزین پنهان نکرد، اما در عین حال به شهروندان ارائه تسهیلات ویژه توسط ناوگان حمل و نقل عمومی‌تهران را وعده داد.

سید جعفر تشکری‌هاشمی‌ در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه متاسفانه موضوع آغاز سهمیه بندی بنزین از قبل به شهرداری اعلام نشده بود گفت: در پی اعلام سهمیه بندی بنزین در ساعت 21 شب گذشته شاهد ازدحام خودروها و تجمع آنها در جایگاه‌های بنزین بودیم؛ به شکلی که در خیابانهای ستاری، ‌نیایش، قزوین (محدوده پل امامزاده معصوم)، خیابان خاقانی، آزادی (محدوده خوش)، شریعتی (محدوده خیابان شهید مطهری)، پیروزی (محدوده خیابان مقداد) و بزرگراه‌های صدر، مدرس و چمران نیز ترافیک سنگین به وجود آمد. 

وی با اشاره به اینکه وضعیت ترافیک معابر در روز چهارشنبه تقریبا عادی بود، گفت: تنها مشکل، صفوف بنزین در مقابل پمپ بنزین‌ها بود. از سویی دیگر تجمع مسافران را در برخی تقاطع‌ها در ساعات اولیه صبح داشتیم که با اعزام اتوبوس و تاکسی به این مناطق وضعیت به تعادل رسیده و عادی شد.

معاون ترافیک شهردار تهران به مشکل ایجاد شده در خط اتوبوس برقی خیابان دماوند اشاره کرد و گفت:‌با تمهیدات اندیشیده شده اتوبوس‌های معمولی به جای اتوبوس‌های برقی تا رفع نقص در این مسیر سرویس دهی کردند.  وی با تاکید بر اینکه متاسفانه اطلاع رسانی قبلی در خصوص آغاز سهمیه بندی بنزین به شهرداری تهران انجام نشد تصریح کرد: این امر سبب شد تا نتوانیم از ظرفیت‌های بالقوه موجود به طور کامل بهره مند شویم.

به گفته معاون ترافیک شهردار تهران در روز چهارشنبه در اکثر معابر اتوبوس‌ها با حداکثر ظرفیت تردد می‌کردند.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای حمل و نقل عمومی‌با آغاز سهمیه‌بندی بنزین افزایش یابد که بدین ترتیب طی روزهای آینده حدود یکهزار اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی تهران جهت سرویس دهی بهتر افزوده می‌شود.

معاون ترافیک شهردار تهران افزود: همچنین اتوبوس‌های معیوب نیز در حال تعمیر است تا بتوانیم ظرفیت عملکردی ناوگان اتوبوسرانی را به حداکثر برسانیم.  وی با اشاره به هماهنگی انجام شده با گشت‌های بازرسی تاکسیرانی و اتوبوسرانی گفت: از آنها خواسته‌ایم تا با تخلفات احتمالی به شدت برخورد کنند.

از سوی دیگر هیات تخلفات تاکسیرانی نیز با هرگونه افزایش احتمالی نرخ کرایه تاکسی‌ها برخورد خواهد کرد.

معاون ترافیک شهردار تهران از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه مراتب را با شماره 1888 به مرکز نظارت همگانی شهرداری تهران اطلاع دهند.

وی در خصوص مترو نیز گفت: هماهنگی لازم با مترو تهران انجام شده تا با حداکثر ظرفیت و حداقل سرفاصله طی روزهای آینده سرویس‌دهی کند.

تشکری هاشمی با اشاره به این که متاسفانه خرید واگن‌های مترو با تأخیر انجام شد، خاطرنشان کرد: دولت طی چند روز گذشته بخش اول پیش پرداخت انعقاد قرارداد خرید واگن‌ها را برای خطوط فعلی پرداخت کرده که امید است ظرف 20 ماه آینده با تامین مابقی وجوه مورد نیاز واگن‌های ضروری برای خطوط فعلی تامین شود.

معاون ترافیک شهردار تهران با اشاره به اینکه 7 هزار و 500 دستگاه تاکسی قرار بود به تهران وارد شود که تا کنون تنها هزار و 500 دستگاه از این تعداد را تحویل گرفته‌ایم، به ایسنا گفت‌: انتظار داریم مابقی مطالبات تاکسیرانی توسط شرکت‌های خودروساز تحویل شود هرچند که از خودروسازان در این زمینه خیلی بدقولی دیده‌ایم.

وی تاکید کرد: امکان ورود شرکت‌های جدید خارجی تولید کننده تاکسی به ناوگان فراهم شده که طی ماه‌های آینده شهروندان در تهران شاهد ورود خودروهای جدید تاکسی خواهند بود.

وی به مشارکت بخش خصوصی در تامین ناوگان حمل و نقل عمومی‌اشاره کرد و گفت:‌ تعدادی فراخوان اخیراً در این زمینه داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم ورود بخش خصوصی به ناوگان حمل و نقل عمومی‌با شتاب بیشتری ظرف هفته‌های آتی عملیاتی شود. 

تشکری هاشمی همچنین از شهروندان خواست نگران تامین بنزین نباشند چرا که بخشی از مشکلات شب گذشته و امروز ناشی از شوک اولیه اجرای سهمیه بنزین بوده است.

معاون ترافیک شهردار تهران با پیش‌بینی این که طی روزهای آتی وضعیت توزیع سوخت به حالت عادی باز می‌گردد و صف‌های طویل بنزین را در مقابل جایگاه‌ها شاهد نخواهیم بود اظهار امیدواری کرد: شهروندان با سعه صدر و مسئولان شرکت نفت با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به رفع مشکل و عادی شدن این وضعیت اقدام کنند.

واکنش سازمان تاکسیرانی

از سوی دیگر، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرتهران درمواجهه با سئوال خبرنگار همشهری درمورداینکه آیا ازمیزان سهمیه بنزین درنظرگرفته شده برای تاکسی‌ها راضی هستید ؟ پاسخ داد: خیر. تیموری درحالی‌که به شدت عصبی به نظرمی‌رسید گفت: دوجلسه با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مذاکره داشتیم دراین جلسات ضمن اینکه میزان سهمیه موردنیازشبکه تاکسیرانی رااعلام کردیم ضرورت رفع موانع برسرراه سهمیه بندی به دلیل کاستی‌های موجوددرشبکه تاکسیرانی راهم مطرح کردیم اما به هیچکدام ازنظرات کارشناسان توجهی نشد.

تیموری با طرح این سئوال ازمسئولان که هم اکنون 2500 دستگاه تاکسی کپسول گازندارند، 1700 تاکسی پلاک موقت به همراه 750 دستگاه ون کارت سوخت ندارند خواستارتعیین تکلیف این میزان وسیله نقلیه درسطح شهرشد.

وی هشدارداد: روز شنبه یا یکشنبه عواقب این تصمیم‌گیری مشخص خواهد شد چراکه با خروج این تعداد وسیله نقلیه از چرخه جابجایی مسافر شاهد سرگردانی هزاران نفر در سطح شهر خواهیم بود.

به گفته تیموری 700 نفرازنمایندگان وسرپرستان خطوط تاکسیرانی روز چهارشنبه با مراجعه به شرکت تاکسیرانی خواستاررسیدگی به این معضل و تجدید نظر در طرح سهمیه بندی بنزین شدند.

وی با شتاب زده خواندن اجرای طرح سهمیه‌بندی اظهارداشت: براساس تصمیمات جدید تاکسی‌های گازسوز از امروز تا یک ماه آینده روزی 2 لیتر، تاکسی‌های یگانه سوز روزی 26 لیتر، مسافربرهای شخصی روزی 20 لیتر، دوگانه سوزها ماهانه 60 لیتر دریافت خواهند کرد.

کد خبر 25309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز